Larry Page: A Google esettanulmány egy jobb világhoz
A Google egyik állandó jelzője, hogy egy óriási fekete doboz. Korábban a cég nem nagyon szeretett kifelé kommunikálni, az elmúlt 1-2 évben is csak nagyon óvatosan változott ez a helyzet. Ezért is különleges alkalom, hogy Larry Page hosszú interjút adott egy újságnak.
A Fortune 70 perces exkluzív interjút készített a Google társalapítójával. 2011 áprilisa óta ez mindössze a második alkalom, hogy Larry Page ilyen szereplést vállal, a személyes hangvételű, de szigorúan szakmai beszélgetésből kiderül, milyen alapelvek hajtják a vállalatot. A HWSW az interjú szövegéből szemezgetve közöl egy összefoglalót a beszélgetésből.
A kérdezőt elsőként az érdekelte, hogy Larry Page hogyan válogat az új ötletek közül. A vállalatvezető szerinte erre nincs tökéletes képlet, de alapvetően az határozza meg az irányokat, hogy a Google szeretne másképp működni mint a többi vállalat. Nagyon sok dologba belefog a cég és nagy volumenekben gondolkodnak.
Világmegváltó tervek
A következő nagy húzás meghatározásakor azt keresi a Google, hogy mi az, ami motiválná a tehetséges embereket abban, hogy dolgozzanak a projekten. Az önmagát vezető autó esetében is egy alapvető vezérlőelv, hogy minél jobb a közlekedés, annál több lehetőség van munkahelyek közül választani, ami jót tesz a társadalomnak és gazdaságilag is helyes. "Amikor nagy dolgokat keresünk, akkor mindig azt nézzük, hogyan találhatunk olyan technológiát, aminek igazán nagy hatása van, függetlenül attól, hogy milyen befektetést igényel" - mondta Page.
De a haszon mindig nagyobb lesz, maradva a példánál, az önmagukat vezető autók a városokban megoldják a parkolás kérdését is - jelenleg az USA-ban átlagosan 40 ezer dollárt költenek el egy parkolóhely létrehozására. Mennyivel jobb lesz a világ számára, ha a hálózaton keresztül az autónk észleli, hogy elindultunk otthonról és mire leérünk a bejáratig, már ott fog várni? - magyarázta Larry Page lelkesen.
Visszatérve a vállalatvezetésre, a Fortune kérdése arra irányult, hogy Page mennyire elégedett a vezetői pozícióba visszatérése óta megtett lépésekkel. A Google -vezérnek saját elmondása szerint az a dolga, hogy elégedetlen legyen, de alapjában véve örül azoknak a változásoknak, amin a Google átment. Nehéz objektíven mérni a teljesítményt egy ilyen cégnél, de érzésre és a mérhető szempontok szerint is javult a működés, például ma már sokkal gyorsabban képes a cég az elkészült kódokat ellenőrizni, mint korábban, aminek eredményeképp sokkal gyorsabban érkezhetnek meg az új termékek, megoldások, frissítések, funkciók.
Prezícen célzott adatok tálcán kínálva
Eközben a webes keresés jelentős változáson esik át, ma már a Google gerincét képezi a Knowledge graph, a Google Now és maga az Android is. Larry Page szerint megismétlődik az a forradalom, ami 10 évvel ezelőtt zajlott le a keresők világában. A tökéletes keresőmotor tényleg meg kellene értse, hogy mire van szükségünk, s a Google új termékei ebbe az irányba indultak el. A vállalat jelenleg a vásárlások, kiskereskedelem területén tud igazán nagyot ugrani, hiszen jelentős mennyiségű és alapos információval rendelkezik a felhasználó gondolatairól, igényeiről, szokásairól és preferenciájáról és ezt többnyire már most le tudja fordítani egy termékre, vásárlásra.
A Google-központban a fő szempont a pontosság, a cég arra fókuszál, hogy a lehető legtöbb területen rendelkezzen nagyon pontos és nagyon strukturált adatokkal. Már hét éve dolgoznak a térképeken, mostanra már precíz információk állnak rendelkezésre arról, hogy a világ valamely pontján egy utcában mi van, milyen üzletek, milyen épületek találhatók ott. A felhasználók jó kiszolgálásához az kell, hogy ezek az adatok a lehető legrészletesebbek legyenek.
