:

Szerző: Koi Tamás

2012. augusztus 28. 10:46

Viccet csinálnak a szolgáltatók az NMHH statisztikáiból

Egyre nehezebb tájékozódni a magyar mobilpiac pontos erőviszonyait illetően az NMHH által rendszeresen kiadott gyorsjelentésekből. A riportot maguk a szolgáltatók lehetetlenítik el, melyek önbevallásos alapon olyan számokat küldenek be a hatóságnak, amilyent csak akarnak.

Egyre kevésbé lehet pontos képet kapni a magyar mobilpiac helyzetéről, azon belül az adatszolgáltatások szegmenséről a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) által biztosított havi gyorsjelentések alapján. A mobilszolgáltatók önbevallásos alapon küldik be a különböző értékesítési adatokat, valamint az adatforgalmazási mutatókat a hatóság szakembereinek, az elmúlt évben azonban több vita is volt a gyorsjelentések összeállítása, tartalma kapcsán a szolgáltatók közt, az eredmények pedig olykor nem a valós piaci képet tükrözik.

Trükkmesterek

Az elmúlt időszakban a legtöbb probléma az NMHH által kiadott, mobilnet-szolgáltatásokhoz köthető gyorsjelentéssel adódott, ami elsősorban annak köszönhető, hogy ezen a piacon a hangszolgáltatásokkal ellentétben még élénk verseny folyik, elsősorban a piac második és harmadik szereplője, a Telenor és a Vodafone között. A szolgáltatók ugyanakkor különböző eszközökkel tudják manipulálni a számokat és a piaci helyzetképet - lehet ez egy új, promócíós díjcsomag bevezetése, vagy ingyen SIM-ek szétosztása.

A legújabb, júliusi piaci helyzetképet tükröző jelentésben is található ilyen anomália, a Vodafone egyetlen hónap alatt 56 ezerrel növelte teljes előfizetői bázisát, míg az aktív ügyfélbázis mérete csupán 15 ezer előfizetővel nőtt. Mindez a szolgáltató által beküldött adatok alapján azt jelenti, hogy a Vodafone-nál a mobilnetes előfizetéssel rendelkező ügyfelek harmada - több mint 200 ezer előfizető - semmire nem használja azt mobilnet-szolgáltatást, amiért fizet.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ezzel egyébként az összes előfizetőt tekintve a Telenor piaci részesedése 28,39 százalékról 27,96 százalékra, a T-Mobile-é 47,93 százalékról 47,24 százalékra csökkent, míg a Vodafone-é jelentős mértékben, 23,68 százalékról 24,80 százalékra nőtt. A három mobilszolgáltatónak július végén összesen 2 millió 639 ezer mobilnetes ügyfele volt.

A szolgáltatók által beküldött adatok pontosságát és a statisztika alapjait egyébként senki nem ellenőrzi, hitelesíti, így néha előfordul, hogy egymásnak sem hisznek a cégek. Legutóbb éppen tavaly nyáron okozott komoly nézeteltérést az operátorok közt az, hogy a Telenor által bevezetett Klikk díjcsomag jelentős mértékben torzította a statisztikákat. Akkor fordult elő először, hogy a 2008-ban bevezetett mobilnet-gyorsjelentés hónapokig szünetelt.

Volt, nincs lefedettség

A júliusi riport más szempontból is visszás, hiszen most először hiányoznak a lefedettségi adatok és térképek az összeállításból. Ez egy, az NMHH elnökének július 1-jétől élő rendelete miatt van így, melyben kimondták, hogy a lefedettségi mutatókat ettől az időponttól kezdve új módszerrel kell meghatározni, illetve a minimálisan vállalt sebességértékeket minden esetben garantálni kell.

A Telenor és a Vodafone erre válaszul úgy módosította szerződési feltételeit, hogy a garantált le- és feltöltési sebességeket 0 kbps-re változtatta, a lefedettségi adatok és térképek hatósági közlése ezzel okafogyottá vált.

a címlapról