Tarolnak az ingyenes appok
Az okostelefonos alkalmazás-piacterek ígérete az volt pár évvel ezelőtt, hogy az ingyenes appoktól egyre inkább átterelődik a hangsúly a fizetősre és az emberek egyre szívesebben adnak pénzt mobilos szoftverekért. Nos, ez egy tévedés volt.
Az alkalmazáspiacot továbbra is vezeti az Apple, a letöltések száma és az új alkalmazások száma is dinamikusan nő az iTunes App Store-ban, persze az Android Play Store is ott lohol a nyomában, de beérni szinte biztosan nem tudja. A Gartner egy friss kutatása szerint idén közel 46 milliárd alkalmazást töltenek le a felhasználók, közel kétszer annyit, mint tavaly.
Az óriási volumen azonban nem jelenti azt, hogy az app-ökoszisztéma a világ legvirágzóbb piaca lenne. Sőt, tavaly az összes letöltésnek mindössze 11 százaléka volt fizetős, az arány pedig egyre csak romlik, 2016-ra a Gartner szerint már mindössze 7 százalékért fognak fizetni az emberek. Ami talán ennél is rosszabb hír a fejlesztőknek, hogy a programok 90 százalékát 3 dollárnál alacsonyabb áron mérik. Vajon a több százmilliós iOS és félmilliárdos Android tábor elegendő-e ahhoz, hogy eltartsa a nem reklám- vagy kereskedelmi célú alkalmazásokat az 1-2 dolláros eladási árakból?
Csak álom a vidáman fizető okostelefonos
Az árazási trendek a fizetős alkalmazások arányához hasonlóan a vásárló szempontjából pozitív, a piac szempontjából negatív irányba fog változni a következő években. A Gartner azt jósolja, hogy a mobil alkalmazások piaca ugyan egészen évi 310 milliárdos letöltésig növekszik a következő 4 évben, de eközben 93 százalékra hízik az ingyenes appok aránya. Ez számszerűleg annyi fizetős letöltést jelent, mintha idén az appok közel feléért adtak volna pénzt. A trend tehát ad növekedési perspektívát azoknak a vállalatoknak, amik pénzzé szeretnék a fejlesztéseiket, de számolni kell azzal, hogy az összes alkalmazás közül csak kevés lesz képes az eladásokból megfelelő bevételt termelni.
A Gartner szerint egyre fontosabbá válnak az előfizetéses modellek, illetve az alkalmazásokon belüli vásárlások - utóbbiak a piackutató szerint 2016-ra már az alkalmazásokkal összefüggő bevételek 41 százalékát adják majd. Már most is tisztán látszik, hogy nagyon sok, főleg szórakoztató program és játék követi a freemium modellt, amiben a szoftver bizonyos funkciói ingyenesek, de az extra tartalom vagy a könnyítések pénzbe kerülnek.
Emellett várható, hogy a teljesen ingyenes alkalmazások is még népszerűbbek lesznek, köszönhetően a platformüzemeltetők által készített ingyenes, de teljesértékű appoknak, illetve a vállalatok indirekt marketingcélú alkalmazásainak. A dömping azonban tovább húzza a nulla felé az alkalmazásokért szívesen fizetett összeg átlagát. A 99 cent és 3 dollár közt árult appok aránya az elemzés szerint 4 év múlva 96 százalék lesz az összes fizetett letöltésen belül. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha a Gartner becslései beigazolódnak, akkor 2016-ban a teljes piac 20-65 milliárd dolláron osztozik majd világszerte.
Hiába bővül a felhasználók száma, az ingyenes alkalmazások, illetve a berögzült modellek miatt nem várható, hogy jelentősen többet költenének a felhasználók egyenként appokra. Éppen ezért egyre többen fordulnak az appon belüli vásárlás eszközéhez, hiszen így az ingyenes alkalmazással van remény a volumen elérésére a felhasználók számában, s egy jól eltalált taktikával ezek jelentős részét rá lehet venni több kisebb tranzakcióra. Az elemzés szerint most az appok 5 százaléka nyújt in-app vásárlási lehetőséget, négy év alatt ez viszont 30 százalékra nő majd. Ezt kudarcként is lehet értékelni, hiszen azt sugallja ez a trend, hogy a mobil felületen sem sikerült megértetni a felhasználókkal, hogy a tartalom pénzbe kerül, ahogyan a weben sem. Így apró trükkökkel kell őket rávenni a fizetésre.
Hirdetés és fizetős app helyett: in-app purchase
A hirdetés, amennyiben nem fejlődik a következő időszakban jelentősen, akkor degradálódhat egyfajta zavaró tényezővé. Az alkalmazásokban a legtöbb esetben irreleváns hirdetési tartalom jelenik meg, gyakran rontva a program teljesítményét, ritka esetben belerondítva magába a tartalomba - a hirdetések megjelenítése már most is a legtöbb felhasználó számára csupán gyorsabban merülő akkumulátort és plusz adatforgalmat jelent. A hirdetéskiszolgáló cégek pedig lényegében nem tudnak felmutatni sikeres kampányokat, amik működtek volna a CT-modellben.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A natív appok által uralt jövőben az is sokat nyom a latba, hogy melyik platform lesz sikeres. Jelenleg elképzelhetetlen, hogy az Android forradalmát bármi is megtörje középtávon, főleg úgy, hogy a Google Play mellett ott van az Amazon Appstore is. Négy éven belül érdemes számolni a már most 100 ezer alkalmazást kínáló Microsoft Marketplace-re, illetve az is előfordulhat, hogy a RIM BlackBerry piactere sem tűnik el teljesen. A vezető pozícióban persze továbbra is az Apple áll, ami idén a 45,6 milliárd várható letöltés közül 21 milliárdot tudhat magáénak. A növekedés még mindig óriási, de a fellángoláson már túl van az iOS. Egy év alatt 74 százalékkal sikerült növelni a letöltésszámot, miközben a teljes piac 83 százalékkal nőtt.
A következő években a dominancia helyett már az egymás mellett erősödő piacterek története következik. Az App Store és a Google Play mellett az Amazon jó példát mutat, hogyan lehet külső szereplőként betörni a nagyok közé, illetve a kínai Baidu által indított Android piactérrel is biztosan számolhatunk négy év távlatában már. Továbbá jöhetnek a közösségi platformok ajánlatai, a Facebook például már most alakítja a platformfüggetlen alkalmazásboltját.