:

Szerző: Koi Tamás

2012. december 13. 15:42

Erősödhet a verseny az osztrák mobilpiacon

Az Európai Unió versenyügyi szempontból nem találta aggályosnak, hogy a Hutchison osztrák leányvállalata száz százalékos tulajdonrészt szerezzen az Orange mobilszolgáltatóban az osztrák piacon. A háromszereplőssé konszolidálódó mobilpiacon továbbra is erős versenyt jósolnak a szakértők.

Hiába lesz rövidesen háromszereplős az osztrák mobilpiac, ez nem fog károsan hatni a versenyre, vagyis hosszú távon nem vezet az árak bebetonozódásához, netán kis mértékű áremelkedéshez - állapította meg tegnap az Európai Unió végrehajtó szerve. A szomszédos országban a hongkongi Hutchison száz százalékos tulajdonrészt szerezhet az Orange Austria hálózata és teljes ügyfélbázisa felett. Mindez azt jelenti, hogy az Orange márka eltűnik a piacról, marad a 3, a T-Mobile Austria és az A1 (ebben az erősorrendben).

Marad a harmadik

A Hutchison Whampoa tavaly októberben jelentette be, hogy megvásárolná az Orange osztrák tevékenységét. Az Orange esetleges eladása azután jöhetett szóba Ausztriában, hogy a cég 35 százalékát birtokló France Telecom (a fennmaradó rész a Mid Europa Partnersé) bejelentette, konszolidálni kívánja piaci jelenlétét több európai országban. A szolgáltató osztrák leánya évek óta veszteséges, forgalma is apad: két éve 578 millió eurós forgalom mellett 9 millió eurós veszteséget könyvelt el, igaz, a veszteség egy évvel korábban jóval nagyobb, 32 millió euró volt.

A konszolidáció után a Hutchison továbbra is a legkisebb piaci szereplő marad, részesedése 24 százalék körüli, míg a második helyen a T-Mobile Austria áll 30 százalékkal, a piacvezető pedig a Telekom Austria 46 százalékkal. A szolgáltató azután kapta meg az Európai Bizottság jóváhagyását az akvizícióra, hogy olyan engedményeket vállalt, melyek garantálják, hogy az osztrák mobilpiacon tovább élénkülhet a verseny.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A Hutchison így például többek közt vállalta, hogy a birtokába kerülő rádióspektrumok egy részére elővételi jogot biztosít egy esetleges új piaci belépőnek, emellett vállalást tett arra is, hogy hálózati kapacitásának 30 százalékát fenntartja legfeljebb 16 virtuális mobilszolgáltató (MVNO) számára a következő tíz évben. A vállalatnak továbbá még az akvizíció befejezéséig meg kell állapodnia ezek közül legalább egy új MVNO-val.

Erősítheti is a versenyt

Szakértők szerint ez már önmagában elég lehet ahhoz, hogy a saját hálózattal rendelkező szolgáltatók (MNO) számának csökkenése ellenére továbbra is erős verseny jellemezze az osztrák mobilpiacot. Ennek további katalizátora lehet, hogy a Hutchison kihívó félként érkezett az osztrák piacra 2003-ban, ráadásul azok közé a szolgáltatók közé tartozik, melyek egyik piacon sem számítanak inkumbensnek - ezek pedig tipikusan erős árletörő hatást tudnak generálni egy alapvetően inkumbens típusú szereplőkből álló környezetben.

A tarifák árszintjét jól érzékelteti, hogy a 3 Austria már havi 7 euróért, azaz nem egészen 2100 forintért kínál olyan komplett tarifacsomagot, mely 1000 percet és SMS-t (tetszőleges hálózatba) és 1 gigabájt internetforgalmat tartalmaz. A T-Mobile Austria ugyanezért 16 eurót kér (korlátlan internettel), az A1 (Telekom Austria) pedig már havi 15 euróért kínál olyan tarifát, melyben 1000 perc, 500 SMS és korlátlan internethasználat foglaltatik.

a címlapról