A UPC Direct ügyfeleinek jogaiért aggódik a magyar hatóság
Külön közleményben reagált a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság az Európai Bizottság által indított kötelezettségszegési eljárásra, mely egy külföldi műholdas szolgáltató panasza alapján indult Magyarország ellen. A hatóság szerint az érintett szolgáltató ügyfelei kiszolgáltatottak, Brüsszel pedig nem látja tisztán a helyzetet.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) hétfőn reggel közleményt adott ki azzal az uniós kötelezettségszegési eljárással kapcsolatban, melyet az Európai Bizottság indított október közepén Magyarországgal szemben. Amint azt a HWSW megírta, az Európai Unió végrehajtó szerve azért indított eljárást hazánk ellen, mert a médiaengedélyeztetési irányelvet a szervezet álláspontja szerint nem megfelelően alkalmazta az illetékes hatóság. Az ügy a luxemburgi székhelyű UPC Direct S.a.r.l. panaszára indult.
Visszanyalt a fagyi
A hatóság közleményében a következőket írja a történtekről: "Amikor a hazai fogyasztók védelmében az NMHH magyarországi telephely létesítésére kérte a vállalatot, az a kérés teljesítése helyett bepanaszolta Magyarországot az Európai Bizottságnál. A Bizottság hosszas vizsgálódás után e feljelentés nyomán indított kötelezettségszegési eljárást Magyarország ellen. Az ügynek különös jelentőséget ad annak a kérdésnek az egyértelmű tisztázása, vajon az uniós joggal mennyiben összeegyeztethető az, hogy a UPC műholdas hírközlési szolgáltatását igénybe vevő sok ezer magyar család jogvédelem nélkül marad saját hazájában."
A szervezet szerint a magyar előfizetők "jogállami érdekeit" sérti, ha Magyarországon nem tudják számon kérni a szolgáltatótól az előfizetői szerződésben fogalt vállalásokat - ehhez azonban nem szükséges feltétlenül, hogy az adott szolgáltatónak magyarországi telephelye és magyarországi adószáma legyen. Az NMHH megközelítésének emellett az is ellentmond, hogy az egész ügy a HWSW információi szerint a UPC Direct megkeresésével kezdődött, a szolgáltató ugyanis önként fordult regisztrációs kérelemmel az NMHH-hoz, ezt azonban ahhoz a feltételhez kötötte a szabályozó szerv, hogy a szolgáltató hozzon létre magyarországi fiókcéget.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A UPC Direct sikeresen megegyezett hasonló tartalmú együttműködésről a fogyasztóvédelmi ügyekben illetékes Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósággal, mely egyébként éppen a nyáron fűzte szorosabbra a kapcsolatát a hírközlési panaszok rendezését illetően a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósággal. Vagyis az előfizetők magyarországi érdekérvényesítési lehetősége részben így is megvalósul, de legalábbis tudnak magyar hatósághoz fordulni az ügyfelek fogyasztói panasz esetén.
Százmilliók a háttérben
Az ügy az ügyfelek érdekérvényesítési lehetőségein ugyanakkor jóval túlmutat: már a hatóság 2009-ben illetékes jogelődjének, a Nemzeti Hírközlési Hatóságnak, valamint az adóhivatalnak is szálka volt a szemében, hogy a UPC külföldre szervezte ki a műholdas részlegét, nem véletlenül. A mintegy 214 ezer előfizetővel rendelkező műsorszóró most a luxemburgi államnak fizet forgalmi adót és társasági adót, ezzel évente több százmillió forintos nagyságrendű bevételtől megfosztva a magyar költségvetést.