Nálunk nem robotok klikkelik a Facebook-reklámot
A Facebook sosem felejti el hozzátenni bármilyen bejelentéséhez, hogy éppen aktuálisan hány felhasználója van. Jelenleg a hivatalos szám valamivel több mint 955 millióan aktívan összesen, 543 millióan pedig mobilról facebookoznak. Arról kevesebbet beszél a cég, hogy a regisztrációk mekkora része kamu.
Ezt a számot a Facebook nem szokta nagy dobra verni, de saját becslései szerint a felhasználói fiókok 8,7 százaléka kamuprofil. Több mint 83 millió olyan hozzáférés van, amit robotok használnak, vagy valakinek a dupla regisztrációja. A szám pedig ugrásszerűen nőtt, hiszen márciusban, szintén a cég saját becslése szerint, még csupán 5-6 százalék volt az álfiókok száma. Az akkor 42-50 millió darabot jelentett, tehát alig négy hónap alatt dupláztak a robotok.
Férfi - nő - robot
Ennek oka szerencsére nem csupán a kamuregisztrációk terjedése, hanem az is, hogy a Facebook további kategóriákat is belevett a számításba. Így jelenleg a fiókok 4,8 százaléka duplikált, valakinek a második regisztrációja, 2,4 százalék hibásan besorolt fiók, amikor egy cégnek vagy egy fiktív entitásnak, esetleg háziállatnak hoznak létre profilt, ahelyett, hogy oldalt kapna. A harmadik kategóriába pedig az összes többi nemkívánatos fiók került: csalók, szélhámosok, spammerek, robotok. Ezek adják az összes aktív havi felhasználónak a 1,5 százalékát, 15 millió fiókot.
A Facebook igyekszik nyomatékosítani minden alkalommal, hogy egy személy több regisztrációja sérti a felhasználási feltételeket, ami érthető, hiszen a kiszámítható üzleti érdek azt diktálja, hogy az elérések, hirdetési aktivitások és egyéb statisztikák valós adatokon alapuljanak. Kínos lehet egy-egy fertőzött területen például, ha egy hirdető a demográfiai szűkítésben 300 ezer felhasználót lát, de abból mondjuk 90 ezer nem létező személy.
A hirdetésekkel kapcsolatban egyébként is felmerült egy komoly vád a Facebook ellen. Egy kis cég azt állította a hét elején, hogy a Facebook-hirdetéseket robotok kattintják. A kis cég érzelmi világát a Facebook valamiért nagyon feldúlhatta, ugyanis a történetben azon túl, hogy szerintük a hirdetés átkattintások 80 százaléka kamu, azt is állította, hogy a Facebook pénzt kért azért, hogy nevet változtathasson a klubja. A 80 százalékos értéket arra alapozza a Limited Run nevű cég, hogy a saját analitikája ukban ekkora arányban voltak az olyan átkattintó kliensek, amik nem kezeltek JavaScriptet. Márpedig magához a Facebookhoz is szükség van JavaScriptre, anélkül meg sem jelenik az oldal. A cég feltételezése szerint ezeket a reklámokat scriptek klikkelték. A Limited Run nem vádolja közvetlenül a Facebookot csalással, de azt állítja, a közösségi oldalakon működő spammerek torzítják az oldal valóságát.
Kamuteszt
Korábban a BBC egyik munkatársa is kísérletezett széles, 112 milliós célcsoportra lőtt hirdetéssel, aminek az eredménye több ezer értelmetlen távolkeleti kattintás és like lett. A kísérlet hitelességét rontja, hogy egy teljesen friss, nem felépített oldalról van szó, azaz valódi felhasználóknak szinte esélye sem lett volna megtalálni azt, az alapos robotok viszont mindenhová elérnek. A BBC tesztjében több biztosan kamuprofil is feltűnt.
A HWSW értesülései szerint a hazai kampányokban kattintó klienseknél körülbelül 1-2 százalék a JavaScriptet nem támogatók aránya, vagyis nem számottevő a kamuregisztrációk száma. Sőt, az a néhány százalék is inkább a paranoiás internetezőkből jön össze, akik NoScript vagy AdBlock beépülő modult használnak és kézzel engedélyezik az egyes oldalakon a scriptek futását. Ha Ázsiában talán komoly problémának is számít ez, Magyarországon nem kell félni a robotklikkelőktől.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Az persze ajánlott, hogy a célzást minden esetben jól állítsuk be. Nagyon könnyű több ezer lájkot összehozni, sőt, pillanatok alatt több tíz- vagy százezer követőt, rajongót szerezni vagy venni Facebookon vagy akár Twitteren is. Az ügynökségeknek érdemes a körmére nézni a kampányok közben, illetve az a megrendelő, aki “lájkszám” vagy “rajongószám” alapján köt szerződést, meg is érdemli, hogy robotok kövessék az oldalát. Minden esetben alapos előkutatást érdemes végezni és kihasználni a web lehetőségeit a célcsoport minél pontosabb körberajzolására.
Tudatosan
A félresiklott esetekben szinte mindig a közösségi szolgáltatót hibáztatja mindenki. Éppen ezért a Facebooknak érdekében áll tűzzel-vassal irtani a kamuprofilokat, álregisztrációkat és spammereket. A normál felhasználók dupla vagy fiktív profiljainál lehet erőszakkal célt érni, hiszen a folyamatos törlésekkel, kizárásokkal előbb-utóbb a közönség megtanulja, hogy mit lehet és mit nem. A rosszindulatú álfiókok esetében azonban egészen addig folytatódik és erősödik majd az aktivitás, amíg az jövedelmet termel gazdáiknak, csakúgy, mint az e-mail spamek esetében.