Átgondolja eredeti műsorait a YouTube
Habár a Google nem mindig szereti hangsúlyozni, de a YouTube hadat üzent a kábelszolgáltatóknak és a tradicionális tévézésnek világszerte. A bevételmegosztás és a reklámok révén a tartalomgyártók számára is hívogató a XXI. századi tévé, de nem mindenkinek jöttek be a számításai.
Ahogyan a normál tévécsatornák is átgondolják minden évad végén, hogy mely műsorokat tartják meg és melyek mennek a kukába, úgy a YouTube sem támogatja tovább a saját eredeti tartalomgyártóinak 60 százalékát. Egy éve a YouTube 100 millió dolláros támogatási alapot hozott létre, aminek a célja az volt, hogy elkezdjenek felnőni a videomegosztón az eredeti tartalmak. Fontos vonzereje a szolgáltatásnak, hogy a tévés terjesztők másodközlései is megjelennek, de a platform jövőjét azzal lehet megalapozni, ha a minőségi tartalmak eleve ide készülnek.
Az elmúlt év tapasztalatait leszűrve a szolgáltatást birtokló Google úgy döntött, a finanszírozott csatornák közül csak 30-40 százaléknyi kap újra támogatást - a több mint száz új csatornából ezek szerint a többség nem váltotta be a hozzá fűződő reményeket. Jamie Byrne, a YouTube globális tartalomstratégiai vezetője azt nyilatkozta, hogy a cél továbbra is az, hogy beindítsák az ökoszisztémát, megnyerjenek kiváló tartalomgyártókat és elmélyítsék a viszonyt a hirdetőkkel, illetve növeljék a nézettséget.
Kevés még a nagy csatorna
Bizonyos szempontból a YouTube működik is, s még Magyarországon is látjuk, hogy egyre több tévécsatorna, zenész, híresség, illetve fél-amatőr műsorgyártó tolong a legnagyobb videómegosztó mézesbödön körül. A globális top 25 listán szereplő csatornák átlaga ma már heti egymillió megtekintés felett van, de a lista további szereplőinél nagyot zuhan a számláló és inkább egy erős "longtail" alakult ki szétszórt, közepes vagy silány minőségű tartalmak sokaságával.
Ez köszönhető annak is talán, hogy a YouTube “sörétes puskával lőtte” a piacot eddig, nagy számú és vegyes tematikájú tartalmat, koncepciót támogatott attól függetlenül, hogy mi számíthatott biztosan a nézők figyelmére. A mérés éve után viszont várhatóan szűkül a fókusz és a fiatal generáció számára eladható műfajok maradnak csak a listán, például a humor, a zene, az autókkal és sporttal kapcsolatos tartalmak.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Az AdAge jelentéséből kiderül, hogy csalódást okoztak például a celebek, kiderült, hogy egy híres ember az on-demand tartalomnál messze nem elegendő egy csatorna nézetté válásához, még akkor sem, ha egyébként a tartalom nem rossz. Sok minden miatt bukhat el egy csatorna, de az egyik legnagyobb hiba az, hogy kizárólag a tartalom elkészítésére koncentrál a gyártó és nem foglalkozik a közönségépítéssel. Vagy ha igen, akkor nem veszi figyelembe a platform sajátosságait és lineáris tévés metodikával próbálkozik, ami a weben nem működik.
A rendszeresen visszatérő néző általában feliratkozó, a top 33 csatorna esetében átlagosan ebből 100 ezer van is - a YouTube szerint ez a kulcsfontosságú indikátora a folyamatos figyelemnek. Az idei támogatási hullámban valószínűleg azok a csatornák részesülnek majd, amik ezen a területen is ígéretesek és nem csak jó tartalmat, hanem rajongói közönséget is fel tudnak mutatni. A szerződés ismét egy éves lesz, 1-5 millió dollárt lehet szerezni a csatornán megjelenő tartalmak jogainak a YouTube-ra ruházásával.
RTV részletes
A műsorszerű tartalmak fontos szerepet játszanak a YouTube életében, talán még fontosabbat, mint az egész estés filmek és a kölcsönző. A jelen évek kihívása, hogy a YouTube rávegye a felhasználókat, hogy a céltalan tévézés, kapcsolgatás helyett a YouTube-ot bámulják és az ott tematikusan kiválasztott csatornák hirdetéseit fogyasszák el. A fejlődés látható, de lassú: az egy néző által a YouTube-on töltött idő 60 százalékkal nőtt tavaly óta, de még mindig csak havi 4 óránál járunk a Nielsen kutatásai szerint. Ráadásul nem lett érdemben több néző, az összes nézési idő is ilyen arányban nőtt havi 3-ról 4 milliárd órára.
A tartalomfejlesztés és támogatás tematikája tehát szűkül, viszont a nyelvi és földrajzi szórás szélesebbé válik. Éppen egy hónapja hívta fel a figyelmet a hivatalos YouTube-blog, hogy fokozatosan egyre több nemzeti tartalom kap kiemelést: kezdetnek 50 brit, francia és német, országspecifikus eredeti tartalommal rendelkező csatorna jelenik meg. A gyártók többsége jól ismert producer, híres médiaszemélyiség, de több fejlődő kis európai és amerikai médiatársaság is van az újítók közt.
Magyarországon nemrég jelentette be a Google, hogy itt is elérhetőek a bevételmegosztásos modellek, amiket a YouTube Partner program keretében immár bárki igénybe vehet. Ezzel párhuzamosan egyre több tévécsatorna, illetve zenész is felkapaszkodott a YouTube-ra. A Tankcsapda új albuma például egy élő YouTube-adásban mutatkozott be.