:

Szerző: Dojcsák Dániel

2012. szeptember 6. 10:24

A nemzetközi hívások harmada már Skype-on megy

A Skype szinte már köznevesült a nyugati társadalomban, s a VoIP hanghívás olyan mélyen beágyazódott sokak életébe, hogy ha holnap kikapcsolnák a GSM-alapú mobilhívást, akkor nem okozna nekik gondot. A Skype 2003 augusztus 29-én indult hódító útjára, ma már a nemzetközi hívások harmadát ezen keresztül bonyolítják.

A Telegeography piackutató felmérése szerint 2011 végére a Microsoft tulajdonában lévő Skype rendszerén keresztül történt a távolsági/nemzetközi hívások harmada. Az összesen 438 milliárd naplózott híváspercből 145 milliárdot már a Skype kezel. A cég vezérigazgatója, Tony Bates elmondása szerint havi 254 millió aktív felhasználója van a VoIP-szolgáltatásnak, ami évente 40 százalékkal nő.

Kilenc év azonban hosszú idő, a Skype már nem valamiféle csodabogár, nem egy webes startup csillag. A szolgáltatás, illetve annak különféle klónjai bekerültek a modern ember mindennapi eszköztárába. Sőt, sok más megoldással szemben a Skype kifejezetten sikeres az idősebbek és az életüket nem állandó online kapcsolatban élők körében. Ez egyben azt is jelenti, hogy a fiatalok és az internetfüggők körében a Skype nem a Viberrel vagy a Google Talkkal versenyez, hanem a kommunikáció minden egyéb formájával.

Nem a mobiltelefon a konkurencia

A Facebook, a Google+, az Instagram és a Foursquare ma a legnagyobb ellenségei a redmondi szoftveróriás testébe betagozódó Skype-nak. Pár évvel ezelőtt a telekommunikációs piacon még a Skype volt a kis Dávid, aki felvette a harcot a drága percdíjas telefonhívásokkal, ma már a Skype is nagyfiú, amit a következő generációs, komplex, sokcsatornás vizuális, szöveges és hangos csatornák támadnak. A Skype ráadásul elveszítette egyszerűségét is, a régen jól átlátható szög-kalapács szintű rendszerből bonyolult, sokfunkciós szerkezet vált.

Ráadásul a legnagyobb kihívást még mindig nem sikerült megoldani, a Skype vezérigazgatója, Tony Bates nemrégiben egy interjúban azt mondta, hogy “sokkal simábbá kell váljon a Skype-élmény, ugyanakkor el kell érni, hogy okostelefonokon is sokkal könnyebben használható legyen”. Manapság a legtöbb iparág előtt a kihívás az, hogy az emberek menet közben is használni akarják eszközeiket, a telekommunikációban ez az igény pedig már régóta hatványozottan jelen van.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A kihívások ellenére a Skype büszke lehet az elmúlt 9 évre, a globális telekommunikációs világban talán ez a legbomlasztóbb szolgáltatás, ami valaha létezett. Sok országban ijedtek meg a mobiloperátorok, tűzzel-vassal irtották, igyekeztek keresztbe tenni a VoIP-nek. A skandináv országokban a Skype-használatot egyes szolgáltatók már korlátozzák, illetve külön díjcsomagot hoznak létre, amiben korlátlanul használható. Tény, hogy sok éven keresztül a Skype az ingyen, de kompromisszumos hang- és videóhívás szinonimája volt, változást gerjesztett, reformokat hozott, de hiába keltett zavart, le nem söpört egyelőre senkit.

Ha eljön a Windows Phone 8

A telekommunikációs cégek egyébként is megszenvedik a hanghívások csökkenését, a Skype csak gyorsítja ezt a folyamatot. A jelenlegi negyedmilliárd aktív havi felhasználói szám viszont még masszívabb növekedésnek indulhat, miután a Windows Phone 8 integrált formában kap Skype-ot. A külön izolált kliens helyett egy igazi univerzális kommunikációs szolgáltatásként jelenik meg, ami miatt teljességgel érthető, hogy a mobil operátorok félnek kissé a Microsoft okostelefon-platformjától.

a címlapról