Beolvadhat a Facebookba az Instagram
A Federal Trade Commission rábólintott a Facebook-Instagram felvásárlásra, a szervezet szerint nem sérül a verseny, így az üzlet véglegesen és hivatalosan is lezárulhat. A Facebook részvények zuhanása miatt az ügylet értéke a bejelentés óta több mint 250 millió dollárnyit csökkent.
A Facebook közleményében az FTC-t méltatta, miszerint az alapos és átgondolt felmérést követően tisztázta a képmegosztó vállalat felvásárlásának körülményeit. A szándék bejelentése még áprilisban történt, körülbelül akkor, amikor az Instagram megjelent Androidra. Akkoriban a tranzakció értéke 1 milliárd dollár körül volt, az összeget részben készpénzben, részben pedig saját részvényben rendezi a Facebook.
Ahol nincs bevétel, nem lehet versenyezni
Az azóta megtörtént Facebook tőzsdei belépése, az árfolyam pedig megfeleződött, ennek következtében az 1 milliárd dolláros vételár 747 millióra olvadt, ennyit veszített értékéből a részvénycsomag - ebből kiszámolható, hogy az eredeti ajánlatban körülbelül fele-fele arányban volt készpénz és részvény. Az izgalom mégsem az volt, hogy végül az Instagram tulajdonosok mennyi pénzt kapnak meg, hanem az, hogy az amerikai versenyhivatal engedélyezi-e a tranzakciót.
A Facebook alapvetően erős pozíciókat tart az online fotószolgáltatások terén, kivéve a mobil felületeket, ahol viszont az Instagram szerzett fényévnyi előnyt a versenytársaival szemben. A felvásárlás akadálya az lehetett volna, ha a versenyhivatal úgy ítéli meg, hogy a két szereplő együttes működése korlátozná a piaci versenyt. Az Instagram 2010-ben indult startupként, az androidos verzió megjelenésekor 30 millió felhasználója volt, ami azóta 80 millióra hízott. Párhuzamosan az Instagram felfutásával, a Facebook is megjelentette saját kamera alkalmazását a Facebook Camerát, ami hasonló megoldásokat kínál mint az Instagram.
Azóta az Instagramon megjelent egy Photo Map nevű funkció, ami térképre helyezi a geolokációs információk alapján a képeket, ugyanúgy, ahogy a Facebook is csinálja ezt a böngészős kliensében minden egyes geocímkét tartalmazó posztjával. Az összefonódás oda-vissza hozott újdonságokat és előnyöket a két szereplőnek, az FTC mégsem emelt szót a túlerő miatt.
CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.
Az FTC érvelése szerint a tranzakció rendben levőnek találtatott, hiszen a Facebook Camera mellett a többi képmegosztó egyébként is eltörpül, a felvásárlás érdemben nem változtatja meg az arányokat. A Facebook 900 millió felhasználója mellett az Instagram 50-80 milliós tábora valószínűleg közel teljes átfedéssel sem okoz új piaci helyzetet. Ezen túl az FTC azt is közölte, hogy az Instagramnak nincs jelentős árbevétele, sőt, nincs is perspektívája komoly közvetlen üzleti eredményekre, így a versenyt sem tudja korlátozni.
Nem olvad be az Instagram
Közvetetten persze a Facebook alapját betonozza minden egyes olyan funkció, ami bevételt nem termel, de a hálózathoz köti a felhasználókat. Egyelőre nincs komolyabb nyoma az Instagram-Facebook összeborulásnak, Mark Zuckerber korábban azt mondta, hogy nem terveznek több ehhez hasonló nagy, sok felhasználót érintő felvásárlást. Az Instagram integritását féltők is megnyugodhatnak egy időre, a Facebook nem szeretne mindent egy tégelyben összeolvasztani, a Twitter, Tumblr és egyéb rendszerek felé megoszthatóság továbbra is megmarad.