:

Szerző: Dojcsák Dániel

2012. június 20. 13:06

Nagy rizikót vállal az Apple a saját térképpel

Senki nem lepődött meg, hogy az Apple hosszú idő után saját kézbe vette a térképészetet is az iOS eszközökön. Tipikus lépés, s nem csak az Apple, hanem más cégek esetében is igaz, hogy a kritikus rendszereket érdemes házon belül kezelni.

A Google sokmindent enged másoknak, de a hirdetéskiszolgálás, a kommunikáció és a térkép házon belül marad. Az okostelefonok terén egyre fontosabbak a helyfüggő, geolokációs szolgáltatások és minden ami ezekhez kapcsolódik, mivel a felhasználó kontextusába mindig beletartozik, hogy éppen hol van, hová szeretne eljutni és mi van a környéken. A térkép nem egy egyszerű alkalmazás, hanem a mobilitás metaforája.

Túl nagy a szakadék

Az Apple még így is túl sokat várt ezzel a lépéssel, talán sokkal fontosabb lett volna egy térképrendszer bemutatása mint például a felemás sikereket elérő Siri fejlesztése. A Google az évek alatt fényévekre húzott el minden más térképszolgáltatóhoz képest, sőt, technikailag saját magától is. Ugyanis az Apple-felhasználók még mindig azt a Maps-generációt használják, amit az androidosok már réges-rég elfelejtettek: a vektoros megjelenítés helyett az iOS-en a Maps még mindig bitképes, ennek minden hátrányával. Talán a Google is tudta, hogy előbb-utóbb elbúcsúzik tőle az Apple, ezért nem is igyekezett fejleszteni a platformra.

Érdekes lenne látni, hogy a Google közönye mennyire gyorsította az egyébként is elkerülhetetlen lépést, vagy számított-e egyáltalán. "Az Apple több éve sorban vásárolja fel a térképszolgáltatás szempontjából releváns technológiai cégeket, illetve a platformon belül is jó ideje alapozza a váltást. A kérdést megvizsgáló fejlesztők közül többen úgy nyilatkoztak, hogy az Apple igazán könnyűvé tette az alkalmazásfejlesztőknek a migrálást a Google térképéből az Apple megoldásába, már ami a programozási részeket illeti" - vezeti fel a témát a GigaOM cikke. Problémák nem is itt lehetnek, hanem a funkciók meglétében vagy hiányában, illetve az adatbázisok fejlettségében, amiben a Google lassan szintén verhetetlenné vált.

A váltásra nem is azért van szükség, mert a Google Maps rossz lenne. Nincs vele semmi gond, egyszerű piaci okok miatt szükséges a lépés. Egyrészt a központosítás miatt, másrészt például azért, mert a Google hosszú évek óta kizárólag a saját platformján nyújtja a turn-by-turn navigációt, amivel óriási hiányosság keletkezett az iOS-ben. Ha valaki iPhone-t vett, annak nem járt az ingyenes és mindig friss térképekkel felvértezett navigáció, hanem vehetett TomTomot vagy éppen iGót több tízezer forintért.

Ideiglenes visszalépés?

Ez utóbbi rés befoltozásáért az iPhone-felhasználók biztosan hálásak lesznek, de minden egyéb szempontból fájdalmas lesz a váltás. A Foursquare-en már átélhette bárki, hogy mi történik akkor, ha a jól megszokott és szinte teljesen univerzális térképként elfogadott Google Mapsről átvált a szolgáltató OpenStreetMapsre: hiányos térképek, szokatlan és kevésbé funkcionális megjelenítés, kevesebb képesség. Márpedig az Apple is az OpenStreetMapsre építkezik, illetve a navigációhoz és az egyéb fejlett funkciókhoz a TomTom rendszereit használja majd. Ebben a kombinációban már van némi rizikó, de az ingyen navigáció könnyen feledtetheti a tartalmi visszalépést.

Ráadásul az Apple igen jó a forradalmi irányváltásokban, ennél sokkal rizikósabb, merészebb lépéseket is bevállalt már korábban - elég csak az első floppy meghajtó nélküli számítógépre emlékezni. Igaz, abban az esetben a változás egy vásárlási döntéssel is párosult, itt pedig a meglévő iPhone felhasználókra is rá lesz kényszerítve. Ráadásul egy fejlesztés alatt álló, alacsonyabb szintű szolgáltatásra kell visszaállniuk a jól működő, bejáratott, funkciógazdag Google Maps helyett.

Talán a legszembetűnőbb a tömegközlekedési információk hiánya lesz, ami egy ideig legalábbis biztosan nem lesz olyan sima élmény, mint amit a Google Maps kínál. Úgy tűnik, hogy az Apple minden helyi közlekedési társaság számára engedi, hogy megjelenjen a saját tervezőjével, amit a térképszolgáltatására épülhet. Ez azonban azt is jelenti, hogy egyelőre az Apple nem képes vagy nem szándékozik integrálni a tömegközlekedési tervezőt a rendszerbe.

Jogi veszélyek

A látványos 3D Flyover nézet is kihívások elé nézhet. Az Egyesült Államokban az Apple, illetve a Google is megkapta a politikusoktól a kérdést: mégis, hogyan képzelték, hogy katonai szintű kémrepülőkkel pásztázzák végig a lakott területeket, majd azokat a képeket publikálják. A problémázó politikusok szerint a rendszer élesítése példa nélküli támadás a privát szféra ellen. A kritikusok dühítőnek tartják, hogy a kamerák ilyen részletességgel készítenek közeli képeket az emberek privát lakókörnyezetéről - a körülbelül 10 centiméteres pixelméret elegendő ahhoz, hogy a magánélet érzékeny részletei is kikerüljenek a hátsókertből. Nyilvánvalóan a következő lépés az lesz, hogy az Apple és a Google felületén is kötelező lesz egy opt-out lehetőség, ahol kérvényezni lehet adott részek elhomályosítását. Ez persze rontja majd az élményt, de meg kell találni az egyensúlyt a privát szféra védelme és a látványosság között.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Ha már a jogi problémáknál tartunk, akkor érdemes a rizikók listájára felvenni a turn-by-turn navigáció hibáiból eredő baleseteket is. Az elmúlt években a Google számtalan esetben találta magát alperesként a bíróságon azért, mert a navigáció tilosba vezérelte a vezetőt, illetve bizonyára mindenki olvasott már legalább fél tucat olyan hírt, amikor a navigáció egy-egy kamionost olyan szűk helyre terelte be, hogy csak daruval lehetett kiszedni. A szoftver indításakor megjelenő figyelmeztetés, miszerint nem kötelező követni az utasításokat és mindig a sofőr felelőssége a fizikai térben lévő jelzések figyelembe vétele, nem tart vissza mindenkit attól, hogy butaságot csináljon.

Lehet fogadásokat kötni

Jelenleg az iOS6 még csak egy preview, a fejlesztők is csak az első élményeiket tudják megosztani és az elsőként megjelenő aggályaikat, így nehéz eldönteni, hogyan fognak a valóságban működni a dolgok. Előfordulhat, hogy a piacra kerüléskor a hibák jelentős része felszívódik, a külső fejlesztők alkalmazásai pedig kecsesen simulnak majd a rendszerbe és mindenki boldog lesz. Persze az is benne van a pakliban, hogy az iOS-használók kénytelenek lesznek egy nagyot nyelni és önigazolásként magyarázatokat keresni a kínos hiányosságokra.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról