Vélemény: felébred végre a PC-gyártás?
Bejelentette saját termékeként készülő tablet-párosát a Microsoft. A lépés ébresztőként szolgálhat az elszenderedő PC-gyártók számára, visszatérhet a növekedés a szegmensbe. Kommunikációs eszköz lehet az új termék?
Meglepő bejelentést tett a Microsoft tegnap éjfélkor: saját márkanév alatt dob piacra PC-t. A lépés horderejét valószínűleg nem lehet túlhangsúlyozni, az elmúlt másfél évtizedet uraló PC-piaci paradigma koporsójába ezzel beütötték az utolsó szöget is, szoftverszállítóból hardverszállítóvá változott a cég. A három nagy tech-cég, az Apple, a Google és a Microsoft közül ezzel immár mindhárom közvetlenül a felhasználókat célzó termékeket állít elő - hová visz a kirajzolódó új trend?
Saját sírjukat ásták?
A PC-piaci értéklánc rendkívül egyszerűen néz ki. A Microsoft és az Intel legújabb termékei köré építenek számítógépet a gyártók. Az egyes modellek és egyes gyártók között maradt lehetőség különbségtételre, az egyes hardverelemek (billentyűzet, képernyő), képességek (dokkoló, üzemidő) és anyagminőség nyomán szépen szegmentálható maradt a piac. A gyártók azonban egészen érthetetlen módon nem éltek e lehetőségek egyikével sem. A touchpad szinte az összes noteszgépben csapnivalóan rossz, a kijelzők pedig szintén egyhangúan alacsony felbontásúak és gyenge minőségűek. De a billentyűzetek területén sem sikerült 10-15 év alatt előrelépni, a gyártók "stratégiai megfontolásból" továbbra is csak az üzleti modellekbe szerelnek olyan billentyűzetet, amelyet öröm használni.
HP 635 - a csirkefarhát számítástechnikai megfelelője (minden gyártónak van hasonló modellje)
Az eredmény pedig adja magát: a PC lassan a kenyérpirító vagy a hűtőszekrény megfelelőjévé silányult a felhasználók százmillióinak szemében. Olyan eszközzé, amelyet használni kell, szükséges, a mindennapi élet része, de e használat önmagában nem okoz örömöt. Nem csoda, hogy az iPad egészen elképesztő mértékű rajongást váltott ki a felhasználókból és tízmilliós példányszámokban fogy: ezt a hardvert (és szoftvert) öröm használni. Ne essünk persze az általánosítás hibájába: a windowsos PC-k piacán is vannak olyan termékek, amelyek legendás tartósságukkal, kiváló beviteli eszközeikkel vagy éppen minőségi felépítésükkel, jó és hasznos szoftverekkel komoly rajongótábort építettek fel. E termékek eladásai azonban eltörpülnek a teljesen középszerű vagy épp belépő szintű modellek mellett, amelyek a fentiek egyikét sem mondhatják el magukról.
Az új remény?
A PC-gyártók elszenderedése nyomán kialakult piaci űrt az Apple már évekkel ezelőtt felfedezte és visszahódította, egy felmérés szerint például 2008-ban már 91 százalékos részesedéssel rendelkezett az 1000 dollárnál drágább számítógépek között (az Egyesült Államokban). Könnyű túlárazás miatt szidni a kaliforniai gyártót, hiszen hasonló hardverelemeket használ mint a többiek, a termékei így a hagyományos (specifikáció-orintentált) szemlélet szerint nem is jobbak, mint a fele annyiba kerülő windowsos modellek. Az egy kézből származó hardver és szoftver, az egyenletesen minőségi alkotóelemek, a hosszú akkus üzemidő, a tetszetős design és egyéb apróságok azonban egészen egyedi termékké állnak össze. A windowsos oldalról találhatunk olyan termékeket, amelyek egy-egy területen (akár sokszorosan) meghaladják az Apple termékeit, olyant azonban, amely konzisztensen, minden tekintetben jobb lenne azoknál, nagyon keveset.
