Gigászok csatájába tévedt a Foursquare
A helyfüggő szolgáltatások körülbelül két éve kezdtek látványos terjedésbe, és ahogyan az okostelefonok már szinte minden felhasználó zsebében ott vannak, úgy a lokációfüggő szolgáltatások is a niche piacokról becsúsztak a középpontba. A Foursquare a nagyok között találta magát.
Friss pletyka, hogy az Apple és a Foursquare tárgyalóasztalhoz ült és az Apple valószínűleg integrálni fogja a Foursquare helyadatbázisát saját térképszolgáltatásába, illetve további elemekkel bővíti a fegyverarzenált a Google helyi szolgáltatásai ellen. Egy hasonló akciót már tető alá hozott az Apple korábban, a Yelppel történú együttműködés révén 100 millió üzlet adatait integrálta.
Az Apple javítaná adatait
A tárgyalásokat Eddy Cue, az Apple elnökhelyettese vezeti, a cél pedig, hogy a az iPhone és az iPad sokkal inkább használhatóvá váljon a hétköznapokban helyi tájékozódásra. A Foursquare ugyan egyre nagyobb, de a gamifikációra épített modell nem vált mainstreammé, ami veszélyes pályára küldte a New York-i startupot. Piaci jóslatok szerint az egyébként most a következő befektetési körét váró Foursquare-t még 2013-ban felvásárolhatja valamely nagyobb vállalat, akinek fontossá válik a pontos, precíz helyadatok kezelése. Ez lehetne akár az Apple is, de ugyanolyan esély van arra is, hogy a fizikai lokációkon terjeszkedő PayPal tegye rá a kezét.
A Foursquare egyébként átpozícionálta magát a geolokációs játékból XXI. századi arany oldalakká, egy közösségi adatbázissal és szokásalapú, kontextusfüggő értékelésekkel dolgozó ajánlórendszerré. Ráadásul a termékfejlesztés is világelső minőséget üt meg: akár dizájn, akár használhatóság, akár interfész témában látunk szakmai prezentációkat, a Foursquare kivétel nélkül felbukkan pozitív példaként. Így az adatbázis mellett a még mindig kis létszámú csapat is értékes lehet az érdeklődők számára.
Önálló szolgáltatásként viszont hamar összeroppanhat a Foursquare, vagy esetleg eltűnhet a TripAdvisor és a Yelp mellett a futottak még kategóriás, tematikus szolgáltatások között. Szerezhet magának piacot, de mivel még jelenleg is célszerszám, ami az átlagemberek számára csak bizonyos helyzetben (nyaralás) hasznos, ezért nehezen képzelhető el egy robbanásszerű terjedés, a gamifikációs hatás ellenére is.
Mindenki tudni akarja hová menjen
A gigászok viselkedése is megváltozott azonban, ami a lokációs adatbázisokat illeti. Korábban mindenki belső fejlesztésekben gondolkodott, sőt, az Apple néhány éve annyira nem látta fontosnak a területet, hogy teljes egészében a Google-re hagyatkozott, aminek az iOS6 térképszoftverében láthattuk az eredményét. Az Apple Maps rajtja kommunikációs és minden egyéb szempontból kudarc, közben az önálló alkalmazásként visszatérő Google Maps 48 óra alatt több mint 10 millió letöltést produkált, de biztosak lehetünk benne, hogy 2-3 hónapos távlatban a 100 milliós bejelentést is hallhatjuk.
Eközben a Facebook sem alszik, s ugyan a Gowalla megvásárlása óta nem sok jele volt annak, hogy egy teljesértékű geolokációs szolgáltatással rukkol elő, most mégis megtette. A Foursquare vizuális receptjeit használva teljesen megújította az iOS és az Android felületen is a checkin funkciót, a helykeresést. Minden helyszín saját fényképes profilt kap, megjelenik egy térkép, lehet lájkolni, oda navigálni, kommentelni, illetve üzenetbe beilleszteni a lokációt. Figyelembe véve, hogy a Facebook lokációs funkciója már akkor is jelentős adatbázist szült, amikor még csupán egy zsákutcája volt a teljes közösségi oldalnak, az újítással hamar a Foursquare nyomába érhet minőségben és mennyiségekben is.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Sőt, mivel itt nem csak konkrét bejelentkezési céllal adható hozzá a helyszín, hanem bármilyen kép, bejegyzés, link, videó címkézése is egyenértékű egy checkinnel, ezért mondhatni már eddig is sikeresen versenyzett a mezőnyben.
A kis országoknak nagyon nem mindegy ki adja az adatbázist
A magyar felhasználók számára azért sem mindegy, hogy a nagy platformszolgáltatók kivel állnak össze, mert ugyanazokat a hardvereket vásároljuk, mint amerikai barátaink, a szolgáltatások fejlettsége, lefedettsége és területi minősége viszont jelentősen eltérhet az ottanitól. A Foursquare nagy előnye, hogy hazánkban már 1-1,5 éve egy használható minőséget hozott 15 ezer helyszínnel, mostanra pedig több mint 50 ezer hazai helyszín van, amivel a célcsoport által látogatott üzletek, irodák, közterületek leírhatóak.
A HWSW gyorstesztje szerint a Foursquare és a Facebook adatbázisa működik Budapesten a legmegbízhatóbban, tehát, ha egy véletlenszerűen kiválasztott kereskedelmi egységet keresünk, akkor ezeken keresztül jutottunk hozzá az információhoz legkönnyebben. Mindkét szolgáltatás térképet, címet és fotókat is mellékel. Ezzel szemben a Google adatbázisa vegyes képet mutat, bizonyos helyszínek alapos profillal rendelkeznek, de a keresések során nagyon gyenge a találatok minősége, a “My Little Melbourne Coffee”-ra rákeresve például Bécs, Berlin, sőt maga Melbourne is megjelent a listában, de a keresés helyétől 300 méterre, a Madách téren lévő üzlet nem. Sőt, a Google Now-ba bepötyögve az első két találat a Foursquare és a Facebook vonatkozó oldala volt.
2013: tisztul a piac
Az Apple Maps jelenleg szintén vegyes eredményeket produkál, az önálló navigációs eszközök POI adatbázisát azonban semmi nem múlja alul. Az okostelefonok terjedése miatt ezen adatok minősége pedig felértékelődik, következő lépésben pedig az lesz a kérdés, hogy ezeket akár a felhasználók, akár a helyek üzemeltetői hogyan tudják hasznosítani, milyen konverziót csinál a fizikai valóság digitális lenyomata. A Foursquare helyzetét erősen gyengíti, hogy a Facebook ismertsége, elérése nagyságrendekkel nagyobb. Ilyen szempontból méltatlan csatának ígérkezik.