:

Szerző: Bodnár Ádám

2012. december 21. 08:23

Fele akkora a BlackBerryk gyártója mint egy éve

Megfeleződött a Research In Motion bevétele a novemberben véget ért negyedévben, ahogy az eladott készülékek száma is felére zuhant vissza. A vállalat már csak a következő generációs BlackBerry 10 termékekről beszél, mintha a jelenlegi termékvonala soha nem is létezett volna.

Gőzerővel készül új platfomjának január végi bejelentésére a kanadai Research In Motion. A vállalat tegnap hozta nyilvánosságra a harmadik negyedéves eredményeit, amelyek ugyan némileg felülmúlták a várakozásokat, az előfizetéses konstrukciók megváltoztatásával kapcsolatos bejelentés azonban elbizonytalanította a befektetőket, a részvényárfolyam 9 százalékkal zuhant.

Csak a BB10

Továbbra is folytatódik a RIM zsugorodása, a vállalat legtöbb fontos mutatója erőteljesen csökkent éves összehasonlításban. A tavalyi 14,1 millió helyett már csak 6,9 millió okostelefont adott el a cég, PlayBook tabletből pedig csupán 255 ezer fogyott. A termékportfólió versenyképtelensége miatt ezek erőteljesen leszállított áron kerültek forgalomba, ami a vállalat bevételére is kihatott. Egy éve a készülékek átlagos eladási ára még 347 dollár volt, most egy BlackBerry eladása mindössze 234 dollárral duzzasztotta a RIM forgalmát. A cég előfizetői bázisa történelme során először zsugorodott, 1 millióval lettek kevesebben, de még így is 79 milliós a bázis.

Thorten Heins, a társaság elnök-vezérigazgatója az elemzők részére rendezett konferenciahíváson lényegében végig a január 30-án érkező BlackBerry 10 platformról beszélt - nem véletlen, hiszen a vállalat túlélése múlik az új készülékek sikerén. A RIM új telefonjait már tesztelik a szolgáltatók, Hains elmondása szerint 150-nél is több operátornál vannak ott a BlackBerry 10 platformra épülő modellek, emellett 120 nagyvállalat is részt vesz egy afféle béta programban. Az új mobilok 2013. január 30-án jelennek, meg és röviddel ezt követően megvásárolhatók lesznek, mondta el Heins. A vezető elárulta, a BB10 érkezésével párhuzamosan a jelenlegi BB7 vonal is tovább fut, elsősorban a fejlődő országokba pozicionálva, mint belépő szintű okostelefonos platform.

Nem mindenki fizet

A tegnapi tájékoztató során a RIM vezetése beszélt arról is, hogy a BlackBerry 10 érkezésével párhuzamosan megváltozik a cég szolgáltatásainak árazása. Amint az ismert, jelenleg a BlackBerry készülékek csak a cég által nyújtott előfizetéses szolgáltatással használhatók (igazán), ez azonban láthatóan sokakat távol tart tőlük. Konkrét részletek nélkül Heins tegnap elmondta, a BB10-zel együtt a szolgáltatások árazását is módosítja a RIM, az ügyfelek afféle menüből állíthatják össze, milyen szolgáltatásokat igényelnek, és ettől függő díjat fizetnek.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

"Az emelt szintű biztonságot, mobileszköz-menedzsmentet és más szolgáltatásokat igénylő előfizetők továbbra is fizetnek majd havidíjat" - mondta Heins. "Más előfizetők, akik nem vesznek igénybe ilyen szolgáltatást, kevesebbet vagy egyáltalán nem fizetnek." A BB szolgáltatások jelenleg a cég bevételének harmadát adják, negyedévente mintegy 1 milliárd dollár folyik be belőlük - a befektetők láthatóan attól félnek, hogy az új konstrukció a szolgáltatási árbevétel jelentős csökkenésével jár majd.

Megfeleződött a cég

A RIM árbevétele a harmadik negyedévben 2,7 milliárd dollár volt mindössze, ami éves szinten 47 százalékos csökkenést jelent. A bevétel 60 százaléka folyt be készülékértékesítésből, 36 százaléka szolgáltatásokból, 4 százalék pedig szoftvereladásból. Üzemi szinten a vállalat 230 milliós veszteséget könyvelt el, szemben az egy évvel ezelőtti 328 milliós profittal. Nettó szinten 9 milliós pluszt mutatott a mérleg, főképp egy egyszeri adójóváírás miatt, tavaly ugyanekkor a RIM nettó eredménye 265 millió dollár volt. Az alapvetően negatív pénzügyi mutatók ellenére a kanadai gyártó készpénzállománya nem csökken, éppen ellenkezőleg: az elmúlt negyedévben 600 millió dollárral, 2,9 milliárd dollárra nőtt.

A vállalatnál egy ideje tart egy nagyszabású átszervezési program, amelynek a célja a költségek csökkentése. A vezetőség tájékoztatása szerint ezek az erőfeszítések a vártnál hamarabb érnek célt, egy negyedévvel a tervezett előtt sikerül elérni az 1 milliárd dolláros éves megtakarítást. A "CORE" program keretében a vállalat megszabadult számos dolgozójától, a tegnapi bejelentés szerint azonban teljes tevékenységeket kíván eladni, valamint létesítményeket, gyárakat is piacra dob a következő 12 hónap során - részleteket a vezetés nem közölt.

a címlapról