Hálátlan a Twitter
Egyre gyorsul a tempó, ahogy a Twitter zárja ki a külső, ráépülő szolgáltatásokat. Konkrét tiltás egyelőre nincs, de az ellehetetlenítés egyre durvább szinten folyik. A szomorú az, hogy a ma ismert, fél milliárd felhasználós szolgáltató a sikerét éppen azoknak köszönheti, akiket most kigyomlálni igyekszik.
A Twitter egy nagyon egyszerű ötletként indult, s nagyon egyszerűen is töltötte az első néhány évét. Mindenki írhatott 140 karakteres üzeneteket, lehetett nézni a közös Timeline-t, ahol minden üzenet látszott, lehetett követni más felhasználókat és lehetett keresni. Ez táptalajként szolgált több tízezer különféle kliensnek, szolgáltatásnak világszerte. Az univerzálisan használható API és a nyitott filozófia sokakat csábított a rendszer közelébe, megsokszorozva az ötlet értékét. A szolgáltató a külsősöktől sokat tanult, a figyelem hatványozódása miatt sokat is köszönhet nekik, de az üzlet az üzlet.
A magyar felhasználók elsőként az azóta bezárt Turulcsirip révén ismerkedhettek meg a Twitterrel, ahol helyi bejelentkezés mellett helyben tárolt tartalommal futott a szolgáltatás. Egy algoritmus igyekezett kitalálni, hogy melyik felhasználó magyar, lekerítve ezzel a nagy káoszból a helyi tartalmat. Ugyanezt a logikát követve, de már a Twitter által támogatott authentikált app módszerrel indult a Yamm.hu, ami fiatalos stílusával a korábban jellemző geek közeg mellett megszólította a tinédzsereket, médiamunkásokat is. Ugyan hazánkban a Twitter sosem vált igazán meghatározóvá, hiszen a Facebook éppen akkor robbant be, amikor a legnagyobb közösségi oldalon megújult a hírfolyam és önmaga is képes volt a Twitter funkcióját ellátni. Az új kommunikácós formákkal ismerkedő magyarok pedig megelégedtek egy platformmal is, így még most is csak néhány tízezer aktív Twitter-felhasználó van hazánkban a közel 4 millió facebookozóval szemben.
Van, ahol közmű
Az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, a Közel-Keleten és Ázsia bizonyos országaiban viszont az egyik legjelentősebb információforrásnak számít a Twitter, többek közt azért, mert sokféle módon elérhető, sokféle irányba kivezethető, illetve változatos forrásokból tölthető fel tartalommal. Azonban a múlt héten a Twitter bejelentette, hogy szigorodnak az API felhasználás feltételei, ami szerint kevesebb funkciót kínál a szolgáltató kifelé, s azokat lassabban, kisebb kapacitással teljesíti, ellehetetlenítve, de legalábbis nehéz helyzetbe hozva azokat, akik forgalmas klienseket üzemeltetnek.
A mai hír pedig az, hogy a Twitter mostantól nem szerepelteti oldalán, hogy egy adott üzenet honnan, milyen kliensből érkezett. A mobil felületen már néhány hónapja eltűnt ez az információ, de arra még hihette bárki, hogy a helyhiány okán. Most azonban az asztali webes változatban sem tudjuk tetten érni már, hogy ki honnan küldi az üzeneteket. Az sem fog látszani, hogy mobilról, webről írta-e valaki, de az sem, hogy a hivatalos alkalmazásból vagy a Seesmicből, Yammról vagy ÜberTwitterről.
A külső klienseknek eddig sem volt álomszerű az együttműködés, a külső kitettség miatt nehezen lehetett tervezni a Twitter kapcsán stratégiát, leginkább a kliensek felületén elhelyezett reklám működött üzleti modellként, hiszen az viszonylag kevés fejlesztéssel elérhető. A múlt héten a kliensek üzemeltetői csuklottak egy nagyot, amikor rájöttek, hogy a jelenlegi forgalmukat nem lesz hajlandó megfelelő sebességgel kiszolgálni a Twitter, most pedig arra ébredtek, hogy a legjobb népszerűsítő eszközük is távozott. Miután nem látszik majd, hogy honnan érkeztek a twittek, a külső kliensek felfedezhetősége gyakorlatilag megszűnik. Senki nem fog komoly kutatásokat végezni azzal kapcsolatban, hogy az egyébként jól működő webes és mobilos klienst mire lehetne lecserélni.
