Négy pályázó a GSM-R tenderen
A múlt pénteki határidőig négy cég adott be jelentkezést a tavaly decemberben meghirdetett GSM-R tenderre, melynek célja a vasúti tömegközlekedés hatékonyabbá tétele egy egységes vonatbefolyásoló rendszer által.
Négy cég nyújtott be a megadott határidőig jelentkezést a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) által lebonyolítandó GSM-R tenderre. A vasútvonalak mentén futó digitális rádiókommunikációs rendszer kiépítésére kiírt közbeszerzési eljárást egy tavaly novemberi kormánydöntés után 2011 decemberében írta ki a NISZ, a jelentkezési határidő péntek délelőtt 10 óra volt. A megadott határidóig a Nokia Siemens Networks, a Kapsch, a ZTE és a Huawei jelentkezett a közbeszerzési eljárás első szakaszára.
Ezek közül a részvételi felhívásban meghatározott szempontok alapján kiválasztott legalkalmasabbnak minősített ajánlattevők kapják meg az ajánlattételhez szükséges műszaki dokumentációt. A NISZ Zrt. legkésőbb 60 munkanapon belül megkezdi a tárgyalásokat, melyek befejeztével – várhatóan 2013. második negyedévének végére – a legjobb ajánlatot adó céggel szerződést köt a GSM-R rendszer és egyéb kapcsolódó szolgáltatások ellátásához szükséges berendezések szállítására és szerelésére, valamint a rendszer teljes körű tervezési, építési, rendszerintegrációs, tesztelési, tanúsítási, próbaüzemi feladatainak ellátására.
2025: neked mennyi pénzt ér meg a home office? Itt vannak az IT munkaerőpiaccal kapcsolatos 2025-ös prognózisaink.
A GSM-R (Global System for Mobile Communications – Railway) egy GSM-technológián alapuló, vasúti vezeték nélküli kommunikációs hálózat, amely lehetővé teszi a biztosítóberendezések és a vasúti járművek közötti adatkommunikációt, valamint a szabványos, hangalapú összeköttetéseket a vasúti kiszolgáló személyzetnek.
A rendszer segítségével bármely ország vasúti szerelvénye úgy közlekedhet a GSM-R technológiát már korábban bevezetett EU-s tagországok vasúti folyosóin, hogy nem befolyásolja haladását az egyes országok szisztémáinak különbözősége: határátlépésekor nem kell megállnia, átállnia az egyes országok eltérő rendszereire, nem lesz szükséges mozdonyt vagy mozdonyvezetőt váltani, így csökkenhet a menetidő.
A magyarországi GSM-R tender első szakaszának beruházási költsége 35 milliárd forint, a projektet a kiírástól számított két éven belül kell átadni. Az első szakasz mintegy 900 kilométernyi vasútvonalat fedne le, ami jellemzően az összes magyarországi fővonalat érinti.