Szerző: Bodnár Ádám

2012. szeptember 19. 11:46

Küszöbön az újabb versenyjogi eljárás a Microsoft ellen

A Bloomberg tűzhöz közeli forrásai szerint küszöbön áll egy újabb versenyjogi vizsgálat a Microsoftnál, mivel a cég nem teljesítette a korábbi vállalását és nem tette lehetővé a Windows-felhasználók számára a szabad böngészőválasztást.

Az Európai Bizottság évekkel ezelőtt azzal vádolta meg a Microsoftot, hogy az asztali operációs rendszerek piacán megszerzett hegemóniáját ki akarta terjeszteni a böngészők piacára is - a vádakat azonban végül ejtettek, miután a szoftvercég vállalta, beépíti a Windowsba a böngészőválasztó képernyőt, így a felhasználók az első indításkor eldönthetik, melyiket telepítik az Internet Explorer mellett vagy helyett. A böngészőválasztó képernyő azonban 2011. februárjában megszűnt működni egyes gépeken, ezért a júliusban indult vizsgálatot követően hivatalosan is megkezdődhet az (újabb) versenyjogi eljárás a Microsoft ellen.

Technikai hiba?

A vállalat azt állítja, technikai probléma okozta, hogy a böngészőválasztó képernyő kimaradt a Windows 7 Service Pack 1-ből, és egy nappal azt követően, hogy ez tudomására jutott, egy frissítés formájában megkezdte annak terítését az érintett PC-kre. Egy júliusi Microsoft-közlemény szerint 28 millió olyan, Windows 7-et futtató PC van, amely a hiba miatt nem kapta meg a böngészőválasztó képernyőt, a probléma azonban nem érintette a Windows XP, Windows Vista és eredeti, SP1 nélküli Windows 7 operációs rendszereket.

"Mivel nem tudtuk tartani magunkat ígéretünkhöz a böngészőválasztó képernyő megjelenítését illetően, felajánlottuk, hogy 15 hónappal meghosszabbítjuk azt az időszakot, amikor megjelenítjük azt" - áll a cég közleményében, amelynek értelmében a Windows-vásárlók egészen 2016 márciusáig láthatják a böngészőválasztó képernyőt. "Tisztában vagyunk vele, hogy a Bizottság tanulmányozni fogja az esetet és eldönti, ez megfelelő lépés-e a Microsofttól. Tudjuk, hogy a Bizottság úgy is dönthet, további szankciókkal sújt minket."

Úgy tűnik, Brüsszel számára nem volt elegendő a hiba utólagos kijavítása és a a böngészőválasztó képernyő megjelenítésére vonatkozó kötelezettség önkéntes meghosszabbítása, a Bloomberg szerint ugyanis hamarosan megindulhat a hivatalos versenyjogi eljárás - magukat megnevezni nem kívánó bennfentesekre hivatkozva a hírszolgáltató azt írja, egyelőre nincs meg a pontos dátuma annak, a Bizottság mikor adja át a kifogások listáját ("statement of objections"), vagyis hogy konkrétan milyen jogsértéssel vádolja a Microsoftot.

Introvertáltak az IT-ban: a hard skill nem elég

Már nem elég zárkózott zseninek lenni, aki egyedül old meg problémákat. Az 53. kraftie adásban az introverzióról beszélgettünk.

Introvertáltak az IT-ban: a hard skill nem elég Már nem elég zárkózott zseninek lenni, aki egyedül old meg problémákat. Az 53. kraftie adásban az introverzióról beszélgettünk.

Redmond helyzetét nehezíti, hogy az EU már többször is megbüntette versenyjogi ügyekben, eddig a cég összesen 1,68 milliárd eurót volt kénytelen befizetni a brüsszeli kasszába. Amennyiben a Bizottság most is bírságot szab ki, figyelembe veheti, hogy a Microsoft már "visszaeső". A versenyjogi ügyekben kiszabott bírságok összege legfeljebb egy cég éves árbevételének 10 százaléka lehet, noha nem valószínű, hogy a mostani esetben ekkora bírságra számíthat a cég.

A Chrome a piacvezető

A böngészőválasztó képernyő a StatCounter adatai szerint egyébként szinte semmilyen hatással nem volt a böngészők európai piacára - az Internet Explorer részesedése már évekkel korábban meredeken csökkenni kezdett a Firefox, később pedig a Chrome javára. A Microsoft böngészője  2010-ben vesztette el vezető pozícióját a kontinensen, mára pedig a harmadik helyre szorult vissza, a Google Chrome és a Mozilla Firefox mögé. A StatCounter augusztusi európai adatai szerint a Chrome 31,1 százalékos, a Firefox 29,2 százalékos, az Internet Explorer pedig 27,3 százalékos részesedést birtokol.

Szintén a StatCounter adataiból látszik, hogy a kontinensen csupán maroknyi ország van, ahol az Internet Explorer a legnépszerűbb böngésző: az Egyesült Királyságban, Svédországban, Dániában, Belgiumban, Hollandiában és Svájcban. A többi nyugat-európai országban legtöbbször a Firefox vezet, Kelet-Európában pedig általában a Chrome a legelterjedtebb, egyedüli kivételt Fehéroroszország jelent, ahol az Opera vezeti a piacot a használati statisztikák szerint.

a címlapról