Okostelefon a kerékpáros automataváltó agya
Automata váltós kerékpárok ugyan eddig is léteztek, az okostelefonos alternatíva viszont lényegesen használhatóbb lehet elődeinél. Folyamatosan igazodik a kerékpáros tempójához, egyúttal GPS-adatokból tájékozódik, hogy tudja, mikor következik emelkedő.
Vezeték nélküli automata váltó készült kerékpárokhoz, a november elején bemutatott fejlesztés alapja a kerékpáros okostelefonja. A rendszer folyamatosan számol, a tekerési sebességhez igazodva vált a fokozatok között, egyúttal a telefon gyorsulásmérőjét is kihasználja, így vészfékezés után könnyebben kerülhető ki a nem várt akadály. Mindezt a GPS által közvetített információk egészítik ki, a váltó innen tudja, hogy milyen fokozatba érdemes kapcsolni az emelkedők leküzdéséhez. A rendszer természetesen a kerékpáros teljesítményének elemzésére is alkalmas.
Kiszámolja, hogy jó neked
Az okostelefonos automata váltót a Cambridge Consultants Limited (CCL) kutatói építették, fejlesztésükhöz egy Shimano elektromos váltórendszerrel szerelt kerékpárt használtak, amin normális esetben egy kábel köti össze a váltót, illetve annak lítium-ion akkumulátorát a kormányon lévő váltókarokkal. A CCL munkatársai nemes egyszerűséggel kivágták ezt a vezetéket a rendszerből, hogy egy alacsony fogyasztású Bluetooth-adapterrel helyettesítsék.
Az okostelefon, ami a kísérlet során történetesen egy iPhone volt, Bluetoothon keresztül kommunikál az átalakított Shimano-rendszerrel. A kerékpáros egy egyedi fejlesztésű alkalmazásban adhat utasításokat a váltórendszernek, automata üzemmódban pedig egy mágneses érzékelő közvetíti a pedálfordulatot, az egyik keréken elhelyezett szenzor pedig a tényleges haladási sebességet. Ha a kettő nincs összhangban, az okostelefon kiszámolja, melyik a legalkalmasabb fokozat az optimális tekeréshez, és utasítja a rendszert, hogy váltson.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Mark Wilson, a projekt vezetője szerint az elmúlt két hónapban egy földhöz rögzített modellen tesztelték a rendszert, és a tesztelő azt mondta, “sosem érezte úgy, hogy rossz fokozatban hajtana”. Természetesen eleinte a fejlesztésnek szüksége van némi egyénspecifikus finomhangolásra, ezért első használatkor próbatekerésre van szükség, ahol a kerékpáros a minimális és a maximális, de még kényelmes tekerési sebességet is belőheti támpontként.
Ha ez megvolt, jön az ABS
A prototípus tökéletesítése jelenleg is zajlik, a CCL éppen a már említett helyzetérzékelős funkciókat integrálja a rendszerbe. Wilson szerint, ha az újdonság boltokba kerül, nem lesz olcsó, de elsősorban olyan lsportolók számára készül, akik egyébként is sokat költenek a kerékpárjukra. Mások szkeptikusak a fejlesztéssel kapcsolatban: Joel Natale, az Evans Cycles kerékpárbolt-hálózat tulajdonosa szerint nem véletlen, hogy a Shimano ragaszkodott a vezetékes megoldáshoz. Példája szerint ha 200 kerékpáros használja a CCL megoldását például egy verseny során, az összekeveredő Bluetooth-jelek káoszt okozhatnak.
Mindenesetre a CCL már a jövőt tervezgeti, a kutatók az autókban használt blokkolásgátló fékrendszert szeretnék meghonosítani a kerékpározásban - szintén okostelefon segítségével.