Vizio ultrabookok
A diszruptív hatásokra megérett piacot nem csak az Apple fedezte fel magának. A Vizio nevű kis amerikai gyártóról a The Verge nemrég hozott le egy érdekes cikket, amely a PC-ipar felrázására készülő társaságot mutatja be. A néhány száz főt foglalkoztató cégecske azonban nem egyedül vág neki a HP és a Dell trónfosztásának, mögöttük áll a távol-keleti bérgyártók több évtizedes tapasztalata és a bárki számára elérhető hardverekből is kedvükre válogathatnak. A kis gyártóra a Microsoft is felfigyelt, az új számítógépek elkészítésében a redmondi mérnökök is besegítettek, ennek eredménye a Microsoft Signature státusz: a Vizio gépei úgy futtatják a Windows-t, ahogy azt a Microsoft megálmodta.
A Vizio várhatóan nem ér majd el látványos piaci részesedést, de nem is ez a célja. A hatékony működés, a beszállítókkal való szoros kapcsolattartás nyomán ugyanis saját állításuk szerint a nagyobb gyártóknál olcsóbban tudja előállítani a számítógépeiket, a konzisztens működés, a jó minőség és a versenyképes ár pedig eladják majd a termékeket. Felvetődik a kérdés, hogy az ilyen kis, "butik"-gyártó hogyan vehetné fel a versenyt a nagyobbak oldalán realizálódó méretgazdaságossággal. Erre a kérdésre a válasz épp az, ami feje tetejére állítja a piacot: a méretgazdaságosság ma már nem a PC-gyártóknál van, hanem az általuk felkért bérgyártóknál és beszállítóknál jön létre, így az elérhető egy olyan kis szereplő számára is, mint a Vizio.
Sikertelen kísérletek
A HP és a Dell iskolapéldája annak, hogy a hatalmas volument szállító cégek hogyan nem képesek kitörni a középszerűség béklyójából. Mindkét cég próbált a különleges gépek piacára belépni, vásároltak fel butikgyártókat (Alienware, VooDoo PC), és tettek le gyönyörű ultrahordozható gépeket az asztalra (Envy 133, Adamo), e kezdeményezések azonban nem éltek meg újabb iterációkat, a vállalati politika kivégezte a korán jött, innovatív, drága termékeket. Egyedül az Alienware él tovább, a Dell játékosoknak készülő termékei futnak e márka alatt, mérsékelt sikerrel.
Dell Adamo
Az ipar ébredezését az Intel ultrabook kezdeményezése sem tudta felgyorsítani. A kiváló marketingeszköznek számító ultrabook elnevezés mögé ugyanis végre lehetett volna egyedi, különleges design-t, a kompetenciát megcsillogtató termékeket tenni, a PC-ipar azonban (egyelőre) nem tudott élni a lehetőséggel. A kiváló hardveres platformot továbbra is középszerű házakkal, gyenge beviteli eszközökkel és kijelzőkkel párosították, majd várták, hogy csörögjön a kassza.
A második generációs, Ivy Bridge-et használó ultrabookok azonban nyújtanak némi reményt. A HP végre összekaparta a kreatív stábot és letették az asztalra a Spectre családot, az ASUS a kijelzők minőségében és felbontásában tette magasra a lécet, a Lenovo pedig az olcsóbb és üzleti szegmensbe is elhozta az új termékkategóriát. Kérdéses marad persze, hogy a fogyasztók hogyan reagálnak az új termékekre, de tény, az ipar elkezdett felébredni.
A PC-gyártók elszenderedésének oka valószínűleg a piac folyamatos, szinte természetesnek vett növekedése volt. Érdemi erőfeszítés nélkül is lehetett a volumeneket és bevételeket évi szinten 10-20 százalékkal növelni, középszerű termékekkel és a gyártók oldaláról érkező innováció nélkül. A folyamatosan érkező újabb Microsoft és Intel termékgenerációk pont megfelelő ütemben avultatták el a korábban eladott számítógépeket, kialakult egy hosszú távon fenntartható gyártói hozzáállás.
Itt vagyunk.
