Alig használnak cloudot a magyar KKV-k
A magyar kis- és középvállalatok alig vesznek igénybe felhőszolgáltatásokat, az elterjedtségük legfontosabb gátját az ismeretek hiánya jelenti, derül ki a Magyar Telekom és az eNET közös kutatásából.
A magyar KKV-nak csak harmada hallott a cloud fogalmáról és alig több mint 3 százalékuk használja jelenleg, derül ki a Magyar Telekom és az eNET közös kutatásából. Ennek ellenére a felhőalapú szolgáltatásoknak van jövője Magyarországon is: a kis- és középvállalatok körülbelül 10 százaléka a közeljövőben tervezi ilyennek a bevezetését.
Keveset tudnak róla
Az eNET korábbi kutatásai szerint a mikro-, kis- és középvállalkozások többségénél fontos szerepet játszik az informatika, a 10 PC-nél többel rendelkező vállalatok zöme saját szervert is használ, ennek üzemeltetését azonban külső szolgáltatóra szokta bízni. Egy friss felmérés szerint a magyar KKV-k többsége saját telephelyén üzemelteti a szerverét, mindössze 5 százalékuk vesz igénybe szerverelhelyezést vagy bérel szervert), de közel felüknél már külsős informatikai cég végzi a rendszer üzemeltetését. A saját szervert elsősorban levelezésre, állományok központi tárolására, valamint adatbázisok futtatására használják a cégek.
A 300 hazai kis- és középvállalat bevonásával végzett kutatás alapján a cloudszolgáltatások bevezetésének egyik fő akadályát az ismeretek hiánya jelenti Magyarországon. Az eNET által publikált adatok szerint a KKV-knak csak mintegy harmada hallott a cloudról és csak töredékük van tisztában az ebben rejlő lehetőségekkel és az elérhető szolgáltatásokkal (SaaS, PaaS, IaaS). A cloudot ismerő cégeknek is csak tizede vesz igénybe felhőszolgáltatást, ami az összes magyar KKV-nak mindössze 3 százaléka.
A leggyakoribb érvek a cloud mellett a használók körében
A használók szerint költséghatékony, a nem használók drágának tartják
A felhőszolgáltatások iránt nyitott vállalkozások jellemzően azok, melyek 20 főnél többet foglalkoztatnak, vagy fontos szerepet tölt be náluk az informatika. A cloudhasználók elsősorban a költséghatékonyságot emelik ki - az általános vélekedés szerint a felhős megoldás olcsóbb mintha házon belül végeznék el az adott feladatot, mert nem kell hozzá infrastruktúrát építeni vagy szakembert felvenni. Ezek az előnyök a jövőben tovább erősödhetnek az eNET szerint, miközben a felhőalapú szolgáltatásokkal szemben támasztott aggodalmak (biztonsági kockázatok, a megfelelő szolgáltatás hiánya vagy, hogy nagy szaktudást igényel) a szolgáltatások terjedésével, javulásával és esetleges szabályozásával enyhülnek majd.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A cloudot elutasítók körében a leggyakoribb érv a szükség hiánya. A válaszadók mintegy 40 százaléka állította, azért nem vesz igénybe felhőszolgáltatást, mert a számára szükséges informatikai háttér már rendelkezésre áll - számos KKV a cloudszolgáltatások megjelenése előtti korszakból örökölte szerverhasználatát, folyamataik nem ritkán a saját telephelyen üzemeltetett szerver meglétére építenek, a cloud bevezetése esetükben komolyabb átszervezést igényelhet. A második és harmadik leggyakoribb érv a cloudhasználat ellen a magasnak vélt költség, illetve a biztonsági kockázatoktól való félelem.
A leggyakoribb ellenérvek a nem használók körében
Az eNET szerint azonban a jelenlegi alacsony használati arány ellenére a cloudszolgáltatásokat bevezetni kívánó KKV-k körülbelül tíz százalékos aránya és a legfejlettebb országok (USA, Nyugat-Európa) trendjei arra engednek következtetni, hogy a magyar cégek közt is növekedni fog a felhőalapú szolgáltatások használatának aránya.