Gyorsan nő a tabletpiac, de még mindig pici
Nyilvánosságra hozta a tabletpiac második negyedévének alakulásáról szóló jelentését az IDC. Az iPad által berobbantott és a mai napig dominált piac hatalmas sebességgel növekedik, de még meg sem közelíti a PC-k vagy okostelefonok méretét.
25 millió tabletet értékesítettek a gyártók a második negyedévben, derül ki az IDC számaiból. Az eladások tavalyhoz képest 66 százalékkal ugrottak meg, a tabletpiac azonban még mindig pici a PC-piachoz (86-87 millió darab) vagy az okostelefon-piachoz (150 millió darab) képest.
Növelte részesedését az Apple
Az eladásokat a mai napig az iPad dominálja, a második negyedévben leszállított tabletek 68 százaléka almás emblémát viselt. Annak ellenére, hogy az elmúlt évben számos gyártó állt elő saját tablettel, az Apple növelni tudta a részesedését, ami egy évvel ezelőtt még csak 61 százalék volt, derül ki az IDC számaiból. Az Apple negyedéves eredménybejelentő konferenciahívásán kiderült, az iPad-eladások nem az új generációs, "reatina" kijelzős modell sikere miatt kaptak szárnyra, hanem azért, mert az új változat érkezésével az iPad 2-t leárazta a cég, amely így szélesebb közönség számára vált elérhetővé. Az is segített az Apple-nek, hogy tavaly tavasz óta újabb országokban kezdte meg az iPad forgalmazását, például Kínában.
A második legnagyobb tabletgyártó a Samsung volt, a koreai cég éves szinten több mint megkétszerezte eladásait, de a 2,39 millió eladott Galaxy Tab csak 9,6 százalékos részesedés megszerzésére volt elegendő. Az Apple-lel ellentétben a Samsung minden igényt le szeretne fedni, a vállalat kínálatában többféle méretű tablet szerepel - Galaxy Tabot vehetünk 7 hüvelykes, 7,7 hüvelykes, 8,9 hüvelykes és 10,1 hüvelykes kijelzővel is, attól függően, mekkora a kezünk, a zsebünk, a táskánk és a pénztárcánk.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Az IDC szerint a harmadik legtöbb tabletet az Amazon értékesítette, amelynek Kindle Fire gépe tavaly év végén robbant be az amerikai piacra. Az Amazon üzleti modellje a versenytársaktól eltérő, a 7 hüvelykes gépet a vállalat mindössze 200 dollárért adja arra számítva, hogy a vevők az idők során nagyobb bevételt termelnek a letöltött könyveken, zenéken, filmeken és alkalmazásokon. Az IDC becslései szerint az Amazon 1,25 millió Kindle Fire-t szállított le a második negyedévben.
Az elemzőcég szerint a negyedik legtöbb tabletet az ASUS adta el, 855 ezer darabot, több mint kétszer annyit mint egy évvel ezelőtt. Az öt legnagyobb gyártó közé az Acer fért be még, a tajvaniak voltak az egyetlenek az élmezőnyben csökkenő eladásokkal - a vállalat 38 százalékkal kevesebb tabletet értékesített mint egy évvel ezelőtt. Egy éve az Acer még nagyon fogadkozott, amikor piacra kerültek az Iconiák, azonban a vállalat a sikertelenségük miatt többször is csökkentette tableteinek forgalmi előrejelzését.
Mit hoz az ősz?
A piac rendkívül koncentrált az IDC szerint, az öt legnagyobb gyártóé az eladások több mint 87 százaléka. Az ősz azonban jelentős átrendeződést hozhat a tabletek terén - mindenki arra számít, hogy az Amazon megújítja kínálatát és több új modellt mutat be, de a pletykák szerint az Apple is készül egy kisebb iPaddel még karácsony előtt. Emellett nem érdemes elfelejteni, hogy a Windows 8 és a Windows RT októberi megjelenésével párhuzamosan a PC-gyártók változatos modelljei is betörnek erre a piacra, de hogy ennek mi lesz a végkimenetele, azt nehéz megjósolni.
Az IDC szerint könnyen elképzelhető, hogy a hirtelen hatalmasra nőtt választéktól megzavarodott, a platformok (Google Android/Amazon, Windows 8/RT) közötti apró különbségeket nem átlátó vásárlók az Apple-nél kötnek majd ki, de akár az sem lehetetlen, hogy kivárják, amíg kitisztul a kép és csak a következő generációs termékek megjelenésekor döntenek.