:

Szerző: Gálffy Csaba

2012. november 15. 10:15

Nyomasztóvá vált az Android piaci fölénye

Az Android már majdnem háromszor akkora mint mindenki más együttvéve, az iOS tovább botladozik és kitörő karácsonyban reménykedik. A kis platformok szenvednek, a Windows Phone két év után is látványos kudarc.

Továbbra is nagyon gyorsan nő az okostelefonos piac, azonban már egyértelműen a hagyományos telefonok rovására - áll a Gartner legújabb felmérésében. Míg a teljes mobilpiac 3 százalékkal zsugorodott, az okostelefonok eladásai 47 százalékkal nőttek és immár elérik a 169 millió darabot. Ezzel az okostelefonok részesedése egy év alatt 26 százalékról 39,6 százalékra nőtt világszerte.

Az okostelefonos forradalom győztese minden kétséget kizáróan az Android lett, a Google operációs rendszere egészen elképesztő negyedévet zárt. A zöld robotos rendszerrel vásárolt készülékek száma a tavalyi év hasonló időszakához képest több mint megduplázódott, 60 millió darabról 122 millió darabra nőtt, a rendszer részesedése pedig 20 százalékponttal emelkedett. Az Android által kihasított szelet mérete ezzel már eléri a 72,4 százalékot, vagyis több mint ötször nagyobb mint a második helyezett iOS és majd' háromszor akkora mint az összes többi rendszer együttvéve.

Mélyponton az Apple részesedése

Az Apple iOS okostelefonos részesedése 13,9 százalék a harmadik negyedévben, ilyen alacsonyra nem süllyedt az almás gyártó 2009 második negyedéve óta. Hogy ez mennyire régen volt, jól jelzi, hogy abban az időszakban összesen 755 ezer (!) androidos telefon fogyott. Az Apple az elmúlt két évben nem tudta meghaladni a 24 százalékos részesedést, új modell hiányában pedig a tavaly karácsonyi csúcs óta folyamatosan olvad az iOS tortaszelete.

Okostelefon platformok eladásai (millió darab)

Az idei karácsonyi szezon várhatóan megint kirobbanó eladásokat hoz majd, az iPhone 5 nemzetközi rajtja és az ünnepi negyedév együttes hatásaként a tavalyihoz hasonló látványos növekedést produkálhat az Apple. Az utóbbi hatást azonban visszafogottnak látja a Gartner, a piackutató szerint idén már nem az okostelefonok lesznek az ajándékozási slágertermékek, a tech-beállítottságú vásárlók inkább tabletet adnak vagy kérnek ajándékba, ami csökkenti az okostelefonok szezonalitását. Ezt némileg ellensúlyozza, hogy a tavaly és tavalyelőtt karácsony táján kötött hűségszerződések ebben a periódusban fognak lejárni, a hosszabbítással pedig jellemzően új készülék vásárlása is együtt jár.

A vert sereg

A két nagy platform mellett gályázó kisebb rendszerek teljesítményére nem lehetnek büszkék tulajdonosaik. A harmadik helyen a RIM BlackBerry platformja áll, az üzleti körökben hajdan dominánsnak számító rendszer nagyon időállónak bizonyult, eladásai és részesedése is a vártnál jobban tartja magát. Az eladások 12,7 millióról 8,9 millióra estek, a részesedés pedig kevesebb mint felére, 11 százalékról 5,3 százalékra zsugorodott. Gartner ugyanakkor megjegyzi, hogy a RIM eladásait egy erős raktársöprés is felhajtotta, ez jól látszik a szekvenciálisan egymillióval megugró darabszámon is.

