Európában az Android a király
Egyre gyorsabb ütemben zajlik az okostelefonos piac felosztása, Európában jelenleg az Android áll nyerésre. A kis platformok eltűnőben, a Windows Phone pedig nem tud kitörni a réspiac státuszból.
A Kantar becslései szerint Európában messze a Samsung a legnagyobb okostelefongyártó, a koreaiak a piac 45 százalékát tudják már magukénak. Ebben szerepet játszott a Galaxy S III májusi rajtja is, de a cég portfóliójának egyéb tagjait is agresszíven árazta a cég, ami nagyon sokat segített a hitelválság által sújtott régióban. Az öt legnagyobb okostelefonos piaccal rendelkező országban az Android részesedése most 66 százalék, ami hatalmas ugrás az előző év hasonló időszakában mért 43 százalékhoz képest. A legnagyobb részesedést a robotos platform Spanyolországban érte el, itt 84,1 százalék az androidos telefonok aránya, a legalacsonyabb pedig Olaszországban (49,6 százalék).
Mezítlábas tömegek Európában?
Az Androidot elsősorban az okostelefonra váltók széles tömegei mozgatják, akik árban az előző generációs (3-4 éves) prémium kategóriás "butatelefonok" árát adják ma okostelefonért, ezért az összegért pedig belépő illetve középkategóriás androidos telefont vásárolhatnak ma. Az okostelefonos penetráció egyébként a feltöltőkártyás szerződések esetében is rohamos növekedésnek indult, a szolgáltatói kedvezmény nélkül pedig az árak jóval magasabbak, ebben a szegmensben pedig az Android (és a Samsung) abszolút dominál.
Ide vág egyébként az Our Mobile Planet felmérése is, amely azt találta, hogy a fejlett piacokon kivétel nélkül 50 százalék fölött van a "kezdők", vagyis az első okostelefont használók száma a teljes okostelefonos populációhoz viszonyítva. A 2012-es, idei adatok jól rávilágítanak az okostelefon-piac éretlenségére, de arra is, hogy miért rendkívül fontos most részesedést szerezni, az új felhasználókat pedig egy-egy ökoszisztémába "bebetonozni".
Első okostelefonukat használók aránya
Európában egyébként nem csak a haldokló platformok (BlackBerry, Symbian) vesztett részesedést, az Apple is kemény kihívásokkal küzdött. Ennek megfelelően az almás cég piaci részesedése is zsugorodott, 4,3-11,4 százalékponttal a legnagyobb piacokon.
Speciális helyzet Amerikában
Az Egyesült Államokban azonban a világpiaccal ellentétes folyamatok játszódnak le, ott az Android piaci részesedést vesztett és 51,5 százalékra olvadt - ami 5,3 százalékos csökkenést jelent. A Kantar magyarázata szerint ez az eltérő árazási politikákra vezethető vissza: míg a világ más pontjain az iPhone messze többe kerül, mint a legdrágább androidos csúcskészülékek, az amerikai piacon áregyenlőség van a két platform között, így a fogyasztók választása sokkal egyszerűbb - és az Android árelőnyének eltűnésével inkább az Apple felé hajlik, mint más országokban. Az áregyenlőség Amerikában egyébként annak tudható be, hogy a szolgáltatók lenyelik a drágább iPhone kedvezményes árán elszenvedett veszteséget, az androidos gyártókkal szemben azonban jóval kisebb árengedményt hajlandóak elszenvedni.
"Fontos megjegyezni, hogy nagyon kicsi a különbség az Apple iPhone és egy Android telefon között az Egyesült Államokban, így a választást a felhasználó saját igényei szerint hozza meg, nem pedig annak alapján, hogy mit engedhet meg magának" - mondta Dominic Sunnebo, a Kanter elemzője. "Európában ezzel ellentétben az Apple továbbra is jóval drágábbnak számít, a gazdaság recessziójával párhuzamosan pedig ez negatívan befolyásolja az eladásokat."
Futottak még: BlackBerry, Symbian, Windows Phone
A kisebb márkák között a RIM továbbra is szenved, a cég korábban legfontosabb piacának számító Egyesült Államokban a BlackBerryk már csak a piac 3,7 százalékát teszik ki. Az európai fellegvárnak számító Egyesült Királyság sem teljesít jól, a cég részesedése megfeleződött egy év alatt és már csak 10,9 százalékot tesz ki. Érdekes módon Franciaországban alig csökkent a RIM részesedése, maradt 9,2 százalék. A BlackBerryhez hasonlóan a Symbianhoz is hűséges maradt egy-egy ország, a Nokia rendszerét az olaszok szeretik leginkább, itt a Symbiannak továbra is 12,8 százalékos részesedése van (szemben a tavalyi 22 százalékkal).
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A Windows Phone helyzete még drámaibb, a Microsoft operációs rendszere egyik vizsgált piacon sem tudta áttörni az 5 százalékos részesedést, ráadásul a fogyasztói felmérés szerint a platform iránt érdeklődő felhasználók már kivárják a Windows Phone 8 érkezését, így a harmadik negyedév különösen gyenge lehet a bimbózó operációs rendszer számára.
A Kantar nem a gyártók bejelentései alapján, hanem a fogyasztók megkérdezésével határozza meg az egyes gyártók piaci részesedését. A Kantar országonként néhány tízezres panelt vizsgál rendszeresen, amelynek tagjai reprezentatívak az adott ország lakosságára nézve a fontosabb demográfiai adatokat tekintve. A panel tagjait négyhetente kérdezik meg fogyasztói szokásaikról, így pontosan nyomon tudják követni az egyes kampányok hatását a vásárlói döntésekre. A kutatás számai a június 10-vel záruló 12 héten felvett adatokból születtek.