A mobil forradalom a felhasználói oldalon egyértelmű, és az is, hogy termékekben a Google-nek van válasza rá. Felmerül azonban, hogyan lehet monetizálni ezeket az új szolgáltatásokat, hogyan képes átlendülni a Google bevétele az asztali környezetből a mobilra? Page szerint nem szabad elfelejteni, hogy mostanra egy óriási vállalatról van szó, aminek nagyon sok a bevétele és nagyon sok alkalmazottat tart. Éppen ezért a core business-t kiemelten kezelve történik minden fejlesztés, hiszen a fő szolgáltatás a keresés, a fő bevételi forrás pedig a reklám. Ezt a Google-ben nagyon, nagyon komolyan veszi mindenki.
A mobilt még vetik, nem aratják
A tecnhológiai ipar szépsége, hogy létre lehet hozni új szoftvereket, amik kielégíti az emberek igényeit és jobbá teheti az életüket - ez egy lehetőség arra, hogy a cég folyamatosan lendületben legyen. Ez történt az Android esetében. A Google nagyon korán felismerte, hogy a mobil élmény fontos, ezért megpróbálta megérteni ezt a területet, majd az elmúl néhány év során a cég rájött arra, hogy nagyon jól működik ebben a térben is. A mobil monetizációjának egy nagyon korai korszakában járunk, még a Google-nek sincs pontos válasza, de Page szerint a tény, hogy a mobil szolgáltatások helyfüggőek, igazán jól segíti a monetizációt.
A Google-nek a mobilos világ aratásához mindene megvan, a Fortune megkérdezte azt is, hogy vajon mit gondol a cég a konkurenciáról? Tíz évvel ezelőtt a fő ellenfél a Yahoo és a Microsoft volt, vajon most ugyanezt a szerepet az Apple és az Amazon tölti be? Jelenleg egy nagyon különleges helyzetet teremt, hogy a láthatóan egymással versengő cégeknek alapvetően eltérő üzleti modelljük van.
Aki a konkurenciát nézi, már lemaradt a versenyben
Larry Page erre részben kitérő választ adott. Vezetőként neki az a feladata, hogy a saját embereit rávegye arra, hogy ne a piaci ellenfelekre figyeljenek. Ha valaki a konkurenciát nézi, akkor az a már meglévő dolgokra koncentrál, a Google feladata pedig az lenne, hogy azokra a dolgokra jöjjön rá, amire más még nem gondolt. A többi felsorolt cégtől Page szerint csupán az erősségeiben, gyengeségeiben és lehetőségeiben különbözik. Minden nagy technológiai cég azért nőtt ilyen nagyra, mert valamit nagyon jól csinál, fejtette ki a keresőcég vezetője, aki szívesen látna sokkal több kooperációt a felhasználói oldalon. Az internetet egyetemeken alkották meg és együttműködésre, “közreműködésre” lett tervezve. Page véleménye szerint a vállalatok ahogy egyre inkább kereskedelmi közegként használják a webet, úgy alakítanak ki szigeteket, ami valamilyen szempontból a felhasználók szégyene.
Page nem szereti a vállalatát más cégek ellen hangolni, pontosan a fenti magyarázat miatt. Ha valaki ellen küzd egy vállalat, akkor három lépéssel máris le van maradva. A Google számára így az Apple partner is és kihívó is. A Google igyekszik úgy viszonyulni más vállalatokhoz, hogy az a felhasználók számára ne legyen fájdalmas, a cél, hogy a szolgáltatások minél szélesebb körben elérhetőek legyenek. Ez persze a filozófia csupán, vannak olyan helyzetek, amikor ezt meg lehet tenni és vannak amikor nem.
Az innovációt a Google egy úgynevezett 70-20-10 modellben működteti már régóta. 70 százalékot tesz ki a cégben elvégzett munkából a hirdetések és a keresés kiszolgálása és fejlesztése, 20 százalékot az alkalmazások, 10-et pedig a teljesen új projektek. A Fortune kérdésére válaszolva Page azt mondta, hogy ez még mindig így működik, s mostanra már az Android is a 70 százalékba tartozik, ha a hatását nézzük, igaz a monetizáció még kezdeti stádiumban jár, így valójában nem ott lenne a helye, hanem a 20-ban. Page szerint azonban nincsenek szigorúan felcímkézve a projektek, a cél ennek az egészséges aránynak a fenntartása.
