Stabilabb környezetre vágyik a Telenor
Stabil árbevételről és bővülő piaci részesedésről számolt be ma kiadott üzleti jelentésében a Telenor Magyarország. A cég vezetése egyben nem mulasztotta el felhívni a figyelmet arra, hogy az eredményekre rányomták a bélyegüket a különféle, a távközlési szektorra kivetett extra adónemek.
A tavalyi év hasonló időszakához képest szinte minden tekintetben romlottak a Telenor Magyarország üzleti eredményei az idei harmadik negyedévben - derül ki a mobiltávközlési társaság szerdán kiadott üzleti jelentéséből. Az árbevétel és az EBITDA (kamatfizetés, adózás, értékcsökkenés és amortizáció előtti eredmény) egyaránt csökkentek, marginális mértékben apadt az előfizetői bázis, a cég ugyanakkor többet költött fejlesztésekre és beruházásokra mint egy évvel korábban - pedig akkor még javában tartott a vállalat átfogó hálózatmodernizációs projektje.
Ötmilliárd mínusz
A norvég tulajdonban álló vállalat által kiadott negyedéves jelentés szerint a társasághoz a július elejétől szeptember végéig tartó időszakban mintegy 40,51 milliárd forintnyi árbevétel folyt be, szemben az egy évvel korábbi 41,7 milliárd forinttal. Az EBITDA egyszeri tételek nélküli nominális értéke mindeközben jóval nagyobb mértékben, 15,76 milliárd forintról 12,23 milliárd forintra csökkent az adott pénzügyi időszakban.
A közel 20 százalékos eredménycsökkenést a Telenor egyértelműen a távközlési szektorra párhuzamosan kivetett két adónemre, a 2010-től élő, bevételarányosan fizetett ágazati különadóra, és az idén júliusban bevezetett telefonadóra fogja. A cég a mögötte álló pénzügyi időszakban arányosan 2,4 milliárd forintnyi különadót és 2,5 milliárd forint telefonadót fizetett be a költségvetésnek - ez az adott negyedévi árbevétel 12 százalékát vitte el. Mivel az új adó forgalomalapú, ezért a számviteli szabályok szerint nem sorolható a nyereségadó kategóriába, így az EBITDA alatt, az értékesítés közvetlen költségei között kell elszámolni.
A Telenor Magyarország a telefonadó elfogadását és a szabályozás hatályba lépését követően röviddel közölte, a megnövekedett terheket nem tudja tovább viselni, így amíg a két adónemet párhuzamosan kell fizetnie, felfelé korrigálja árait. A Telenor ügyfeleinek ezért július közepétől minden sikeresen létrejött hívásuk után kapcsolási díjat kell fizetniük, emellett a cég átalakította több népszerű tarifájának szerkezetét is a különböző fogyasztói csoportok telefonhasználati szokásainak megfelelően.
"Rendkívül hátrányosan érintett minket"
A távközlési cég a telefonadó kapcsán a kezdetek óta nyílt és határozott kommunikációt folytat, ami most sem változott: Christopher Laska, a Telenor magyar származású vezérigazgatója a harmadik negyedéves eredményekkel egy időben kiadott nyilatkozatában hangsúlyozta, a cégnek a jelenleginél stabilabb jogi és szabályozói környezetre van szüksége. "Az év közben bevezetett telefonadó rendkívül hátrányosan érintett minket. Nagyon sajnálatos, hogy iparági egyeztetés nélkül az idén már harmadik alkalommal módosítják a távközlési törvényt. Az ilyen változtatások összezavarják az ügyfeleket, és elvonják a fejlesztésre és az ügyfelek kiszolgálására szánt erőforrásainkat az innovatív szolgáltatások kidolgozásától és bevezetésétől" - jelentette ki Laska.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A telefonadó által megnövekedett lakossági terhek mindazonáltal egyelőre nem vezettek tömeges elvándorláshoz egyik operátornál sem, amihez kétségtelenül hozzájárulhatott, hogy mindhárom hazai mobilcég megemelte árait idén nyáron, igaz a Magyar Telekom nem az új adónemre hivatkozva tette ezt. A Telenornak a harmadik negyedév végén 3,458 millió ügyfele volt Magyarországon, a mobilnetes ügyfelek száma pedig megközelítette a 800 ezret.
Utóbbi területen a Telenor erős portfóliójának köszönhetően az egész idei évben nyomás alatt tartotta a Vodafone Magyarországot - előbbi a piac csaknem 30 százalékát, utóbbi pedig 22,7 százalékát tudhatta magáénak augusztus végén.