Kemény kihívások előtt a Foursquare
A Foursquare vidám hangulatban várta az USA-ban fontos hálaadást, ami egyben a 3 milliárd checkines mérföldkövet is jelenti a cégnek. A növekedés viszont lassul, még mindig csak 25 millió felhasználója van a szolgáltatásnak világszerte, ami akkor is aggasztó, ha az üzleti célok átalakulóban vannak.
Két évvel ezelőtt robbanásszerűen nőtt az Egyesült Államokból induló Foursquare közösségi geolokációs szolgáltatás. 2010 végére a semmiből ugrottak fel 380 millió bejelentkezésig, ez a szám kezdetben exponenciálisan növekedett. 9 hónappal később, 2011 szeptemberében már 1 milliárdnál járt a számláltó, de a terjedés üteme lassulni kezdett, idén szeptemberben érte el a szolgáltatást a 2,5 milliárd bejelentkezét. Mostanra stabilizálódott a szolgáltatás napi 6,2 millió checkinnél, hónapok óta itt áll az átlag.
Máshol a fókusz
New Yorkban azonban valóban el is tekerték a kormányt és már nem a játékos bejelentkezés a fő termék, amivel el lehet mondani a barátainknak, hogy éppen hol lubickolunk a fogyasztói társadalom örömeiben. Ahogyan azt a kezdetektől sejteni lehetett, a Foursquare a lokális keresési piacon még mindig tátongó űrt akarja betölteni, leváltva az Arany oldalakat, a Google térképet és a TripAdvisort is. A fokozatos fejlődés eredménye, hogy mostanra egy erős ajánlórendszer jött létre, ami az aktív felhasználók szokásai és interakciói alapján állít össze listákat, a végső döntésben pedig a szintén crowdsource módszerrel bevitt fotók és tippek és részletes adatok (például nyitvatartás) segítenek.
Az Explore funkció lehetne az a termék, ami középtávon pozitív pályára állíthatná a Foursquare-t üzleti szempontból, de a lassan kieséses bajnokságként működő helyi kereső/ajánló piacon messze nem biztos, hogy a friss ötletekkel, szép dizájnnal és az erős mobilos és asztali felülettel is operáló Foursquare lesz a győztes.
A vállalatnak már több mint 100 alkalmazottja van New Yorkban, San Franciscóban és Londonban, aminek a fenntartása már nagyon drága. A mai napig a Union Square Ventures, Jack Dorsey, Kevin Rose, Andreesseen Horowitz, Chris Duxon, a CrunchFund, a Spark Capital, az O’Reilly Alpha Tech Venture, illetve több más befektető összesen 71 millió dollárt invesztált a startupba. A cég ugyan fejlődött és növekedett, de négy évvel az indulás után sem tud felmutatni érdemi bevételt, sem olya nagy felhasználói bázist mint a Facebook vagy a Twitter. A Foursquare nem vált közművé, nem lett piacvezető és az oda vezető út, ha egyáltalán megvalósítható, nagyon nehéznek tűnik.
Pedig az ígéretesség fontos most a cégnek, hiszen a tervei további finanszírozására egy újabb, ezúttal 50 millió dolláros befektetési kör következne, a piac azonban kissé hűvösen szemléli a vállalatot. A befektetők az újabb kör előtt megvizsgálták a Foursquare-t és nagyon nem tetszett nekik amit láttak, per pillanat a potenciális alapok kezelői hezitálnak. A kétségek alapja a lassuló felhasználói bővülés, a monetizációs stratégia hiánya - derül ki egy Wall Street Journalban megjelent elemzésből.
Nem robban és átalakul
Ugyan nem túl fair összehasonlítás, de a Facebook működésének negyedik évében már 150 millió dollár feletti bevételt termelt, a Twitter már a harmadik év utolsó negyedik évében 4 millió dollárt hozott 25 millió felhasználó mellett. Ezzel szemben a Foursquare a negyedik évét tapossa, 25 millió felhasználót gyűjtött, de mindössze 2 millió dollár bevételt hozott. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az első érdemi bevételt is hozó terméke idén jelent meg, de még ezzel együtt sem túl ígéretes a pénzügyi pályája a cégnek, a következő években esélye sincs a pozitív cash flow-nak.
Ráadásul a felhasználói szám növekedése mellett van egy erős lemorzsolódás is. A gamification elemek jó ideig tartották a felhasználókat, de ennek a hatása idővel elmúlik, s ha ez idő alatt az adott felhasználó számára valódi értéket adó működés nem valósult meg, akkor könnyen elpártol. A 25 milliós regisztráltnak pedig alig a harmada, havonta 8 millió ember használja aktívan rendszert. Az elmúlt évben még Magyarországon is eltűntek a hiperaktív felhasználók, a pontgyűjtők helyett az érettebb “élménymegosztók” jellemzőek. Alapjában véve ez jót tesz a Foursquare-nek, tisztább képet rajzol a jó, ajánlásra méltó helyekről. Húzhatná a statisztikákat az Instagram is, ahol a képeket Foursquare-helyszínekhez lehet csatolni, de látszólag nem túl sokan élnek ezzel.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Az ajánlórendszer alapjában véve működik, hiszen a felhasználó mindenhol megtalálja az okostelefonozó közönség által látogatott helyeket. A minőség meghatározása azonban nehézkes, a sokszínű közönség sokszínű definíciói miatt, illetve a szerkesztettség hiánya miatt nehéz eldönteni, hogy egy hely jó vagy rossz. Az viszont kiderül, hogy hol van, milyen típusú, hogyan lehet odajutni. Ez viszont kevésnek tűnik, hiszen a Google Maps ugyanezt tudja, igaz ott a szintetikus adatbázis miatt sokkal kevésbé aktuális a lista, illetve a keresője is borzalmasan működik, ha nem pontosan tudjuk, hová szeretnénk menni.
Óvatosság
A felfedezésre tervezett Foursquare ebben a formában nem győzte meg a piacot. Jelenleg 700 millió dolláros értékelés mellett várja a cég a következő befektetési kört, ami nagyon kevésnek tűnik. 2012 átka az is, hogy a Facebook IPO utáni események miatt minden befektető igen visszafogott, amikor webes startupokról és magas értékelésekről van szó, s ez erősen érinti a Foursquare-t is.
Magyarországon viszont még nem érte el a csúcsot a Foursquare, s ugyan lassú tempóban, de stabilan növekszik a tábor. A városi fiatalok által látogatott helyeken látványos a használat terjedése, a keddi Muse-koncerten közel 200 egyidejű bejelentkezés volt, de a népszerűbb szórakozóhelyeken minden rendezvénynapon jellemzően 50 felett áll a számláló, a szeptemberi Schönherz Márix pedig ugyan szervezett formában, de 1500 feletti egyidejű bejelentkezést ért el. Ez ugyan látogatottságbecslésre teljesen alkalmatlan, a mozgás és a népszerűség megállapítására viszont kiváló: a regisztrált Foursqare felhasználók valójában egy “kutatás” szereplői, akik az eredményt is a leginkább testreszabva kapják meg. Ezen felül viszont az új felületeken már bárki kereshet helyszíneket, aktív használat nélkül is, így az eredményességet egyre kevésbé az aktív checkinek számában kell majd mérni.
A Foursquare kihívásai nagyban hasonlítanak a Twitterére, ugyanúgy nagyobb formátumú szolgáltatókkal kell megküzdenie, ugyanúgy nincs sikeres bevételi forrása, és ugyanúgy a fiatal generációból próbál kitörni.