Egyre több az árva startup
Általában nagy híre van minden tech startup esetén annak, ha a cégbe sikerül “Series A” tőkebefektetést csalogatni. Ez a magvető (seeding) befektetések után az első lépés, ami már valódi teljesítményt is elvár, nem csak ígéreteket. Azonban a 40 százalék ide sem jut el.
A CB Insights nevű amerikai befektetési elemző közzétett egy friss kockázati tőkebefektetéseket vizsgáló pénzügyi jelentést, ami az elmúlt 1,5 év eseményeit fedi le, ráadásul nem számításokkal és becslésekkel, hanem valódi mérésekkel alátámasztva.
A jelentésből kiderül, hogy az első jelentősebb értékű, ún. "Series A" típusú tőkebefektetések mennyisége és értéke nem csökken, pedig mindenki erre számított azután, hogy a nagyobb befektetői csoportok 2008 után elkezdték szétteríteni a kockázati tőkét és jelentősen megemelték a seed fázisú, azaz kezdeti befektetéseik mennyiségét. A gazdasági válságot követően ugyan sokkal óvatosabbak lettek a Series A és a második körös "Series B" tőkésítések, de a megszaporodó seed injekciók miatt sokkal több és sokkal jobb minőségű tech startup tűnt fel a porondon. A Series A pénzek összege nem csökkent, viszont az igény irántuk drasztikusan nőtt, így erősebb verseny alakult ki. Ez mindenki számára előnyös helyzetet teremtett, mert a befektetők kényesebb kiválasztási procedúra után okosabban tudtak tőkét kihelyezni.
Egyre jobbnak kell lenni
A rossz hír viszont az, hogy számos egyébként akár ígéretesnek is tűnő startup elakadt a Series A fázisban. A CB Insights véleménye szerint a mostanság alapított körülbelül 2200 cég közül több mint 1000 fog elárvulni, azaz nem lesz képes a következő befektetői fázisba lépni. Pedig ezek összesen 1 milliárd dollárnyi seed tőkéből indultak útnak. A Series A körbe jutókból viszont már csak 10 százalék számíthat arra, hogy felvásárlás révén jut sikerre és csak 5 százalék kap még egy befektetői lehetőséget.
A múltbéli adatok azt mutatják, hogy a seed tőkével rendelkező startupok 40 százaléka nem képes átlépni a Series A fázisba, az elmúlt 2 évben viszont ugrásszerűen megnőtt a seed befektetések száma, míg a Series A számok stagnálnak, ami azt jelenti, hogy a következő két évben meg fog szaporodni azon startupok száma, amelyek tőkehiány miatt megszüntetik a tevékenységüket.
Szerencsére nem minden elárvult startup hal meg, a továbbfinanszírozás mellett vannak további lehetőségek is. Az egyik csábító lehetőség a vidám befejezésre az akvizíció. Ugyan a seed fázisban még nagyon kevés startup eladható, de egy nagyobb vállalat hajlamos csapatot, kezdetleges technológiát vagy éppen felhasználókat venni. A másik lehetőség pedig az, hogy a növekedési pályáról leszállva a startup átmegy egy fenntartható kisvállalalatba, ami egy helyi vagy egy niche piacot képes kiszolgálni, vagy más szereplők független beszállítójává válik.
A kudarcok is táplálják a piacot
A teljesen reménytelen vállalkozások pedig általában tapasztalt, lelkes szakemberekkel látják el a piac további cégeit. Nem szabad elfelejteni, hogy minden kudarc egyben egy nagy adag tanulással is jár, illetve egy rossz koncepció vagy egy elrontott üzleti terv sem azt jelenti, hogy a projektben dolgozó grafikusok, fejlesztők vagy UX-esek tehetségtelenek lettek volna. Rájuk biztos lesz még igény máshol.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A seed után átlagosan 13 hónapra van szüksége a startupoknak, hogy a következő körbe lépjenek. A korábbi évekhez képest a mostani tempó gyorsabb, ami az ökoszisztéma fejlődésének, a hibákból való tanulásnak, illetve az egyre hatékonyabb fejlesztői eszközöknek is betudható. A legsikeresebb startup szektor továbbra is az internetes vállalkozásoké, amerikában a seed befektetések nagy része még mindig ide érkezik. Érdekes módon a következő lépést jelentő Series A-ban viszont már a számítógépes hardverek és a szolgáltatások vezetnek.
A mostani startupoknak azonban azzal is szembesülnie kell, hogy a közösségi hálózatok, cloud szolgáltatások és okostelefonos ökoszisztémák is már egy fejlett korszakba léptek, ezeken a területeken már nem könnyű átütő és gyors sikert elérni, a jó ötletekre pedig a piacvezetők is nagyon gyorsan ráugranak. Ma már nem az évtizedes mamutcégekkel kell felvenni a versenyt, hanem a startupból kinőtt és sok szempontból még ma is friss, agilis cégekkel. A CB Insights jelentése a hivatalos oldalukon megtalálható sok grafikonnal illusztrálva, a teljes kutatási anyag bejelentkezett felhasználóknak szintén letölthető ingyenesen.