Sharp: a nyomtatógyártás nem eladó!
Új termékeket, új stratégiát és új szolgáltatásokat is bejelentett a Sharp a héten zajló tarragonai partnerrendezvényén. A dokumentumkezelésben továbbra is van pénz, a profittermeléshez azonban stratégiaváltásra lesz szükség a Sharp szerint.
Elmúlt a Sharp feje fölül a közvetlen életveszély - kezdte bemutatóját Paul Molyneux, a Sharp európai elnök-vezérigazgatója. A japán anyacégnek sikerült finanszírozási megoldást kötnie a japán partnerbankokkal, így a cég immár a mindennapi túlélés helyett koncentrálhat a középtávú profittermelésre. A belső válsággal magyarázható, hogy a cég fennállásának száz éves évfordulóját és a nyomtatós üzletág 40 éves történetét csak igen csendes keretek közt ünnepelte a gyártó.
Az átszervezés nem zajlott le áldozatok nélkül, a kijelzőgyártó részleg majd’ felét a Foxconn szerezte meg, az együttműködés keretében pedig a japán belpiacos okostelefonok gyártásában is szerepet kapnak a tajvaniak. Az együttműködés a Foxconn számára is előnyös lesz, hozzáférést szerez a Sharp igen fejlett kijelzőtechnológiájához, ami fontos lépcsőfok az összeszerelés helyett egyre inkább a teljes körű bérgyártásra berendezkedő gyártó számára.
A Sharp egyéb divíziói sincsenek még teljesen kint a vízből, az összevont egészségügyi és megújuló energiaforrásokkal foglalkozó részleg opcióit jelenleg is vizsgálja a vállalat, a részleges vagy teljes eladást sem zárják ki egyelőre. Született viszont döntés a nyomtatókkal és multifunkciós dokumentumkezelő eszközökkel kapcsolatban, ez a divízió a Sharp szerint a cég központi eleme, így ezt a részleget biztosan megtartja és hosszútávú befektetéseket is tesz a felvirágoztatás érdekében. Az átszervezés ezt a részleget is érintette, a jelenleg is folyó átstrukturálás nyomán megszűnnek az országos szervezetek és nagyobb régiókban olvadnak össze.
A céges nyomtatás nem halott
A végfelhasználókkal ellentétben a cégek és állami intézmények még hosszú hosszú évekig fognak nyomtatókat használni – a kiszolgált szegmens egy része ugyanis képtelen lesz kommunikációját teljesen digitalizálni. Ezért nyomtatókra és fogyóanyagokra is szükség lesz, a nyomtatók mögött álló infrastruktúra azonban ettől függetlenül drámai átalakuláson esik át.
A szervezeti dokumentumkezelés forradalma jelenleg zajlik, a fő versenyzők pedig nem a nyomtatógyártók. Ezt a trendet szeretné megváltoztatni a Sharp az új felhős tárolórendszerének bevezetésével, amelyhez natívan kapcsolódni tudnak a gyártó különböző eszközei, a interaktív digitális táblától a nyomtatóig. A rendszer felhős eleme adná az összekötő kapcsot és a piaci versenyben a Sharp termékek mellett szóló szükséges pluszt. A funkcionalitásában a Dropbox és a Microsoft SharePoint között elhelyezkedő szolgáltatásról sok adatot nem tudott közölni a gyártó, így sem az árazás, sem a pontos funkciólista nem tiszta még – a Sharp eszközökkel való teljeskörű integráció azonban biztosra vehető.
Adatvédelmi bizonytalanság, gyenge felhasználói élmény
A Sharp cloudja az Amazon Web Services írországi, dublini adatközpontját használja majd tárolásra – mondta el a Peter Plested, az európai üzleti megoldásokért felelős igazgató a HWSW kérdésére. Arra azonban egyelőre nem tudtak a cég képviselői választ adni, hogy az európai adatkezelési problémát hogyan tudja majd megoldani a cég felhője – az EU-ban ugyanis minden ország saját adatvédelmi elvekkel rendelkezik, ezeknek egyszerre megfelelő szolgáltatást kifejleszteni igen komplex feladat. A termék demójában például egy számlát tartalmazó dokumentum került a felhős tárhelyre – valós körülmények között ezzel számtalan érzékeny adat kerül a számlát kibocsátó cég ellenőrzésén kívülre, ami az EU számtalan országában kiverné a szabályozó hatóságnál a biztosítékot. Ezt a kérdést egyelőre egyik nagy szereplőnek sem sikerült megnyugtatóan rendeznie (beleértve a Microsoftot is), a Sharp sem adott megnyugtató választ a kérdésre.
