Hogyan lesz a cloudból munkahely?
Nem fenyegetésként, inkább lehetőségként érdemes a fokozatosan beköszöntő “felhős korszakra” gondolni - derült ki az IDG és a HWSW kiadók zervezésében zajlott Sysadmin Day kerekasztal-beszélgetésén.
A marketing szerint a felhős rendszerek egyik legfontosabb előnye a költségcsökkentés, amelyet elsősorban az emberi erőforrások leépítésével lehet elérni. A szakemberek azonban cáfolják ezt - az informatikus igenis releváns marad a jövőben is, a "közmű" helyett pedig a valódi értékteremtésre koncentrálhat.
Kinek lesz munkája a cloud-korszakban?
A Sysadmin Day 2012-n rendezett második kerekasztal-beszélgetés témájának jó apropót adott a Gartner 2010-es kutatása, melyben a piackutató azt jósolta, hogy 2012-re a cégek mintegy fele már semmilyen informatikai eszközt nem fog birtokolni, hanem azokat szolgáltatásként veszi igénybe.
Rideg Márton a Microsoft Magyarország képviseletében a beszélgetés során elmondta, hogy a cloud computinggal kapcsolatos kérdés ma nem az, hogy mekkora arányban kell kiszervezni illetve megtartani az eszközöket. A szakember szerint sokkal inkább érdemes az IT-divízió teljesítményének emelésére fókuszálni, az IT szolgáltatásait igénybe vevők elégedettségére koncentrálni.
Szatmári Tamás, a Revevol Magyarország képviseletében fontosnak tartotta hangsúlyozni, hogy a jelenleg elérhető cloud-megoldások elsősorban a kisebb, induló cégeket célozzák, amelyek az ilyen rendszerekkel jelentős induló tőkét képesek megspórolni, ráadásul a nulladik pillanattól magas szintű szolgáltatásokat vehetnek igénybe.
Sysadmin Day 2012 kerekasztal
Még több videóA kerekasztal részvevői: Kerepes Tamás, Szatmári Tamás és Rideg Márton
Sysadmin Day 2012
Kerepes Tamás, az Oracle technológiákat forgalmazó WEBváltó képviseletében nem aggódik a rendszergazdák jövőjét illetően. Egyrészt mert Magyarország mintegy 5 évvel van lemaradva például az Egyesült Államokhoz viszonyítva, másrészt mert a számítógépes rendszerek száma nagyságrendekkel fog megnőni a közeljövőben. Így hiába töltünk jóval kevesebb időt egy-egy rendszerrel, összességében az üzemeltetéshez szükséges emberi erőforrások iránti igény nem csökken majd.
A cloud-korszak ugyanakkor új lehetőségeket is nyújt a hazai szakembereknek. “Nem kell azt gondolni, hogy a felhős szolgáltatásokat nálunk sokkal okosabb, tehetségesebb szakemberek nyújtják és elveszik munkahelyeinket. Tény, hogy ez egy globális piac, így indiai, kínai, amerikai informatikusokkal kell versenyezni, de semmi nem zárja ki, hogy e szolgáltatások egy részét ne Magyarországról szolgáltassák. Ma már több százra tehető azon magyarországi informatikusok száma, akik itthonról nyújtanak felhős szolgáltatásokat külföldre.” - tette hozzá Kerepes Tamás.
Ki dönt a cloudról és ki vezeti be?
A beszélgetésből kiderült, hogy az is tévhit, hogy a “felhőt az üzlet az IT feje fölött be tudja vezetni”. Hiába képes ugyanis a döntést meghozni és a szerződést megkötni egy cég vezetése az IT megkérdezése nélkül, a bevezetéshez még a felhő esetében is szükség van az informatikusra. Az ok prózai: az induló vállalkozásokat kivéve sehol nem a nulláról indul egy új szolgáltatás, mindig vannak régi rendszerek és adatok, amelyeket át kell vinni az újba. Ezt pedig a rendszergazdák, az üzemeltetők végzik mindenhol, megkérdezésük nélkül lehet döntést hozni, de a bevezetés nélkülük nem lehetséges.
Hogyan lehet a kompetenciákat megszerezni?
Roppant egyszerűen - válaszolta Szatmári Tamás a fenti kérdésre. Az üzemeltetésben jártas szakembereknek egy SaaS-bevezetéshez elegendő lehet két nap intenzív felkészülés, elmélyülés a dokumentációban. “Pedig a gépháztető alatt bonyolult szerkezet duruzsol” - replikázott Rideg Márton - “a megbízható, jogi kereteknek és a teljesítményigénynek megfelelő szolgáltatás üzembe helyezéséhez és üzemeltetéséhez rengeteget kell tanulni. Azt azért Rideg is elismerte, hogy a belépő szintű, a kkv-k igényeit célzó szolgáltatások pillanatok alatt, felhasználói szintű tudás mellett beindíthatóak, az adatmigrálást is tartalmazó, vagy nagyvállalati felhasználást célzó felhős rendszerekhez azonban komoly felkészültség kell.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Az informatika a folyamatos változás világa, mindig jönnek újabb és újabb technológiák, amelyeket a szakembernek meg kell tanulnia - mondta Kerepes. Az új kihívást legfeljebb a változás felgyorsulása jelenti, hirtelen nagyon sok újat kell elsajátítani. Ettől függetlenül az informatikusnak most is csak annyit lehet tanácsolni, mint eddig: tanulni, tanulni, tanulni - tette hozzá Kerepes.
Rideg még ennél is tovább megy: a jól tájékozott informatikus egyenesen a változás motorjává válhat az IT-szervezetben, élére állhat a változásnak.
Hogyan pozicionálja magát az informatikus az “új korszakban”?
A magyar cégek költségeinek országos átlagban mintegy 5 százalékát teszik ki az informatikához köthető kiadások (beszerzésektől a bérköltségekig). Ez az arány csak a nagyobb pénzügyi vállalatok esetében megy feljebb, 8 százalék köré. Ha egy cégen belül az IT nem tudja megmutatni, hogy legalább ekkora értéket tud teremteni, akkor súlyos bajok vannak a részleg vezetésével. Az IT alacsony költségaránya mellett pedig különösen meglepő, hogy vannak vállalatok, ahol költségcsökkentést az informatikusok kirúgásával szeretnék elérni.
Sysadmin Day 2012 összefoglaló
Még több videóSysadmin Day
Ahogy azt az júniusi App!cloud konferencia kapcsolódó előadásaiban is hallhattuk, az informatikus számára kiváló lehetőséget ad a felhő arra is, hogy megmutassa magát és munkáját a vezetésnek. Az email és egyéb, "közműszámba" menő szolgáltatások üzemeltetése ma már nem ad valódi versenyelőnyt, a rendszerek megbízható üzemelése pedig már senkinek nem tűnik fel - a néha becsúszó leállások azonban annál inkább.