A távoli jövő csak 10 százalék
A 10 százalékba persze nyilvánvalóan az önmagát vezető autó, a Project Glass szemüveg és a többi “Google X” projekt tartozik. Page szerint érdekes, hogy a befektetők mindig emiatt a 10 százalék miatt aggódnak, attól félnek hogy túl sok figyelem összpontosul ezekre a projektekre. Sokan tartanak attól, hogy a Google minden pénzét ilyen próbálkozásokra égeti el, pedig a valóság az, hogy a vezetés bármennyire próbálta a 10 százalékot megnövelni, nem ment. Page szerint hihetetlenül nehéz az embereket rávenni arra, hogy új, igazán ambiciózus ügyeken dolgozzanak, sokkal könnyebb őket inkrementális fejlesztéseken tartani.
A Google Plust is továbbra is nagy ígéretnek tartja Page, s annak ellenére, hogy sokan temetik a közösségi szolgáltatást, a Google vezetője arra hívja fel a figyelmet, hogy a Plus előtt a Google-nek 18 különböző felülete volt, ahová meg lehetett osztani tartalmakat, most pedig van egy, ami igazán jól működik, és továbbra is fejlődik. A fő fókusz persze a keresés, aminek része lett a személyes adatbázis is. A Google érti a felhasználó fiókjához tartozó adatokat, tudja mi egy repülőjegy, egy étteremfoglalás vagy egy megrendelés. Ezekből nem csak kontextuális hirdetések lesznek, hanem a felhasználóknak készülő alkalmazások interfésze is használja ezeket. A sok kritika mind elgyengül, ha hosszútávon szemléli valaki a kereső átalakulását.
Egy másik fontos terület, amiről viszont mostanság kevés szó esik, pedig igen jól működik, az a fizetés. A piac maga kissé lassan veszi fel a ritmust más online funkciókhoz képest, s a technológiai problémák mellett egyaránt ott vannak akadályként az ökoszisztéma nehézségei.
Rejtett képességek
A Google Wallet esetében Larry Page egy komoly és nagyon gyors fejlődési folyamatot lát. A felhasználók szerinte odavannak a megoldásért, amit a mobilos fizetés jelent és a Google igyekszik majd egyre több emberhez eljuttatni a lehetőséget. Másfelől viszont a a cég erőssége, hogy világszerte jól kezeli az összes fizetési formát, kezdve a kis hirdetőktől egészen az Android alkalmazásokat letöltő felhasználókig át. A Google már most komoly gyökereket vert a pénzügyi világban azzal, hogy a világ nagyon sok országában szolgál ki kereskedői és vásárlói oldalon is sok partnert, akár kártyás, akár szolgáltatói számlás, akár csekkes vagy más fizetési formán keresztül. Page szerint a legtöbben nem értik, milyen képességei vannak ezen a téren a Google-nek.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A CNNMoney-n, illetve nyomtatásban a Fortune magazinban is elérhető interjú további részeiben szó esik még a Nexus családról, a Google hardvergyártási attitűdjéről, illetve az újságíró arról faggatja Larry Page-et, hogy meddig tervez még a vezető székben maradni. A 70 perces interjút érdemes eredetiben is elolvasni, a felsővezetői válaszok sok apró, akár hétköznapi kérdésre adnak magyarázatot a Google termékeivel, szolgáltatásaival kapcsolatban.
Larry Page vágya, hogy a Google-t egy még elképesztőbb céggé alakítsa, és igazán jelentős pozitív hatást gyakoroljon a világra. Ennek a célnak az elérése felé vezető úton azonban alig tett meg pár lépést a Google, Page szerint továbbra is 1 százaléknál járnak. Nem elég ember fókuszál a nagy változásokra. A Google-t Page egy esettanulmánynak szánja, s azt szeretné, ha az ő ambíciója annyira nagyra skálázódna, ami érdemben tudja javítani a világot és még több fontos technológiai fejlődéshez vezet. Page azt mondja, mélyen hiszi, hogy még csak közel sincsenek még ehhez, sokkal keményebben kell próbálkozni.