Fizethetünk barátaink figyelméért a Facebookon
Új funkcióval bővül a Facebook rendszere, ezentúl a mezei felhasználók is fizethetnek a bejegyzéseik kiemeléséért. A Promoted Posts for People megkerüli a szokásos algoritmusokat és nagyobb eséllyel kerül fel ismerőseink falára.
A Facebook tegnap elkezdte élesíteni egyes amerikai felhasználói számára a Promoted Posts for People (PPP) funkciót. A PPP segítségével a felhasználók a valóban fontosnak tartott státuszüzeneteiket emelhetik ki barátaik oldalán, pénzért cserébe. A cégek már régóta fizetnek a minőségi Facebook-hozzáférésért, hirdetések illetve kiemelt posztok formájában is. Ennek hatékonysága és sikere azonban egyelőre nem elegendő a Facebook részvényeseinek kielégítésére, így a cég vezetése (valószínűleg külső nyomásra) vezeti be a PPP funkciót és végre pénzt lásson a több, mint 950 milliós felhasználói bázisból. A rendszer első tesztelése májusban, Új-Zélandon indult, időközben 20 másik országban is bevezette fokozatosan a közösségi szolgáltatás, a legnagyobb hal, az Egyesült Államok csak most került horogra.
Megkerülni az algoritmust
A Facebook persze továbbra is ingyenes marad, az üzenetek megjelenítésének algoritmusa nem változott. A megjelent új funkció így nem egy korábban ingyenes szolgáltatás fizetőssé tétele, hanem egy, eddig felhasználók számára elérhetetlen funkció bevezetése - pénzért. A szolgáltatás fizetőssé tétele mögött még logikát is fel lehet fedezni: ha csupán egy ingyenes flag lenne a "fontos" posztok megkülönböztetése, akkor a legtöbb felhasználó valószínűleg túlzásba vinné a használatát, ami pontosan a kiemelés célját tenné elérhetetlenné. Így azonban, hogy a Facebook egy bizonyos összeget kér a kiemelésért, biztosak lehetünk benne, hogy csak a valóban fontosnak tartott posztok kapják meg ezt a kiemelt státuszt.
Rudimentáris analitika is jár a pénzünkért.
A felhasználók viselkedését persze nem lehet könnyedén feltérképezni, a hasznos és a káros hatás között a Facebookhoz hasonló ökoszisztémában nagyon vékony a vonal. Lehetséges, hogy a PPP teljes siker lesz, de az is elképzelhető, hogy az üzenőfalak a bevezetés után napokon belül megtelnek eltűnt kutyákkal és eladó kerékpárokkal és hihetetlen MLM-akciókkal, amelyek ráadásul frissítés után sem tűnnek el, fizetett posztként ugyanis kiemelt státuszt kapnak. A Facebook ezért egyelőre fokozatosan, tesztüzemben vezeti be a PPP funkciót, az esetleges negatív reakciókra pedig várhatóan gyorsan és határozottan fognak reagálni.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Az implementáció egyébként nem követ el túl sokat azért, hogy a kiemelt hirdetéseket valóban meg is különböztesse az algoritmus által szelektált posztoktól, a kép vagy üzenet alatt csupán kisbetűs "Sponsored" felirat jelenik meg - sem háttérszín, sem keret nem mutatja, hogy a posztért valaki fizetett. Arról egyelőre nincs információ, hogy a fizetett poszt azon barátok oldalán is megjelenik-e, akik elrejtették bejegyzéseinket, illetve drágább-e a hirdetés, ha több barátunk van.
A demokrácia vége?
A Facebook algoritmusa jelenleg a felhasználók aktivitása alapján listázza a posztokat. Ennek alapján előbb meghatározza az egyes emberek közelségét a kölcsönös interakciók alapján, a közelebbi ismerősök posztjait pedig gyakrabban megmutatja. A távolabbi ismerősök is felkerülhetnek a falra természetesen, az adott posztnak azonban aktívnak, lájkoltnak és kommenteltnek kell lennie mielőtt a szélesebb baráti kör falára felkerül. Ebben a rendszerben a felhasználók maguk határozzák meg minden poszt súlyát, amely folyamatosan és dinamikusan változik. Az algoritmus emellett azt is figyelembe veszi, hogy milyen gyakran frissítjük az oldalt - ha naponta egyszer pillantunk rá, akkor csak az aznapi legfontosabb posztokat látjuk, míg ha 20 percenként megnyitjuk, távolabbi ismerőseink legegyszerűbb posztjai is elénk kerülnek.
A fizetős posztok megbontják ezt a finoman kiegyensúlyozott rendszert és a felhasználó kezébe eszközt adnak ahhoz, hogy felülírják az algoritmust. Ezt nyilván nem olyan esetben érdemes megtenni, mint az eljegyzés bejelentése, amelyet várhatóan a legtöbb ismerősünk lájkolni és/vagy kommentelni is fog, hanem az amúgy érdektelen, azonban valós haszonnal kecsegtető posztokat, mint eladó használt termékeink. A fizetett posztok között egyébként választások előtt például megjelenhetnek a felhasználók politikai aktivizmusának betudható kampányüzenetek is. A néhány hét múlva esedékes amerikai elnökválasztás előtt például hatalmas online kampányt lehetne erre építeni.