Nincs komoly versenytársa az Androidnak
Nyilvánosságra hozta az okostelefon-platformok második negyedéves piaci helyzetéről szóló számait a Gartner. Az Android továbbra is mindent elsöpör, jó úton halad, hogy az okostelefon-piac Windowsává váljon.
A második negyedévben enyhén, 2,4 százalékkal 419 millió darabra csökkentek a mobiltelefon-eladások, amelyet a gazdasági körülményekkel magyaráz a Gartner, az okostelefonok szegmensének növekedése azonban továbbra is zavartalan, a március elejétől június végéig tartó időszakban 153,7 millió ilyen készülék talált gazdára világszerte, ami éves szinten 42,7 százalékos növekedést jelent.
A többiek csak nézik a Samsungot és az Apple-t
A Gartner szerint a második negyedévnél is erősebb lesz a piac bővülése az ősszel, amikor megérkezik a piacra az új iPhone, valamint a tavasszal és nyáron bemutatott modellek minden piacra elérnek végre - a Samsung új csúcsmodelljét, a Galaxy S III-at csak május végén kezdték el forgalmazni például. Ennek ellenére a Samsung rekordmennyiségű mobilt és okostelefont értékesített és megszilárdította vezető pozícióját a piacon - mind a mobiltelefonok, mind az okostelefonok terén a koreai cég az első.
A vállalat eközben szinte kisajátította az Androidot, a Samsung adja el az androidos mobilok több mint felét, a maradékon osztozik a többi gyártó, leginkább az olyan feltörekvő kínai cégek mint a ZTE és a Huawei. A Google-féle platformra fogadó gyártók közül a komoly hullámvölgyben levő HTC lépésein zavarodottság látszik, a Sony Ericsson és a Motorola pedig beolvadt a Sonyba, illetve a Google-be és jelentős átalakuláson ment keresztül. Rövid távon kétpólusú okostelefon-piac képe rajzolódik ki, egy domináns Samsunggal és a saját lojális rajongói bázisát lefedő Apple-lel, ebbe a csatába a kisebbeknek nem sok esélye van beleszólni.
Okostelefon-platformok eladásai (millió darab)
A Samsung mellett az Apple az okostelefon-piac másik jelentős szereplője egyelőre, a kaliforniai cég termékei iránt azonban a vártnál kisebb volt a kereslet a második negyedévben, amint az elemzők és maga a vállalat is azzal magyaráz, hogy a vásárlók az őszi termékfrissítésre várnak. Azonban ahogy azt már korábban is írtuk, az Apple éves frissítési ciklusát a fogyasztók már korábban megtanulhatták, nem valószínű, hogy csak most kezdték el felfogni, hogy ősszel új iPhone érkezik. Sokkal valószínűbb, hogy a vásárlók számának robbanásszerű növekedése, amely ezt a szezonalitást eltakarta, lelassult, így sokkal jobban kirajzolódik az eladások ciklikus jellege.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A legutolsó iPhone a tavalyi negyedik negyedévben érkezett a piacra és váratlan sikert aratott, ami látszott az iOS és az Android piaci részesedésén is. Az első és a második negyedévben azonban visszaállt az Android mára megszokottá vált növekedési üteme. A legutóbbi negyedévben a zöld robotos operációs rendszer részesedése már 64 százalékos volt, vagyis lényegében három eladott okostelefonból kettő Androidot futtat. Egy év alatt az androidos okostelefonok eladásai több mint kétszeresére növekedtek, 46 millióról 98 millió darab fölé.
Ehhez képest az iOS a piaci átlagos növekedést tudta csak hozni, a 28,9 millió eladott iPhone csak 18,8 százalékos piaci részesedés megszerzésére volt elég az Apple számára - igaz, a bevétel és a profit nagyja még mindig cupertinóban landol, köszönhetően az iPhone-ok elképesztően magas átlagos eladási árának. Egy évvel ezelőtt 19,6 millió iPhone-t értékesített az Apple, vagyis éves szinten "csak" 47,4 százalékkal tudta bővíteni a forgalmát. A lassuló növekedési ütemnek oka lehet az is, hogy mára minden országban elérhető az iPhone és az összes jelentős szolgáltató kínálatában megtalálható, a hozzáférhetőség többé nem korlátozza az eladásokat. Az új iPhone érkezése (és ezzel párhuzamosan a régi modellek leárazása) a karácsonyi szezonban megint meglökheti az iOS szekerét, de a platform részesedése alighanem 20 százalék körül vagy inkább az alatt fog stabilizálódni.
Okostelefon-platformok piaci részesedése (százalék)
Eltűnőben a Symbian és a BlackBerry OS
A platformok rangsorában két nagy vesztes következik a sorban, a Nokia által lényegében magára hagyott Symbian, valamint a lecserélés előtt RIM-féle BlackBerry OS. Mindkét operációs rendszer árnyéka már egykori önmagának, a Symbian részesedése egy év alatt 22 százalékról 5,9 százalékra zuhant, miután a symbianos készüléke eladásai harmadára estek vissza, a BlackBerryk forgalma pedig harmadával zuhant tavalyhoz képest, a RIM operációs rendszerének piaci részesedése már csak 5,2 százalék volt a tavaszi negyedévben. A Symbian valószínűleg rövid úton ki fog halni a piacról, a RIM számára pedig a 2013-ban érkező BlackBerry 10 hozhat megváltást - az új próbálkozóknak azonban eddig nem termett babér az Android és az iOS árnyékában, amelyek mára a teljes piac több mint 82 százalékát lefedik.
A Nokia teljes mellszélességű támogatásával némi erőre kapott a Windows Phone, a negyedév során több mint 4 millió ilyen telefont adtak el a Gartner szerint, a platform azonban egyelőre csak a néhány országban váratlanul sikeres Samsung badát tudta befogni a versenytársak közül. A Windows Phone 7 megítélésének nem sokat használt, amikor kiderült, az ősszel érkező Windows Phone 8 nem fog futni azokon a készülékeken, amelyeket néhány hónapja kezdtek el árulni. A Nokia továbbra is bízik azonban a Microsofttal kötött partneri megállapodásban - mást nem is nagyon tehet, a finn cég ugyanis teljesen felszámolta saját platformfejlesztéseit.