:

Szerző: Dojcsák Dániel

2012. június 6. 14:38

Nem kell többé félni az önkényes Facebook-adminoktól

A Facebook a napokban végre bemutatta a több szintű page-adminisztrátori megoldását több másik égetően fontos fejlesztéssel, amik nélkül a Facebook, mint vállalati kommunikációs eszköz teljesen komolytalan volt eddig.

A vállalatok számára a Facebook immár megkerülhetetlen, de a szolgáltató mégsem tett szinte semmit azért, hogy ez a kényszerházasság a másik félnek is kellemes legyen. A Facebook hosszú ideig szinte semmilyen használható analitikát nem szolgáltatott, ezt az Insight felturbózásával megoldották, de a jogosultságkezelés és a szerkesztési segédeszközök teljes hiánya miatt a Facebook-jelenlét kezelése rizikós volt és nagyon sok erőforrásába került a cégeknek.

Kezdetben az oldalaknak volt egy tulajdonosa, aki a többi admin felett állt, majd a vállalati oldalaknak minden kezelője egyenrangú lett, ami azt jelentette, hogy az átlagos céges oldalhoz hozzáférő 10-20 felhasználó közül bármelyik akár meg is szüntethette az oldalt, törölhette a bejegyzéseket, vagy kirúghatta az összes többi karbantartót. Ez bizonyára számtalan alkalommal meg is történt egy munkahelyi sértődés vagy akár rosszindulatú akció részeként. A Facebook ügyfélszolgálat az ilyen esetekkel tudomásunk szerint nem kezdett semmit, legfeljebb azt ajánlotta fel, hogy védjegybitorlás esetén az ellopott oldalt törlik annak minden tartalmával és követőivel együtt.

Átgondolt jogok

Ez az elképesztő helyzet mostantól megváltozik és egy ötszintű adminisztrátori megoldás jelenik meg az oldalakon. A legfelső szint az eddigi menedzsernek megfelelő, a többi négy ehhez képest tartalmaz korlátokat. Az eggyel alacsonyabb fokozatú Content Creator mindenre képes az oldalon, csak jogosultságokat nem oszthat és nem vehet el. A moderátor posztolni már nem tud, de kommentálni és hozzászólásokat törölni, illetve a statisztikákat nézegetni és hirdetni még igen. Az Advertiser és az Insight Analyst pedig értelemszerűen a tartalomgyártásba sem lát bele, csak hirdetést tud kezelni, illetve az analitikát böngészni.

Úgy tűnik, hogy a hosszú várakozásnak legalább egy előnye van: a jogosultsági szintek egyszerűek és a valós felhasználási szokásokhoz vannak igazítva, így a legtöbb vállalatnak és ügynökségnek kézre áll majd a rangok kiosztása. Az egyéni oldalkezelőknek, illetve a kisebb vállalatoknak, ahol a bizalom természetesebb, ott nem fog előnyt jelenteni a több jogosultsági szint, a nagyobb cégeknek, illetve az akár több ügynökséggel párhuzamosan dolgoztató megrendelőknek viszont úgy kellett ez a fejlesztés, mint egy falat kenyér.

Már a jogosultságkezeléssel is jelentősen lehet csökkenteni a terhelését a page-adminoknak, immár nem lesz merész vállalkozás egy gyakornoknak vagy egy monitoring tagnak hozzáférést adni az oldalhoz, de a hatékonyságnövelésre ezen felül is jöttek új eszközök. A legfontosabb, hogy a vállalati oldalakon előre be lehet időzíteni üzeneteket, amivel optimalizálható és tervezhető a forgalom. Hiába tudtuk az analitikából, hogy 10-12 között legaktívabb a célközönségünk, ha épp akkor az adminisztrátornak egy megbeszélése volt, illetve kínos volt az is, hogy akár 1-2 napos üzleti utak vagy szabadságolások is tönkrevághatták az oldal folytonosságát. Ez a képesség bármelyik CMS rendszerben alapvető, a Facebooknál mégis egészen mostanáig kellett rá várni.

Nem garantált, fizetett turbó

A harmadik fontos újítás a kiemelt bejegyzések bevezetése. Korábban már írtunk róla, hogy valószínűleg az egyéni felhasználók számára is megnyílik majd egy ilyen lehetőség, de jelenleg még csak a céges oldalak választhatják üzenetük nyomatékosítására azt a módszert, hogy egy kisebb 5-20 dolláros összegért cserébe több követőnek a feedjében jelenik meg biztosan a poszt. A funkció nem garantál 100 százalékos elérést, sőt, semmilyen százalékot, sem azt, hogy milyen időbeni kifutása lesz, csupán azt, hogy többen fogják látni mint kiemelés nélkül. Célozni is lehet a kiemeléseket földrajzi hely alapján, ami viszont jól is működhet nagy területen szolgáltató cégek, globális brandek esetében.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A három változtatás a vállalati kommunikációs rész érési folyamatának fontos része, egyben azt is jelenti, hogy a Facebook már kénytelen komoly energiákat fektetni a fizető ügyfeleinek kiszolgálására. Remélhetőleg nem akad meg újra hosszú időre a fejlődés és további kényelmes és hasznos képességeket kapnak az adminisztrátorok, amivel már nem csak primitív kommunikációs kampányokat lehet lekezelni, hanem komplexebb feladatokat, például igazi ügyfélszolgálati helyzeteket is.

Helyre tett gyerekek

A fentiek mellett a Facebook háza táján még egy fontos hír röppent fel, mégpedig az, hogy a szolgáltató megpróbálja megoldani a 13 év alattiakra vonatkozó jogi csapdát. Az Egyesült Államokban és sok egyéb országban tilos a 13 évesnél fiatalabbakkal kapcsolatos személyes adatgyűjtés, több helyen még akkor is, ha szülői beleegyezés van. Ennek eredménye, hogy az összes online szolgáltató kizárja a 13 alattiakat, hiszen több gond lenne velük, mint amennyi hasznot hoznának.

A rafinált gyerekek és az őket segítő szülők persze kijátsszák a rendszert, aminek eredménye, hogy a 13 évesnél fiatalabbak hamis életkort adnak meg mindenhol. A felmérések szerint a Facebookon körülbelül 7,5 millió 13 év alatti van valójában jelen, illetve egy szülői felmérésből kiderül, hogy az USA-ban a 13 alattiak 38 százaléka valahogy mégis ott van Facebookon. A korlátozás alapja, hogy már maga a posztolás, a helymeghatározás, képfeltöltés is adatgyűjtésnek számít a helyi jogrendszer szerint, amire a 13-nál fiatalabbak esetében nincs lehetőség. Az amerikai jogászok azonban mégis arra motiválják a szolgáltatót, hogy oldja meg valahogyan az ifjú netezők helyzetét, lehetővé téve, hogy csalás nélkül, kontrolláltan lehessenek jelen.

a címlapról