Play és Plus: eredmények a végvárakon
A Google I/O bejelentések elég messzire mutattak új hardverekkel és szoftverekkel, de szerencsére a már meglévő termékek sem süllyedtek el, van miről beszámolni bőséggel a Google Play Store és a Google+ háza tájáról is.
Az idei esztendő eddig a nagy robbanás éve volt a korábban Marketnek, újabban Play Store-nak hívott alkalmazás piactéren. A konferencián elhangzó számok ígéretesek, mostanra az iOS és az Android főszámok tekintetében szinte egyenlített. A Google elmondása szerint összesen több mint 600 ezer app van a Play Store-ban, amik 1,5 milliárd letöltést generálnak havonta. Tavaly decemberre érte el a Google a 10 milliárd letöltést, most pedig már 20 milliárdnál vannak, eközben az iTunes App Store 650 ezer appot számlál, ami eddig 30 milliárd letöltést generált.
Dől a pénz
A Google esetében a freemium modell bizonyul igen sikeresnek: ma már jelentősen több bevétel van az in-app eladásokból, mint az app értékesítésből. Sikeresnek tűnik a szolgáltatói mobilszámla terhére történő vásárlás is, amit a magyarországi Telenor már tavaly beígért az ügyfeleinek, de valamiért mind a mai napig nem jelent meg. A könyvek, filmek és zenék viszont még alig mutatnak értékelhető forgalmat, erre a piacra még várni kell egy keveset.
Az országok versenyét tekintve még mindig az Egyesült Államok a legnagyobb piac az app letöltések szempontjából is, de a nemzetközi forgalom agresszíven növekszik, s ma már a forgalom 67 százaléka nem Amerikából jön. Az USA után a sorban Japán, Korea, Németország és Franciaország áll. A japán és koreai bevételek egy év alatt 14-szeresükre nőttek, s ezt az eredményt csak javítja, hogy már a Play Market appjainak leírásait a Google Translate automatikusan fordítja ezekre a nyelvekre is. A bevételi csatornák közé pedig egyre vastagabban kúszik be az előfizetéses modell, ahol havi díj ellenében folyamatosan, rendszeresen kap különböző szórakoztató tartalmakat a vásárló.
Az üzleti eredménynek mellett a mérnököknek is sikerült előjönnie néhány hasznos újítással. Az egyik kiváló lehetőség, hogy a felhasználók most már nem csak telepíteni, de eltávolítani és frissíteni is tudják távolról az appjaikat. Ez már ki is próbálható, csupán szokás szerint be kell lépni böngészőből a Play Store-ba, és ott a My Apps részlegen készülékenként szétválogatva kezelhetjük alkalmazásainkat.
Okos frissítés
A motorháztető alatt pedig szintén fontos változások történtek: megjelent a Smart Update fogalma, ami azt jelenti, hogy a fejlesztőknek nem kell minden apró változtatás miatt újra kiküldenie a teljes APK-fájlt, hanem részmodulokat is lehet frissíteni. Ezzel sávszélességet és időt lehet spórolni, bizonyára mindenkit idegesít, akinek több alkalmazás van a mobilján, hogy heti rendszerességgel 100-200 mega letöltést generál a frissítés, még akkor is, ha ezt Wi-Fi-n keresztül csinálja.
Ezzel együtt megjelenik az APK Expansion nevű lehetőség, amivel kiegészítéseket lehet küldeni az apphoz, illetve a Jelly Bean-től kezdve minden app letöltés titkosítva utazik majd a hálózaton, a kulcsot a Google előre kiküldi a készüléknek. Továbbá a Google bemutatott egy Cloud Messaging nevű fejlesztői eszközt is, amivel az alkalmazások tulajdonosai strukturáltabban tudnak kommunikálni felhasználóikkal. Remélhetőleg ez nem jelenti azt, hogy még több spamszerű értesítés érkezik majd az appokból. Ami viszont még mindig hiányzik, az a valódi automatikus frissítés.