Központi kontroll
A hozzáállás alapjában véve nem idegen, hiszen a Facebook, de a Google sem támogatja a külső klienseket szolgáltatásainál, amik az eredeti funkciókat klónozzák. A különbség annyi, hogy utóbbi két szolgáltató sosem épített rájuk, a Twitter viszont a külső fejlesztők vállán mászott fel a csúcsra, most pedig a segítőket lerúgja magáról.
A Turulcsirip működtetését annak fejlesztője, Tóth Benedek már idén februárban végleg feladta, igaz a felhasználói szám és aktivitás, illetve a Twitter akkor is jól látható új iránya nem is indokolta további erőforrások bevonását. A magyar Twitterként is számon tartott Yamm.hu egyelőre működik, de egyébként is gyakori kimaradások, üzemzavarok tépázzák a szolgáltatás jó hírét. Minden egyes leálláskor még a leghűségesebb felhasználók is kénytelenek átváltani a Twitter webes felületére, s bizonyára egyre többen ott is ragadnak, még a magyar felhasználók közül is.
A hivatalos webes kliens is tud már magyarul, nagyon gyors, kezeli a beszélgetéseket, előnézeti képeket mutat sok más webes kép- vagy videómegosztóból. A változtatások eredményeképp a hivatalos kliens felülete tiszta, egyszerű és átlátható és jól használható. Kimondott cél volt, hogy a twittek megjelenítése egyszerűsödjön és a tartalom kerüljön a fókuszba. Emellett a Twitter azt sem tagadja, hogy a változtatások iránya az, hogy lehetőleg minél kevesebb külső kliens létezzen.
Láthatatlan segítők
Az elhatározás pedig erősnek tűnik, a Twitter akár minden héten tud csavarni még egyet a szorítón, s lehetséges, hogy a Yamm vagy bármely más szolgáltató a fogát összeszorítva bírja még egy ideig, de a harcnak csak egy nyertese lehet, a Twitter maga. Főleg azért, mert a felhasználóknak valójában teljesen mindegy, hogyan érik el a szolgáltatást. A lényeg az üzenet és a tartalom, a Twitter pedig azt tűzte zászlajára, hogy ezeket emeli ki és a felület megy a háttérbe.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A letölthető mobilos kliensek is elérhetőek még, sőt láttunk néhány újat is születni az elmúlt fél évben, de a közeljövőben számíthatunk arra, hogy többen teszik majd le a lantot. Az egyik legismertebb mobilos kliens, a Seesmic már jó idege átállt az aggregátor szerepkörbe és a Twitter mellett más közösségi hálózatokat is integrálva próbál túlélni.
Nem győzhet
A Yamm.hu is üzemel még, de ha valaki alaposan megvizsgálja, látja, hogy a szigorításnak megfelelően a twittekre mutató link már a twitter.comra visz, ugyanez fog történni a profilok hivatkozásaival. A Yamm és a Twitter jó ideje nem osztozik a kedvencnek jelölésben, ami nehezíti a helyzetet, nem átjárható a két felület. Nincs okostelefonos kliens, így a felhasználók nagyrészt biztosan mást használnak. Az utóbbi időben komolyabb fejlesztést nem is láttunk az oldalon, a fiatal korosztály lendülete még tarthatja benne az erőt, de ma már @fluor_tomi is inkább YouTube-ozik, Ustream-ezik és Instagramozik.
A tanulság csak annyi, hogy bármilyen vállalkozás számára kiváló lehetőség és nagy könnyebbség meglévő platform nyitott API-jára építkezni, de egyben egy fatális rizikó is, ami középtávon biztosan visszacsap. Az API-kból kinyert adatok újracsomagolása maximum ugródeszka lehet egy startupnak, ha valaki gyökeret verne az online világban, annak eredeti szolgáltatást kell felmutatnia vagy annyira jól kell kiegészítenie a meglévőt, hogy annak kiadója lásson fantáziát a felvásárlásban.