Infrastruktúraszolgáltatás rendelhető az Oracle-től
A tavaly őszi OpenWorld konferencián jelentette be hivatalosan az Oracle, hogy infrastruktúraszolgáltást indít, tegnap a cég közölte, éles üzembe állt az Oracle IaaS, amely azonban nem felhő, inkább egy új értékesítési konstrukció és üzemeltetési koncepció.
Az IaaS (infrastructure as a service) kifejezést a felhőkkel köti össze mindenki, az IaaS-t az Oracle azonban egészen sajátos módon értelmezi. Az Oracle IaaS nem publikus felhőszolgáltatásról van szó, nem az Oracle által épített és működtetett adatközpontokban működnek a gépek, nem ott vannak az ügyfelek adatai és nem ott futnak az alkalmazásaik, hanem saját telephelyükön, saját hálózatukon, saját tűzfalukon belül - az Oracle IaaS egyáltalán nem is felhő.
Nem felhő!
A tavaly őszi OpenWorld konferencián egy nagyon hasonló konstrukciót jelentett be a vállalat, azonban akkor még elsősorban nyilvános infrastruktúráról beszélt (Oracle Public Cloud), amelyet igény esetén ki lehet egészíteni helyben telepített és üzemeltetett rendszerekkel (Oracle Private Cloud). A tegnapi bejelentésnek a nyilvános felhő egyáltalán nem volt része, az Oracle IaaS jelenlegi formájában inkább egy újfajta értékesítési konstrukcióként fogható fel, amelynek előnye, hogy azok a cégek is hozzájuthatnak a legnagyobb teljesítményű integrált rendszerekhez, amelyek eddig nem engedhették meg maguknak őket tőke vagy szakértelem hiánya miatt.
Az IaaS keretében az Oracle az ügyfél telephelyére vagy az általa kijelölt adatközpontba szállítja az igényelt infrastruktúrát (Exadata, Exalogic, Exalytics, ZFS Storage, SPARC SuperCluster szerepel az ajánlatban), amelyet aztán ott telepít, karbantart és üzemeltet, az ügyfél pedig havidíjat fizet a használat után. Az előfizetési díjhoz jár a Premier Support szolgáltatás, az arra alkalmas gépek (Exadata, Exalogic, SPARC SuperCluster) esetében pedig a Platinum, illteve PlatinumPlus csomag is benne van az árban, amely tartalmazza a rendszerek állapotának napi 24 órás távoli megfigyelését és például a hibák után 15 percen belül megkezdett helyreállítást, illetve a fejlesztőkkel közös hibakeresést.
Miért lehet ez jó?
Az Oracle infrastruktúraszolgáltatása tehát egyfajta hibridet képez a helyi üzemeltetés és a felhő között - elsősorban olyan vállalatok érdeklődésére tarthat számot, amelyek szigorúan szabályozott jogi környezetben működnek és emiatt nem vehetnek igénybe nyilvános felhőket, ilyenek lehetnek például a pénzintézetek vagy az egészségügyi szervezetek. Másfelől vonzó lehet az ajánlat olyan cégek számára, amelyek a csúcsteljesítményű Oracle integrált rendszerek magas ára miatt csak álmodozhattak a beszerzésükről. Utóbbi ok miatt akár Magyarországon is megszaporodhatnak az Exa rendszerek például.
Az Oracle IaaS előnye egy publikus felhőhöz képest, hogy az adatok és alkalmazások továbbra is helyben maradnak, a cég tűzfalán belül, ellenőrzött környezetben, ami csökkentheti a jogi és biztonsági kockázatokat. A telepítést és az üzemeltetést az Oracle végzi, az ügyfél valóban infrastruktúrát vehet igénybe szolgáltatásként, nincs beruházási költsége - bár a bérbe vett hardverek számára szükséges adatközpont-kapacitás biztosítása az ügyfél feladata, ebben a tekintetben tehát nem feltétlen igaz az Oracle állítása, amely szerint nincs up-front költség.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A helyi telepítésért és üzemeltetésért cserébe azonban elvész az infrastruktúrafelhők több előnye, közte a gyakorlatilag végtelen skálázhatóság, valamint a használatot szorosan követő árazás. Lehetőség van ún. Capacity on Demand konstrukciót választani, ekkor a gépekben alapértelmezetten a processzorok mintegy háromnegyede működik, csúcsterhelés esetén felárért megnövelhető a számítási kapacitás. Könnyű belátni, hogy csak a telepített kapacitás erejéig van lehetőség nyújtózkodni, hirtelen többszörös terheléssel nem tud mit kezdeni az Oracle IaaS.
3 évre kell előfizetni
További különbség a felhőkhöz képest, hogy az Oracle IaaS igénybe vételéhez három éves elkötelezettség szükséges, ennél rövidebb időre nem köt szerződést a vállalat. A Capacity on Demand lehetőség nélküli rendszereknél a szolgáltatás ára a hardver és a 3 éves támogatási költség listaára elosztva 36 hónapra, Capacity on Demand esetén ugyanennek a 80 százaléka az alapdíj, ami növekedhet, amennyiben az ügyfél igénybe veszi a 80 százalékon felüli számítási kapacitást. A három év elteltével az ügyfélnek lehetősége van további hosszabbításra, ekkortól kezdve a korábbi díj 70 százalékát kell csak fizetnie. Mivel infrastruktúraszolgáltatásról van szó, a szoftverek árát az ajánlat nem tartalmazza, azokat az ügyfélnek külön kell beszereznie.