:

Szerző: Dojcsák Dániel

2013. január 14. 17:07

Túllő a célon az Ultra HD

Minden év második hetében a technológiai világot figyelők szeme Las Vegasra szegeződik, s kíváncsian próbálják az emberek kihámozni az adott év fogyasztói elektronikai trendjeit. Az idei év meglepően laposra sikerült, az egyetlen fontos újdonság talán a 4K-s felbontású tévék dömpingje volt - de valójában ez sem fontos.

Reflexből mondhatná bárki, hogy az UHD, azaz 3840x2160 pixeles felbontású képernyőknek azért nincs értelme, mert nincs rájuk tartalom. Valóban könnyen úgy járhatnak a korai befogadók, mint pár évvel ezelőtt az 1080p-s vagy éppen a 3D-s kijelzők vásárlói: hiába a technikai lehetőség, a demófilmeket hamar megunja az ember, a Barátok Közt pedig még mindig SD-ben jön két dimenzióban. Ez az érv azonban csak átmeneti, hiszen amennyiben egy képformátum bizonyít a piacon, akkor a tartalomgyártók is követik azt.

A 4K ebből a szempontból valószínűleg nem fog kilógni a sorból és az HD felfutásának ritmusához hasonlóan 4-6 év alatt a 2160p lesz az uralkodó. A technológia elterjedését egyetlen dolog állíthatja meg, az pedig a nézők szemeinek fizikai korlátai, illetve az otthonok mérete. Annak ellenére, hogy az idei CES minden nagyobb televíziógyártóból előcsalogatta a pixelháborút, reménytelennek tűnik, hogy a mostani tévépiac átálljon erre a felbontásra - véli az Ars Technica.

Drága és felesleges?

A most bemutatott 4K-s készülékek még irreálisan magas áron kerülnek a boltokba, főleg azért, mert a gyártók még csak az exkluzív méretekben rukkoltak elő az UHD-vel. Keveseknek adatik meg, hogy egy 84 hüvelykes képátlójú tévét vegyenek, hiszen a 213 centiméteres kijelzőnek el is kellene férnie valahol, a hozzá tartozó ideális, legalább 5-6 méteres nézéstávolságnak szintén, ráadásul egy ilyen eszköz jelenleg 20 ezer dollárba, azaz körülbelül 5 millió forintba kerül az Egyesült Államokban.

Több gyártó mutatott be persze kisebb képátlóval is modelleket, az LG például egészen 55 hüvelykig lement. A legolcsóbb kínálata a nálunk ismeretlen Westinghouse márkának volt a CES-en, itt egy 50 hüvelykes UHD készülék 2500, egy 55 hüvelykes pedig 3000 dolláros árcédulát viselt. Ez körülbelül megegyezik a Full HD tévék négy évvel ezelőtti áraival, s valószínűleg ritmusosan csökkenni fog a következő években.

A mostani vásárlók számára viszont nem éri meg ötszörös árat kifizetni az ultra HD felbontásért, még akkor sem, ha elhiszik, hogy a valós idejű felskálázás működik. A 4K-t igazán próbára tevő időszak az lesz, amikor az árak már normalizálódnak, de a felhasználók rájönnek arra, hogy bizonyos méret alatt, illetve bizonyos nézéstávolság felett értelmezhetetlen a különbség a full HD panelekhez képest. Ugyanez már lezajlott a 720p-1080p generációváltásnál is, de ott az észlelhetőség még a reális képméret és nézéstávolság szintjén fordult át.

42 hüvelykes tévét 60 centiről nézni?

Ahhoz, hogy az UHD felbontás valódi előnyei kijöjjenek, érzékelhetővé váljon a felbontáskülönbség,  három méteres távolságból kellene nézni egy 85 hüvelykes kijelzőt, de ahhoz, hogy egyáltalán észrevegyen az emberi szem bármilyen különbséget, ugyanekkora távolságból nézve legalább 50 hüvelykes kijelző kell - derül ki Carlton Bale házimozi-szakértő írásából. A most sztenderdnek számító 42 hüvelykes képátló esetében a 4K kiélvezéséhez 60 centire kellene megközelíteni a kijelzőt, ami teljesen életszerűtlen. A Carlton Bale által rajzolt ábrán jól látható, hogy 6 méter távolságból teljesen mindegy, hogy 4K vagy 480p-s képet nézünk egy 60 hüvelykes képátlójú kijelzőn is. Ezekből a fizikai, illetve biológiai törvényszerűségekből kiindulva szomorú tény a geekek számára, hogy az 1080p, vagy akár az annál kisebb felbontások is teljesen elegendőek a legtöbb szoba- és képernyőméret kombinációjában.

Ha ez sem tántorítaná el a technológiai világot attól, hogy elkezdjen mindent feltenni az UHD felbontásra, akkor az optikai meghajtók után, ma már mondhatni legfontosabb “hordozó”, az internethálózat lesz szűk keresztmetszet a képtovábbításban. Egy 1080p felbontású Blu-Ray film 10 percenként több mint 1 gigabájt tárhelyet kíván, egy átlagos tömörítés mellett egy 120 perces full HD mozi 26 gigabájt (tömörítetlenül 1-1,5 TB). Az UHD négyszer annyi pixellel operál, így még erősebb tömörítéssel is 15-50 gigabájt adatforgalmat generálna egy átlagos mozi letöltése, streamelése, legalábbis a Sony kísérleti 4K-streaming szolgáltatásában ennyit mértek ki. Ez többszöröse annak, amit a Netflix vagy iTunes jelenleg elérhető 1080p-s filmjei igényelnek.

Bátor vállalkozás UHD-t streamelni

Habár a kábeles internetszolgáltatóknál mostanság nem kiemelt kérdés a sávszélesség, egy ilyen arányú növekedés az egyébként is egyre több fogyasztás mellett kritikus lehet az internetes infrastruktúra szempontjából is. Az optikai adattárolókkal már nem érdemes számolni, ahogyan a zenei piac, úgy filmes is szép lassan maga mögött hagyja a fizikai hordozókat. Jelenleg nincs is olyan optikai formátum, amit az UHD mellé lehetne párosítani, ahogy a Blu-Ray és a HD DVD állt az 1080p mellett évekkel ezelőtt. Ha pedig akár a fizikai hordozó kapacitása, akár az internetelérés sávszélessége miatt az eddiginél erősebb tömörítést kell alkalmazni, akkor éppen a lényeg, a részletesség veszik el a képből.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Az is lassíthatja az ultra felbontás terjedését, hogy a világ az elmúlt 4-6 évben állt át a “lapostévére”, s akár 720p, akár 1080p felbontású készülékekről van szó, nem várható tömeges csere, hiszen az LCD-, LED- és plazmatévék élettartama igen jónak mutatkozik - a friss adatok szerint a fogyasztók átlagosan 7 évente cserélik le tévéjüket. A 3D, mint újdonság már eleinte is vadnak tűnt, de tavaly a Samsung is beismerte, hogy mindössze 30 százalékát adta el az iparág annak, amit előzetesen vártak a 3D-képes tévékből, nem sikerült lejjebb szorítani a televíziók termékéletciklusát. A nép nem rohant cserélni a tévéjét egy újabb dimenzióért, könnyen ez lehet a sorsa az újabb 1080 képsornak is.

Ennek ellenére a felhajtás biztosan meglesz a következő 1-3 évben, a marketingüzenetek felizgatják majd a technológia iránt érdeklődőket, de a Forma 1-et, a focimeccset és a Hobbit új epizódjait még biztosan 1080p-ben nézzük sok éven keresztül.

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának ötödik, december 12-i állomásán.

a címlapról