:

Szerző: Koi Tamás

2012. szeptember 24. 11:54

Telekom: bármilyen versenyt tudunk kezelni

Minden területen tartja, vagy növeli piaci részesedését a Magyar Telekom, mely továbbra is a csomagolt (triple play, quadruple play) szolgáltatásokra összpontosít. A vállalat elnök-vezérigazgatója egy pénteki sajtóbeszélgetésen a cég terveit és piaci helyzetértékelését ismertette.

Amikor Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom elnök-vezérigazgatója a múlt pénteki sajtóbeszélgetésre készült, alighanem még nem sejtette, hogy a 2011-12-es frekvenciaaukció ügyében a szolgáltató számára kifejezetten kedvező ítélet születik a bíróságon. A cégvezető szokásos évi piaci helyzetértékelésének egyik központi témája így az NMHH ismételten kudarcba fulladt frekvenciaértékesítési próbálkozása volt.

"Előbb-utóbb meg kell oldani"

"A frekvenciák helyzetének előbb-utóbb meg kell oldódnia" - hangsúlyozta a beszélgetés során Mattheisen, kiemelve, hogy az egyre nagyobb adatforgalmi igényt csak úgy tudják megfelelő minőségben kiszolgálni az operátorok, ha bővíthetik a rendelkezésükre álló spektrumot. Bár a bővítési lehetőség a kudarcba fulladt aukció miatt ismét hónapokkal kitolódhat, a Magyar Telekom arra számít, hogy végül az új piaci szereplőnek felkínált frekvenciakészlet is a három inkumbenshez, vagyis a T-Mobile-hoz, a Vodafone-hoz és a Telenorhoz jut majd.

"Nem az zavart minket, hogy állami szereplő akart piacra lépni, hanem az, hogy 5 MHz-nyi frekvencia el volt véve a jelenlegi szolgáltatóktól" - emelte ki az aukció kapcsán Mattheisen. A szolgáltatónál most egy olyan forgatókönyvben reménykednek, hogy egy esetleges újabb kiírás során a szabad frekvenciablokkokhoz a három már meglévő operátor juthat hozzá. Ez elsősorban a mobilnet-szolgáltatások területi lefedettségén, illetve egyes területeken az átviteli sebességen javíthatna.

A frekvenciaéhség ráadásul rendszerint éppen annál a szolgáltatónál a legnagyobb, mely a legnagyobb ügyfélbázissal rendelkezik, a frekvenciakészlet által nagyban behatárolt hálózati kapacitás ugyanis értelemszerűen adott számú előfizető közt oszlik meg. A szolgáltatók a sávok átcsoportosításával és az újabb hálózati technológiák alkalmazásával ugyan tudnak némi időt nyerni maguknak, de hosszú távon az az operátor tud minél több elégedett ügyfelet szerezni, amelyiknek minél nagyobb frekvenciakészlete van, lehetőség szerint különböző spektrumokban.

Mattheisen újságírói kérdésre elmondta, a három magyarországi mobilszolgáltató közt egy negyedik piaci szereplő színre lépése nélkül is van verseny, és bár az előfizetések és szolgáltatások ára az elmúlt két évben mindhárom cégnél nőtt, ennek leginkább "külső" okai voltak. "Ettől függetlenül tudunk kezelni bármilyen versenyt, ami megjelenik a magyar piacon. Múlt évben megjelentek mvno-típusú versenytársak, és ekkor bizonyítani tudtuk, hogy ezt a versenyhelyzetet tudjuk kezelni. Ha egy állam szereplő lép be a piacra, azt is tudjuk kezelni" - nyilatkozta Mattheisen.

Az iPhone 5 egyelőre nem megy LTE-n

A vállalatvezető a beszélgetésen összességében optimistán nyilatkozott a Magyar Telekom, illetve a különböző üzletágak teljesítményéről. A társaság a mobilpiacon minden szegmenst tekintve első, a mobilnet-piacon egymillió, a mobilhang-szegmensben pedig több mint ötmillió aktív ügyféllel. Mattheisen elmondta, cége az adatszegmens egyik katalizátorának tekintett okostelefon-értékesítés terén kifejezetten jól teljesít: ma már az eladott új készülékek 85 százaléka okostelefon, a telefonok 80 százalékához pedig mobilnet-díjcsomagot is vásárolnak az ügyfelek.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A mobilos szolgáltatásbővítés egyik fő iránya továbbra is az LTE-hálózat lefedettségének növelése, a Telekom mindeközben folytatja az Ericssonnal karöltve végzett, tavaly megkezdett hálózatmodernizációt. A cél, hogy év végére Budapest teljes egészében, a megyeszékhelyek pedig nagy részben le legyenek fedve LTE-szolgáltatással, ezzel a lakosság negyede számára elérhetővé válhat a gyors hálózat.

Az LTE térhódítása kapcsán a vállalat első embere elismerte, az LTE-kompatibilis terminálok eddigi szerény választéka nem segítette a szolgáltatás terjedését, a péntektől kapható iPhone 5 azonban változtathat a szolgáltatás ismertségén és kihasználtságán. Mint azt korábban megírtuk, az iPhone 5 kompatibilis a magyarországi LTE-frekvenciákkal, jóllehet a T-Mobile-nál iPhone-t vásároló ügyfelek eleinte mégsem fogják tudni kihasználni a gyors hálózatban rejlő lehetőségeket - a cégvezető ígérete szerint azonban a teszteket követően még idén elérhetővé válik az LTE-hálózat az iPhone-tulajoknak.

Csomagolásban jók

A Magyar Telekom vezetékes szolgáltatásai kapcsán Mattheisen kifejtette, a cég elsősorban a csomagolt ajánlatok értékesítésére helyezi továbbra is a hangsúlyt. Jelenleg mintegy 360 ezer olyan háztartás van Magyarországon, mely legalább három T-Home szolgáltatásra fizet elő, emellett az energiaszolgáltatást igénybe vevő háztartások száma is átlépte a százezret.

A T-Home valamelyik interaktív tévés szolgáltatását (IPTV, vagy Interaktív Sat TV) ma 280 ezren használják és nagyjából ugyanennyi háztartás számára érhető el az optikai internet is, igaz, a tényleges előfizetők száma ennél lényegesen kevesebb. A vállalat a pár évvel ezelőtt bevezetett biztosítási szolgáltatások (utazási biztosítás, készülékbiztosítás) területén is jelentős növekedést ért el, itt a Telekomnak nagyjából 250 ezer ügyfele van.

a címlapról