A cloud-szolgáltatás egyelőre meglehetősen kezdetleges formában működik – vallotta be kérdésünkre a szolgáltatás bemutatásáért felelős Sharp-alkalmazott. A demóban egy interaktív tábla és egy nyomtató kooperációját mutatták be a cloud közbeiktatásával, a felhasználói élmény azonban látványosan gyenge volt, az interakcióhoz több tucat (!) felhasználói lépésre volt szükség. Ez professzionális, szakembereket célzó termékek esetében még nem lenne akkora probléma, de a szélesebb munkavállalói réteg számára a szolgáltatás jelenlegi formájában messze több problémát okoz mint amennyit megold. A Sharp szerint a szolgáltatás jövő év első felében kerül majd piacra, addig számtalan iteráción esik át a felhasználói interfész és a munkafolyamat is – remélhetőleg a végleges termék használhatóbb lesz.
A cég képviselői szerint a cloudszolgáltatás legnagyobb előnye a versenytársak hasonló termékeivel szemben az ára lesz. A Sharp igyekezett mindenkit megnyugtatni, hogy a tároló havi előfizetése olcsóbb lesz mint egy vállalati szintű Dropbox-előfizetés, és jóval olcsóbb mint a SharePoint.
Dokumentumkezelés – elúszott hajó?
A Dropbox, a Writely (a Google Docs elődje) és hasonló szolgáltatások sikere a felhasználók és a kis vállalatok körében nem véletlen. A kollaborációs megoldások piacán gigantikus űr tátongott, amelyre kiváló érzékkel csaptak le ezek a startupok és hoztak létre olyan rendszereket, amelyek dokumentumkezelés alatt nem csak a nyomtatók hálózatba kötését, hanem valódi digitális kooperációt értettek. A hullám mára elérte a nagyobb vállalatokat is, a nagyvállalati dokumentumkezelő rendszerek létrejötte pedig azzal fenyegeti a nyomtatógyártókat, hogy a céges hálózathoz csatlakoztatott egyszerű perifériává válnak, a nyomtatópiac szélsőségesen kommoditizálódik. A Sharp is érzi ezt a nyomást, ezért is tesz most komoly összeget a nyomtatók mögött álló infrastruktúra visszahódítására az új felhős tárolórendszerrel.
A fentebb említett kommoditizálódás egyébként mára megvalósult a nyomtatópiacon. Marcus I’Annson, az dokumentumkezelési megoldásokért felelős európai alelnök egyértelműen fogalmazott: ha egymás mellé teszünk egy Canon, Ricoh, Minolta vagy Sharp nyomtatót, azok között sem működésben, sem képminőségben nem tudunk érdemi különbséget felfedezni. Ez a piaci valóság azt jelenti, hogy a termékek közötti árkülönbség pontosan leképezi a funkcionalitást, egyéb megkülönböztetésre nincs lehetőségük a gyártóknak. Hogyan lehet ilyen körülmények között piaci részesedést növelni és nyereséget emelni?
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A Sharp válasza a Samsung okostelefonos stratégiájára emlékeztet: meg kell reformálni a disztribútori hálózatot. Az androidos okostelefonok piaca mára szintén kommoditizálódott, a különböző gyártók termékei azonos tudás mellett azonos árszintet képviselnek, a Samsung azonban képes dominálni a piacot és látványos profitot szerezni, miközben a versenytársak szenvednek. A dél-koreaiak ugyanis elképesztően jól menedzselik a disztribúciót, a termékeik egyszerűen mindenhol ott tudnak lenni. A Sharp is hasonló eredményt vár saját reformjától, a disztribútorokkal való szorosabb együttműködéstől várja a részesedés és a profitabilitás visszatérését.
Az új Sharp-stratégia legutolsó eleme a horizontális integráció. A hívószó mögött a Sharp azon törekvése áll, hogy betömje a portfólióban eddig létező réseket. Ez egyaránt jelent terjeszkedést a belépő kategóriás, A4-es formátumú multifunkciós eszközök és mezei nyomtatók piaca felé illetve az integrált nyomtatványkészítő gépek felé, mindkét piacon fontos hiányzó elemeket pótolnak az új termékek. Az új modelltől a Sharp azt várja, hogy a nagyobb, többféle eszközre vonatkozó vállalati vagy közszférából érkező beszerzéseken nagyobb sikerrel szerepeljenek a disztribútorai.