Látványosan esik a Facebook-oldalak aktivitása
Alulmarad a fizetős posztok ellenében az ingyenes üzleti célú Facebook-aktivitás. Az oldaltulajdonosok panaszai megalapozottak, esik az ingyenes posztok aktivitása, mert kiszorítják őket a fizetős társaik. A Facebook szerint mindez a felhasználók érdekében történik.
A felhasználók érdekeire hivatkozik és tagadja az algoritmus módosítását a Facebook a fokozatosan egyre dagadó ingyenbejegyzés-botrányban. Mint arról egyre többen (egyelőre inkább angol nyelvterületen) beszámolnak, az ingyenes, nem támogatott posztok elérése és aktivitása drámaian visszaesett az elmúlt hónapokban, az oldalak bejegyzései egyszerűen nem kerülnek a lájkolóik falára.
A beszámolók szerint az egy évvel ezelőtti aktivitáshoz képest az organikus (nem fizetős) posztokból származó forgalom felére-harmadára csökkent, pedig eközben a rajongók száma megduplázódott. A Facebookról származó forgalomra aktívan támaszkodó cégek számára ez brutális érvágás, a befektetett erőforrások ugyanis nemhogy nem térülnek meg, hanem a forgalom folyamatosan visszaesőben van.
Csak a felhasználó!
A dagadó vitára a Facebook most hivatalos választ is adott. A blogbejegyzésben ugyan a Facebook közvetve sem ismeri el, hogy az ingyenes posztok aktivitása és elérése csökkent volna, de pontosabban körbeírja a megjelenítési algoritmus egyes elemeit, így gyakorlatilag megmagyarázza a drasztikus visszaesést. A Facebook szerint a hírfolyam algoritmusán gyakran végeznek apróbb módosításokat, finomhangolásokat, a látványos visszaesést magyarázó alapvető módosítást azonban nem végeztek. Eszerint a nem fizetős posztok visszaesését minden valószínűség szerint a fizetős posztok megjelenése indokolja - a Facebook felületét ráfordítás nélkül használókkal szemben ugyanis prioritást kaphattak azok a posztok, amelyek szerzője pénzzel is elősegíti a terjesztést.
A közösségi oldal pontosan tudja, hogy a felhasználók a releváns üzenetekért és posztokért járnak folyamatosan vissza, ha ezt nagyon felhígítja a kisebb-nagyobb cégek kommunikációja, akkor könnyen taszítóvá válhat a felhasználók számára a szolgáltatás. Ennek megfelelően a Facebook nagyon vigyáz arra, hogy az oldalaktól származó bejegyezések aránya kezelhető maradjon, ne szorítsa ki a barátok, ismerősök írásait, ne váljon egyszerűen hirdetési platformmá az oldal.
Ebben a rendszerben fizetős és ingyenes posztok ugyanazért a helyért versenyeznek, az algoritmus azonban két egyébként azonos aktivitást generáló poszt közül minden esetben a fizetőset fogja elhelyezni a felhasználó hírfolyamában. Ez azt jelenti, hogy az oldalaktól származó ingyenes posztoknak sokkal jobban kell teljesíteniük ahhoz, hogy elérjenek egy-egy felhasználót. Érdemes megjegyezni, hogy ebben az organikus posztok nem indulnak alapvetően vert helyzetből, a friss, "szűz" poszt is megjelenik egy szűk kör számára, és a generált aktivitás arányának függvényében a rendszer fokozatosan bővíti az elért felhasználók körét. A megjelenítéskor az algoritmus nem a lájkok és kommentek abszolút értékét figyeli, hanem a megjelenítés és aktivitás arányát.
Hamarosan nálunk is?
Az organikus forgalom bedőlését egyelőre elsősorban angol nyelvterületen jelezték, a Dangerous Minds és a New York Observer visszajelzései szerint a Facebook-oldalukról származó forgalom drasztikusan visszaesett az elmúlt hónapokban, anélkül, hogy a posztokban vagy a követőkben bármilyen változás állt volna be.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Ilyen, az organikus posztokból származó forgalom visszaesésére vonatkozó magyarországi panaszokról egyelőre még nem hallottunk. Ez azonban várhatóan a jövőben gyorsan változni fog, ahogy nálunk is egyre többen szánják rá magukat a bejegyzések vásárlására, amelyek gyorsan kiszorítják majd a felhasználók faláról a kevés aktivitást generáló organikus tartalmakat. Ezzel nálunk is felborulhat számos, az ingyenes Facebook-jelenlétre alapozó cég üzleti modellje.
Ez érthető módon rendkívüli módon felháborítja majd e cégeket, sokan sok időt fektettek a rajongógyűjtésbe és a közösség felépítésébe, a Facebook pedig a jövőben e saját közösség eléréséért is könyörtelenül pénzt fog kérni, a közösségi szolgáltatás üzleti modellje egyre inkább ebbe az irányba mozdul el. Hiába van tehát egy-egy oldalnak, legyen az esküvői fotós, étterem, vagy valamilyen fogyasztói brand több ezer vagy akár több tízezer rajongója, e közösségnek csupán apró töredéke lesz a jövőben elérhető ingyen - pontosan úgy, ahogy azt már márciusban megírtuk.