Eltörölték a csekkdíjat a távközlési cégek
Már nem kérhetnek a sárga csekkes és személyes számlabefizetés után külön díjat a távközlési szolgáltatók, az új, módosított hírközlési törvény életbe lépése után.
A november havi számlák befizetésekor már egyik távközlési szolgáltató sem kérhet tranzakciós díjat ügyfeleitől, ha sárga csekken vagy a szolgáltató ügyfélszolgálatán, személyesen kívánják befizetni a számlát. A változások a hírközlési törvény (Eht.) november 17-én életbe lépett módosításának köszönhetők, mely kifejezetten tiltja a szolgáltatóknak, hogy bármilyen módon extra terhet rójanak azokra az előfizetőkre, akik nem az általuk preferált számlabefizetési módot választják. A döntés milliárdokba kerülhet a szolgáltatóknak, ami szakértők egybehangzó véleménye szerint valamilyen formában biztosan beépül majd az árakba.
Januártól drágább lesz
A Telenor és a Magyar Telekom múlt hétvégén közzétett ÁSZF-dokumentumaiban ismertette az előfizetőkkel, hogy nem számlázza ki többé az ügyfeleknek a számlabefizetési díjat a személyes, vagy postai úton befizetett összegek után. A UPC Magyarország gyakorlatilag be sem vezette ezt a díjat, bár még az említett Eht. módosítás előtt a vállalat bejelentette, hogy jön a tranzakicós díj, mely alól a rászorulók automatikus mentességet kapnak.
A hírközlési törvény módosítása, illetve a Postai csekkes befizetés díjának áthárításával kapcsolatos tiltás különösen januártól fájhat a távközlési szolgáltatóknak, jövő hónaptól ugyanis a Posta 22 százalékkal megemeli a sárga csekkes befizetés díját. Bár az előfizetők ebből direkt módon semmit nem tapasztalnak, iparági szakértők szerint egyértelmű, hogy a csekkes tranzakciós díj beépül majd a távközlési szolgáltatások árába, ezt ugyanis semmilyen módon nem tudja szabályozni a kormányzat (a távközlési szolgáltatás szabadáras Magyarországon).
A szolgáltatók idei próbálkozásai a csekkdíj áthárítására arra ugyanakkor vélhetően megfelelő eszköznek bizonyultak, hogy minél több előfizetőt tereljenek át a korszerűbb befizetési formákra (pl. online számlafizetés, csoportos beszedési megbízás). Villám István, a Magyar Telekom operatív szabályozási osztályának vezetője egy korábbi sajtótájékoztatón kijelentette, hogy május óta jelentősen nőtt a cég saját, Távszámla szolgáltatását igénybe vevő ügyfelek száma.
A Telekom borította ki a bilit
A tranzakciós díj, vagy csekkdíj kapcsán a Magyar Telekom márciusi bejelentése keltette a legnagyobb felháborodást. Az ország legnagyobb távközlési vállalata ekkor jelentette be, hogy májustól bruttó 142 forintot kell fizetniük azoknak, akik a Postán, vagy személyesen, a T-Pontokban akarják befizetni a számlát. A döntés végül olyan komoly vihart kavart, hogy a szolgáltató a Média- és Hírközlési Biztossal egyeztetve kidolgozott egy kedvezményrendszert, mellyel a kizárólag telefonvonallal rendelkező nyugdíjasokat mentesítette a befizetés alól - azok írásos kérvényére. A novemberben hatályba lépett Eht-módosítás ennek az egyeztetésnek az eredményét gyakorlatilag teljesen irrelevánssá tette.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A Magyar Telekom után nem sokkal, szeptember végén a UPC is közölte, hogy bevezeti a csekkdíjat, ráadásul pontosan ugyanakkora összeget: mindkét cég előfizetőinek 142 forintot kellett, illetve kellett volna fizetniük. A UPC akkor közölte, hogy a cégnek évente mintegy 700 millió forintjába kerül a sárga csekkes számlabefizetés - a Magyar Telekom nem tett közzé ilyen adatot.
A papírszámlához kapcsolódó adminisztrációs díj bevezetésébe 2008-ban a UPC-nek egyszer már beletört a bicskája: a távközlési szolgáltató akkor csak 100 forintot kívánt külön kiszámlázni ügyfeleinek a sárga csekkes befizetés után, a heves tiltakozás után azonban egy hónappal a bevezetés után megszüntette a cég a díjtételt. A 2008-as eset kapcsán az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület, az APEH és a GVH is vizsgálódott. A tranzakciós díjak tekintetében szintén a UPC-vel karöltve a Telenor is lépett, a cég 2008-tól egészen idén november 17-ig számlázta előfizetőinek az extra költséget. A Vodafone a fentiekkel szemben a pozitív megkülönböztetést választotta, vagyis azoknak, akik online, internetes felületen vagy más elektronikus úton fizetik be a számlájukat, kedvezményt ad a szolgáltató.