Ugyan a visszaesés eladásban és részesedésben is jelentős, a BlackBerry nem szürkült olyan gyorsan jelentéktelenné mint a Nokia Symbian platformja. A három éve még az okostelefon-piac felét kitevő rendszer mára az ötödik helyre csúszott vissza, az eladások 19,5 millióról háromnegyedével, 4,4 millióra zsugorodtak, a Symbian részesedése ennek megfelelően 16,9 százalékról 2,6 százalékra olvadt. Az életciklusa végén járó rendszer piacvesztésének üteme a Nokiát is meglepte, a finnek arra számítottak, hogy a még tavaly is tiszteletet parancsoló eladások lassabban csökkennek, az elmúlt egy évben azonban a Symbian-eladások teljesen összeomlottak. A rendszer jelentéktelenné válásában egyrészt a Nokia Lumiákat előtérbe helyező kommunikáció, másrészt az Android felől érkező nyomás játszott szerepet, a Symbian utolsó bástyájának számító belépő szintű okostelefonok piacát szinte teljes egészében a Google rendszere vette át.

Okostelefonos platformok részesedése (%)

Ha a Symbian részesedését jelentéktelennek találjuk, akkor hasonló jelzőt használhatunk a Windows Phone-ra is, amely még a Symbian eladásait sem érte el. A Microsoft operációs rendszerével mindössze négymillió okostelefon talált gazdára, ami 2,4 százalékos részesedést jelent. A redmondi platform eladásai megugorhatnak a negyedik negyedévben, az új Windows Phone 8 és az ezt használó új telefonok meghúzhatják az eladásokat, a Windows Phone startja után több mint két évvel azonban nyugodtan kijelenthetjük, hogy ezek a rendszer harmadik negyedéves teljesítménye masszív kudarccal ér fel, azzal együtt is, hogy az eladások 1,7 millióról 4 millióra nőttek, a rendszer részesedése pedig 1,5 százalékról 2,4 százalékra nőtt.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A Microsoft megalázó pozícióját jól jelzi, hogy nemcsak a Symbiant nem sikerült még legyőzni, de a Bada, a Samsung hobbirendszere is folyamatosan magasabb eladásokat produkál mint a Windows Phone. Ebben a negyedévben ötmillió badás telefon fogyott, ami kereken három százalékos részesedést jelent a dél-koreai rendszernek, vagyis az Android és a Windows Phone mellett csak a Samsung rendszere tudta növelni részesedését.

A magyar helyzet

2012 harmadik negyedévében mintegy 700 ezer mobiltelefont adtak el Magyarországon, derül ki az IDC piackutató vállalat által a HWSW-vel megosztott adatokból. A telefonpiac mintegy 6 százalékot csökkent éves összehasonlításban, ami hasonlít a globális trendekhez. Az okostelefonok aránya eközben folyamatosan nő, egy évvel korábban még 33 százalék körül volt, mára azonban már felment 48 százalékra, vagyis Magyarországon gyakorlatilag minden második eladott telefon az okostelefonok közé tartozik. Az értékesített készülékek száma 34 százalékkal növekedett a tavalyi harmadik negyedévhez képest, a bővülés mértéke elmarad a globális átlagtól, amelyet az IDC a gazdasági környezet kedvezőtlen hatásaival magyaráz.

A vállalat pontos piaci részesedési adatokat nem közölt, azt azonban megosztotta a lapunkkal, hogy a legtöbb okostelefont Magyarországon a Samsung adta el, megelőzve a versenyben a világszinten gyengén szereplő, nálunk azonban valamiért kedvelt LG-t és a Sonyt. A piac egykori toronymagas vezetője, a Nokia már nincs a három legnagyobb okostelefon-szállító között a magyar piacon, a finnek csak a negyedik helyen álltak a gyártói rangsorban a harmadik negyedévben. Hitter Lénárd, az IDC elemzője a HWSW-nek elmondta, jól látható volt a vizsgált időszakban az iPhone-eladások csökkenése, amely az iPhone 5 előtti várakozások eredménye. Az utolsó negyedévben az új modell azonban meg fogja dobni az Apple értékesítési számait.

a címlapról