Idén csökken, jövőre pedig stagnál a tévépiac
Jövőre várhatóan nem nő számottevően a tévékészülékek eladási darabszáma, piackutatók szerint az értékesítési szint legközelebb 2015-ben érheti el a pár évvel ezelőtti csúcsot. Az OLED lassan tör előre, még évek múlva is csak a piac marginális részét adja majd a technológia.
A gazdasági körülmények jövőre is rányomják a bélyegüket a tévégyártók értékesítési eredményeire, a piaci előrejelzések szerint az eladási számok még két év múlva sem fogják elérni a 2010-2011-es csúcsot. A tévépiac mozgásait is követő DisplaySearch legfrissebb kimutatása szerint egyedül a nagyobb képátlójú tévékészülékek forgalmában várható komolyabb fellendülés idén és jövőre, az új technológiák felfutására azonban még éveket kell várni.
A DisplaySearch szerint jövőre megközelítőleg 240 millió tévékészüléket értékesíthetnek a gyártók világszerte, ezek nagy része a korábbi évek technológiai átrendeződési trendjeinek megfelelően már LED-háttérvilágítású panelt tartalmaz majd. Mindeközben a fénycsöves LCD-tévék és a plazmapaneleket tartalmazó készülékek fokozatosan kiszorulnak a piacról, ahol marginális szinten még a katódsugárcsöves technológia is tartja magát. A piackutató már korábban rávilágított, hogy a technológiai átrendeződés következő áldozata a CRT után a plazma lesz, négy éven belül a lapostévé-korszakot bevezető rendszer teljesen kikophat a piacról.
Forrás: DisplaySearch
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Szintén fontos, a már meglévő lapostévék csereciklusával, illetve az árak folyamatos csökkenésével együtt járó trend, hogy 2013-ban a legnagyobb mértékben (13 százalékkal) az 50 hüvelykes, vagy annál nagyobb képátlójú paneleket tartalmazó tévék forgalma nőhet, a 40-49 hüvelykes méretkategória értékesítési darabszáma ehhez képest csak 1 százalékkal bővül, míg a 40 hüvelykesnél kisebb panelekkel ellátott készülékek eladása 2 százalékkal eshet vissza - áll a DisplaySearch jelentésében.
A nagy technológiai korszakváltásra a gyártók optimizmusa ellenére még több évet kell várni. A következő években lényegében két technológia párhuzamos előretörésére lehet számítani, az egyik a tévépiac régi-új üdvöskéjének számító OLED, a másik a HD-nál jóval nagyobb felbontású 4k (bár a két technológia kétségtelenül nem zárja ki egymást, egyelőre egyik gyártó sem jelentett be 4k-s OLED tévét, és erre nem is lehet számítani a közeli jövőben). OLED tévéból a prognózisok szerint 2016-ban nagyjából 9 millió fogyhat majd, míg az ultranagy felbontású 4k-s panelekkel ellátott készülékek értékesítési darabszáma ugyanebben az időpontban nagyjából ennek a fele lehet.
Az OLED-tévék világpiaci értékesítésének a korábbi tervek alapján még idén meg kellett volna kezdődnie, de a két legnagyobb - és egyelőre két egyedüli - gyártó, a Samsung és az LG várhatóan csak jövőre dobja piacra globálisan az első szerves fénykibocsátó LED-re épülő tévéjét.