Ingyen rádiót ad a Spotify az USA-ban
A Spotify gyorsan falja be magát az zenei piacra egyre több országban. A skandináv országok után az USA-ban is masszív fejlődést igyekszik bemutatni a streaming szolgáltató, ehhez neki kell mennie a helyi cégeknek is, mint a Pandora.
A Spotify üzleti modellje röviden jelenleg az, hogy az asztali gépes hallgatás ingyenes vagy esetleg időben korlátozott, de hirdetéssel támogatott, eközben pedig a mobilos elérésért fizetni kell. Az európai piacon leginkább az előfizetéses modelltől várhatóak sikerek, de az USA-ban nagyon erős az ingyenes piac, így ott a nagy márkák hirdetői pénzeire kell pályázni. A svéd cég legújabb próbálkozása ezt a kettőt egyben lehet képes prezentálni: a freemium modellt az USA-ban és az előfizetők előnyeit Európában egyszerre erősíti a most bemutatott mobilos rádió funkció.
A Spotify alkalmazás iOS-es verziója a mai frissítéssel egy új képességet kapott, a Radio-t. A Last.fm óta jól ismert koncepcióban egy komplex módon testreszabható, de mégsem on-demand jellegű zenei streamet kap a felhasználó, amiért a szolgáltatónak alacsonyabb jogdíj fizetési kötelezettsége keletkezik, mintha “sorbarakható-visszatekerhető-megállítható” zenét adna. A Radio az USA-ban ingyenesen elérhető lesz minden felhasználó számára, ott sikerült megfelelő mennyiségű hirdetői potenciált bevonzani a funkció mögé. Az EU-ban viszont a prémium előfizetők kiváltsága lesz ez is.
A Pandorának nem sikerült a mobilra migrálás
Az USA-ban az ingyenes mobilos streaming rádió bevezetésével viszont konkrét támadást intézett a Spotify a piac jelenleg legnagyobb ikonja, a Pandora ellen. Az eredetileg szintén asztali webes felületről induló Pandora ugyanezt a szolgáltatást most is nyújtja már, de a Spotify reklámszponzorált megoldásával ellentétben havonta 4 dolláros előfizetői díjért cserébe.
A mobil streaming zenei szolgáltatások piaca nem csak nálunk, hanem az USA-ban is most robban. A Pandora, ami évekig kiválóan megvolt az asztali és a dedikált otthoni szórakoztató elektronikai eszközökbe integrált kliensekkel, tavaly már erőszakosan fordult rá az okostelefonra. Az előfizetőinek több mint 65 százaléka hallgatott zenét mobilon keresztül - az egyetlen probléma, amit a tavaly tőzsdére lépő Pandora kénytelen volt bevallani részvényeseinek is, hogy az egyre nagyobb mobilos használatot képtelen ezt monetizálni.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Ráadásul az asztali oldalon a Pandora egyre nagyobb prés alá került és az ingyenes felhasználókat már elviselhetetlenül sok reklámmal sokkolta. Eközben a Spotify alig növelte a hirdetési kapacitást: óránként mindössze maximum három perc reklámot sugároz majd mobilon is. A hirdetői körben az információk szerint már induláskor ott van a Chevrolet, Durex, Heineken, Jim Beam, Lipton, McDonalds, Red Bull, Verizon és például a Warner is, ugyanazok a cégek, akik az asztali kliensen keresztül is vásároltak már Spotify hirdetést. Ebből az látszik, hogy a svéd cég sales osztálya jó munkát végzett és sikerült a desktopról átvinni a pénzt a felhasználókkal együtt a mobilra, biztosítva a következő évek stabil fejlődését.
1:0
Az amerikai ingyenes rádió-streamet hallgatók persze kedvencnek jelölhetik a megszólaló számokat, amik megjelennek majd a Spotify könyvtárukban, a direkt hallgatáshoz viszont továbbra is szükség lesz az előfizetésre, ami egy újabb csatorna a fizetős felhasználói szám növelésére. A kihívás úgy tűnik nem a bevételi oldalon lesz, hanem továbbra is a kiadásoknál, hiszen a kritikus volumen elérése előtt bizonyára egyre több olyan jogtulajdonos és jogkezelő lesz, aki elégedetlen a streaming lejátszásokból befolyt bevételekkel.