:

Szerző: Dojcsák Dániel

2012. július 12. 09:23

Világot lát a spanyol iWiW

A Tuenti, a spanyol közösségi hálózat 13 millió felhasználóval büszkélkedhet, s az iWiW-hez hasonlóan egy nagy helyi telekommunikációs szolgáltató vásárolta fel. A Telefonica 2010-ben 99 millió dollárért vette meg, és most eltörli a regionális korlátokat, szabadjára engedi a helyi közösségi oldalt.

A Tuenti története nagyon hasonló a magyar iWiW történetéhez, leszámítva azt, hogy ott sokkal jobban sikerült életben tartani és a Facebook ellenében fejleszteni a szolgáltatást. A Tuenti eddig kizárólag meghívásos alapon működött és csak Spanyolországból lehetett elérni. A céget a Telefonica 2010-ben vásárolta fel, azóta a szolgáltatás bővült, fejlődött, csakúgy mint a magyar iWiW is az elmúlt években. A különbség csupán annyi, hogy a Tuenti képes volt ringben maradni.

A hálózatnak jelenleg 13 millió felhasználója van, míg a Facebook Spanyolországban 16 millió regisztrációt tud magáénak, azaz szinte fej-fej mellett haladnak és egyelőre nem is tűnik úgy, hogy a Tuenti zuhanna. Sőt, sikerült a mobilos világ kihívásait is sikerrel vennie, már most 6 millió olyan felhasználó van, aki okostelefonon keresztül éri el a közösséget, ez szintén alig kevesebb, mint a Facebook esetében ott. A Tuentinek van már Android és BlackBerry kliense (a márka igen népszerű Spanyolországban), de az iOS és a WP7 app is néhány héten belül megérkezik az ígéretek szerint.

Egy USA-nyi előfizetője van a Telefonica-nak

Ugyan a mostani bejelentés arról szól, hogy a szolgáltatás globálisan elérhető mindenhol, a valós perspektívák nyilván a Telefonica szolgáltatási területeire korlátozódnak. 240 millió előfizetőjével a Telefonica Európa harmadik, a világ hatodik legnagyobb mobilszolgáltatója, amellett, hogy erős vezetékes szolgáltató is. Összesen 25 országban van jelen és mindent egybe véve 309 millió előfizetője van. A legnagyobb lefedettsége Dél-Amerikában van, ahol az internetes robbanás hihetetlen méreteket ölt.

Érdekes párhuzam az is, hogy a Facebooknál régebbi iWiW is megjelent a nemzetközi porondon, ezért is a nevében az “i” betű. Viszont komolyabb értékesítési, technikai és egyéb támogatás nélkül esélytelen volt, hogy megkapaszkodjon. A Telefonica viszont azonnal lokalizálja is saját erős piacaira a terméket. A Tuenti tegnap óta elérhető spanyol mellett angol, portugál, francia, német, olasz, holland, szlovák és cseh nyelven, azaz minden európai és dél-amerikai piacukat lefedték. Csehországban a Telefonica 2006-ban felvásárolta az inkumbens vezetékes szolgáltatót, illetve a három közül az egyik mobil operátort, így érthető, hogy a Magyarországnál kisebb ország miért került bele a kalapba.

Kicsit Facebook, kicsit Twitter

A szolgáltatás még akár ígéretes is lehet, kiderül, hogy lehet-e időben később indítva sikeressé tenni általános közösségi hálózatot egy piacon. Spanyolországban mindenesetre a 13 millió regisztrált havi 40 milliárd lapletöltést generál és 400 millió belső üzenetet küld el, úgy, hogy havi 6 millió felhasználó mobilon is belép az oldalra. Dizájnját és funkcionalitását tekintve a Tuenti olyan, mintha a Facebook és a Twitter minimalista, leegyszerűsített, de fókuszált egyvelege lenne. A Twitterhez hasonlóan eredetileg mobilszolgáltatásnak szánták és a Tuenti üzenetek is maximum 140 karakteresek lehetnek. Viszont a Facebookhoz hasonló timeline, fotófeltöltés működik. A koncepció az, hogy a közösségi kommunikációt egyszerűen tartsa, három alapvető választással: üzenet továbbítása mindenkinek, csak a barátoknak, csak valakinek.

A névválasztás is érdekes. Spanyolul a tu entidad azt jelenti, hogy “a te személyazonosságod”, az angolban viszont a Tuenti egy szójáték lehet a twenty, azaz 20 szóra. A cég szerint az emberek általában ugyanazzal a 20 emberrel kommunikálnak, így itt is 20 barátja lesz az embereknek, a többiek maradnak egyszerű kontaktok.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A Tuenti így megoldja, hogy az óriás kontaktlisták gyűjtése mellett egy sokkal privátabb online közösségi tér is megmaradjon. A Telefonica próbál ügyelni arra, hogy a felhasználók biztonságosnak éljék meg ezt a teret. Regisztrálni valós névvel és telefonszámmal lehet. Mivel a teljes kommunikáció minden esetben SSL-kapcsolaton keresztül történik, ezért a Google itt sem képes indexálni soha semmilyen aktivitást, ami a rendszerben történik.

Ha itt megy, ott miért ne menne?

A Tuenti globalizálása egyébként a Telefonica egy ismert törekvésének a része. Létrejött a Telefonica Digital nevű üzleti egység, ami összegereblyézi a sok országban szétszórt online és digitális értékeket a cégen belül és egyetlen ernyő alá húzza őket, hogy minden leányvállalat profitálhasson belőle. A Tuenti üzleti modellje viszont egyelőre nem ismert, bár valószínű, hogy itt is a hirdetés lehet a kulcs. A Telefonica viszont több nagy projekten túl van már, amivel bizonyította, hogy nem tartozik a vaskalapos mobilcégek közé. Ingyenes hívást és SMS-t kínáló appot mutattak be, integrálták a számlázási rendszerbe a Facebook, Google Microsoft és RIM platformjain történő vásárlásokat, illetve sok millió dollárt fektettek vadi új startup cégekbe is. Érdemes odafigyelni a spanyol iWiW-re, mert ha Magyarországon nem is rezdül meg egy falevél sem tőle, nemzetközi viszonylatban érdekes lehet a szolgáltatás.

a címlapról