iPhone-t is forgalmaz mától a Telenor
A Telenor komoly stratégiát épített az Android népszerűsítésére, szoros partneri viszonyt ápol a Google-lel, ami idővel már feledtette a tényt, hogy a világ korábban legkeresettebb okostelefonos platformja teljesen hiányzott a szolgáltató kínálatából.
Szeptember 18-án hivatalosan is megjelent az Apple iPhone a magyar Telenor kínálatában is. Indulásként iPhone 4S-hez juthatnak hozzá a kék logós operátor ügyfelei, de hamarosan érkezik az iPhone 5 is a céghez. A vállalatnak nem sikerült olyan megállapodást kötni az Apple-lel, amiben a szolgáltató számára nyereséges lett volna az iPhone bevezetése, a Telenor pedig nem volt hajlandó belemenni egy olyan kompromisszumba, ahol presztízsből veszteségesen támogat egy gyártói platformot.
Sokba kerül egy iPhone-felhasználó
A Vodafone esetében már a legkisebb választható akciós csomag esetében is éppen kijön egy iPhone 4S 16 GByte esetében az a 600 dolláros nettó ár, amiért az Apple átlagosan értékesíti készülékeit. A nagyobb csomagok esetében pedig még ennél is olcsóbban kapják az ügyfelek a készüléket, igaz, előfizetési díjban kompenzálnak. A készülékár mellett azonban érdemes még számolni a marketingköltségekkel, amit az iPhone-ra szántak a szolgáltatók, a kapcsolódó, például alkalmazásfejlesztési költségek és egyéb infrastrukturális plusz kiadásokkal.
Ez még fájdalmasabb lehet, ha a korábban csak hanghívásra és SMS-re támaszkodó ügyfelek az infrastruktúrát kevésbé terhelő tevékenység mellett több bevételt termeltek, mint a Wi-Fi-ről Wi-Fi-re ugráló, de már SMS helyett chaten kommunikáló és telefonálás helyett viberező ügyfelek. Ez akár azt is jelenti, hogy a drágán átkonvertált iPhone-használó ügyfél kevesebb bevételt termel, mint korábban egy butatelefonnal a kezében.
Az Android marad fókuszban továbbra is
A Telenor valószínűleg ebbe a spirálba nem szeretett volna belemenni. Kutas István, a cég kommunikációs igazgatója kérdésünkre elmondta, hogy “a Telenor kínálatában csak akkor jelenik meg egy készülék, ha sikerül olyan megállapodást kötni a készülék gyártójával, vagy valamelyik forgalmazójával, mely mindkét fél számára előnyös" Kutas szerint az iPhone megjelenése nem változtat semmit azon, hogy a kiemelten támogatott platform továbbra is az Android, illetve részben a Windows Phone lesz. Az iOS semmilyen marketingtámogatást nem kap a Telenortól, a szolgáltató nem vállal költségeket az Apple készülék népszerűsítésében - jelenleg úgy tűnik, hogy még a képes, kiemelt ajánlatok között sem jelenik meg a weboldalon az Apple készüléke. Kutas szerint a cél az volt, hogy ha a Telenor ügyfelei közül valaki egy jó tarifával rendelkezik, vagy egy flotta tagja, akkor ne kelljen szolgáltatót váltania, vagy kerülőutakon készüléket beszereznie, amennyiben ragaszkodik az iPhone-hoz.
A cég hálózatán egyébként eddig is tízezres számban voltak iPhone-ok, nagyon sokan hoztak be más társaságoknál vásárolt független vagy függetlenített készülékeket. Sőt, a Telenor valójában eddig is értékesített iPhone-t, csak nem a lakossági ügyfelek részére. Kutas István elmondta, hogy néhány komplex szolgáltatáscsomag részeként, nagyvállalati tenderen kötelező volt az iPhone biztosítása, anélkül el sem indulhattak volna, így a hálózatban már most is vannak szolgáltatói iPhone-ok. Valójában nem történt semmi más, mindössze ezt a zárt ajánlatot terjesztették ki a lakossági ügyfelekre is.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A Telenor kínálatában az utóbbi időben egyébként több Apple-termék is megjelent, például MacBook gépek, amiket a mobilinternet csomagok mellé lehet kedvezményesen megvenni. Tudomásunk szerint ez azonban nem jelenti azt, hogy a Telenornak sikerült az Apple-lel zöld ágra vergődni az árak tekintetében és olcsóbban megszerezni az iPhone-t. A HWSW információi szerint a Telenor nem közvetlenül az Apple-től, hanem egy nemzetközi disztribútortól vásárol.
Nem olcsó, de legalább van
Az árak tekintetében csak az akciós, olcsóbb előfizetéseknél van jelentős különbség az egyes szolgáltatók között. Listaáron és tarifahűség nélkül pontosan annyiba kerül a Telenornál az iPhone 4S mint a T-Mobile-nál, ha viszont valaki egy drágább csomag mellett, egyben kifizetné vagy részletfizetéssel vinné el a mobilt, akkor mélyebben kell a zsebébe nyúlnia. A 21 ezer forintos Smarttarifa 2 éves hűségével például 50 ezer forintért vihető el az iPhone 4S, míg a T-Mobilnál a 21 ezer forintos csomagban már 9900 forintért megkapja az előfizető a mobilt. Ez az árképzés összecseng a fenti állítással, miszerint a Telenor nem vállal veszteséges terjesztést.
A Telenor az iOS-hez nem vezet be külön tarifacsomagot, ahogyan a T-Mobile, illetve azon túl, hogy mostantól ott lesz a kínálatban a készülék és annak minden utódja, nem kerülnek középpontba az Apple termékei. Az iPhone 5 megjelenésére pontos dátum nincs, az árak várhatóan a mostani 4S ajánlathoz hasonlóak lesznek, de feltehetőleg sorban állós ünnepség nem lesz a Telenornál az új készülék megjelenésekor. Az iPhone 4S árakat a mától aktuális hivatalos készülék-árlistából lehet kibogarászni.