A Google Chrome óta tudjuk, hogy a felhasználók örülnek, ha a szoftverük mindig jól működik, illetve a töredezettség szinte teljesen megszűnik így. Az Androidon is választhat a felhasználó automata frissítést, de még ez sem teljesen zökkenőmentes. Szerencsés lenne, ha a jogosultság változással nem járó frissítések, javítások észrevétlenül települhetnének a mobilokra, hogy a fejlesztőknek ne kelljen küzdenie azzal, hogy akár több tucat verzió is van élesben. Ez akkor lehet kellemetlen, ha például egy szerveroldalon használt adatbázist cserélne a fejlesztő, de nem teheti, meg kell tartani a régit is, és párhuzamosan üzemeltetni két rendszert azok kedvéért, akik képtelenek voltak frissíteni.
Élő partimód az Eventsben
A másik nagy Google-világban, a Google+ hálózatában is történtek dolgok az elmúlt időszakban. Immár sikerült 250 millió internetezőt beterelni a közösségi oldalra, s úgy tűnik valamilyen formában egyre többen érintkeznek a Google+-szal rendszeresen. Bár más választása nem nagyon van azoknak, akik használnak Google termékeket. Naponta 75 millió, havonta pedig 150 millió aktív embert számlál a cég. Ez a most bejelentett iOS és Android tablet verzióval tovább nőhet, talán végre több tudatos, tartalmat keresővel és nem a termékekről lepattanó kényszerlátogatókkal.
Közben a Google+ bemutatta az eseménykezelő modulját is, ami a Facebook esetében is egy komoly fegyverténynek bizonyul. A Google itt is igyekezett mérnöki logikával előre ugrani, ugyanis a Google+ eseményekre meghívott emberek, amennyiben az okostelefonjukon engedélyezték az instant képfeltöltést, akkor a bulin vagy eseményen készült fotók a csoporton belül azonnal elérhetővé válnak a többiek számára is. Ez akár kínos is lehet bizonyos esetekben, de az ötlet mindenképp ígéretes. A parti módban szerencsére a fényképezésnél már jelzi a mobil, hogy ez a kép a közösbe megy, így időben észbe lehet kapni, ha valaki a szaftosabb pillanatait próbálta épp elkapni az estének.
Szépséges felület
Az Events leginkább a dizájnra és az eseményszervezéshez és követéshez kapcsolódó funkciókra koncentrál. Cifra meghívóval, fotómontázzsal, saját hírfolyammal, illetve sok aprósággal gyakorlatilag mindent tud, amit kívánhat egy házigazda vagy egy vendég. Egészen odáig lemegy a felület, hogy mielőtt válaszolunk, hogy mennénk-e, egy apró klikkel ellenőrizhető, hogy ráérünk-e a naptárunk szerint. Az Events mélyen integrálódik a Google Calendarba, tehát azoknak, akik egyébként is Gmailt használnak, érdemes ide tenni a közös programokat és nem a Facebookba.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Ugyan még mindig nagyon kevesen használják a Google+ dolgait, de az Events egy igazi reménysugár lehet. Ha eltekintünk attól az apró ténytől, hogy a Facebook eseményszervezőjét nem azért kezdtük használni, mert jó volt, hanem azért, mert mindenkit el lehetett benne érni, akkor komoly esélye van a Google Eventsnek. Nem biztos, hogy a valós idejű partifotó feltöltés a húzó funkció, de egyes korosztályokban talán ez is csábító lehet.
Arról nem is beszélve, hogy a Google+ is előhozakodik egy Timeline szerű funkcióval, amibe a Foursquare és egyéb alkalmazások segítségével automatikusan lehet majd az élettörténetünket berajzolni, anélkül, hogy kézzel kellene felvinni minden fontos momentumot.
Természetesen, mivel az I/O egy fejlesztői konferencia, ezért a fejlesztők számára is érkeztek jó hírek: végre komolyodik a Google+ API. Az eddigi megoldás konkrétan gátja volt annak, hogy a meglévő online világba beépüljön a Google+. Most úgy fest megmozdult valami, erre később, konkrét tapasztalatokat és lehetőségeket is belefoglalva térünk majd vissza mélységében.