A gazdasági válság, majd tabletek és okostelefonok globális sikere azonban brutálisan beleharapott ebbe a növekedési ütembe, a PC-piac az elmúlt néhány évben alacsonyabb növekedési pályára, majd stagnálásra váltott. Az IDC legújabb előrejelzése idén 5 százalékos globális növekedést vár eladott darabszámban, ami messze alatta marad a 2000-es évek átlagának.
A Microsoft felveszi a kesztyűt
A gondolatmenet végén pedig visszatérhetünk a Microsoftra. A Windows és a Microsoft helyzete alapvetően megváltozott az okostelefonok robbanásszerű térhódítása és az iPad megjelenése óta. Eddig a PC-gyártók versenyéből a redmondiak kimaradtak, nem érintette őket, ha a vásárlók az egyik windowsos PC helyett egy másikat vásárolt. Windows-Windows, win-win. Mára azonban a fogyasztók globális informatikai büdzséjéből egyre nagyobb szeletet hasítanak ki alternatív platformok. Ugyan ez a büdzsé növekszik, mivel világszerte egyre többen engedhetik meg maguknak az emberek a számítástechnikát, a PC-re fordított kiadások nem nőnek érdemben - a tabletek és okostelefonok szegmense eközben robbanásszerűen bővül.
A következtetés egyértelmű. A Windows 95 után először kapott valódi kihívókat a Microsoft ökoszisztémája, amelyre évekig nem tudott megfelelő választ adni a redmondi óriás. 2012 azonban pontosan ennek a válaszadásnak az éve lehet. A Windows 8 már egységes alapokra hozza a tableteket és a hagyományos PC-ket, a napokon belül bejelentendő Windows Phone 8 pedig várhatóan szintén osztozik ebben az alapban.
Az ASUS vagy az Acer Computexen mutatott termékportfóliója jól illusztrálja, hogy az új rendszerre egészen szerteágazó termékportfólió építhető. A nagy gyártók azonban egyelőre semmit nem mutattak, a Dell, a HP és a Lenovo közül egyelőre ez utóbbi villantott Windows 8-at futtató kísérleti ThinkPad modellt. Persze számíthatunk tabletekre az októberi Windows 8 rajtra, kérdéses azonban, hogy ezek árban és specifikációkban (például felbontás) fel tudják-e venni a versenyt az iPaddel?
Utat mutat
A kérdés tehát: mi a célja a Surface néven ősszel, illetve télen piacra érkező két tabletnek? A Microsoft valószínűleg nem profitot és piaci részesedést szeretne szerezni, csupán egy olyan referenciamodellt kívánt piacra dobni, amely biztosan és kényelmesen szembeállítható az iPaddel. A Microsoft Surface vs. Apple iPad ellentét ugyanis a redmondiak számára kedvező kommunikációs szituáció, lehet előnyökről és hátrányokról beszélni, e diskurzus mögött pedig a gyártópartnerek szépen profitálhatnak a Windows 8 körül kialakuló (reményeik szerint pozitív) vásárlói figyelemből.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az androidos tabletek masszív kudarca arra taníthatta a Microsoftot, hogy az iPad ellenében csatába küldendő tucatnyi modell között nem alakul ki szinergia, elaprózódik a pozitív vásárlói hozzáállás, a gyártók marketingüzenetei pedig egymást oltják ki. Ezt elkerülendő előálltak egy saját termékkel, amely mögé be lehet állítani a kiváló vállalati marketinggépezetet, kontroll alatt lehet tartani a fejlesztők, felhasználók vagy újságírók első találkozását a rendszerrel, és ami olyan lécet állít a partnerek számára, amelyet kimondatlanul is kötelező megugrani.
A Surface ezt a feladatot képes lehet ellátni anélkül, hogy közvetlen vetélytársaivá váljon a Microsoft partnereinek. A tableteket ugyanis csak a Microsoft saját üzleteiben lehet majd megvásárolni illetve online lehet rendelni, ami drámaian beszűkíti a termékhez való hozzáférést. A Surface nem lesz majd ott a szakboltok és szupermarketek polcain a partnerek termékei mellett és nem lesz majd ott az Amazon toplistáján sem - de a hozzá hasonló modellek a többi gyártótól igen.