:

Szerző: Gálffy Csaba

2012. június 5. 14:11

Bemutatkozott a mobil Kepler

Lerántotta a leplet a mobil GPU-k zászlóshajójáról, a GTX 680M-ről az NVIDIA, ezzel a Kepler kódnéven fejlesztett architektúra megérkezett a hordozható számítógépek közé is.

Megérkezett a Kepler-architektúra első (és egyetlen) képviselője a noteszgépek piacára is. A generációváltás drámai sebességnövekedést hoz a mobil GPU-k területén is, az NVIDIA saját mérései szerint a GTX 680 50-80 százalékkal gyorsabb mint az elődje, a GTX 580. Az állítást független tesztek egyelőre nem támasztják alá, az igazságra tehát még néhány napot várni kell.

A két lapka műszaki adatait összehasonlítva azonban nem tűnik túlzásnak az ilyen mértékű sebességnövekedés. A 28 nanométeren készülő GTX 680M 1344 CUDA-maggal rendelkezik, ezek maximum 720 megahertzes órajelen futnak. A memóriabusz 256 bit széles maradt, az újratervezett memóriavezérlőnek köszönhetően azonban 3,6 GHz effektív órajelen működik, maximum 4 gigabájtnyi GDDR5 memóriamodult kezelve. A változásoknak köszönhetően az új csúcsmodell 20 százalékkal gyorsabb memóriahozzáférést és 103 százalékkal több nyers feldolgozó kapacitást kapott, ami a gyakorlatban valóban hozhatja az 50-80 százalékos sebességnövekedést.

Az NVIDIA bejelentése szerint a GTX 680M-re épülő laptopok hamarosan három gyártó kínálatában is megjelennek, így az Alienware, az MSI és a Clevo (illetve ez utóbbi saját márkás viszonteladói) is előálltak Ivy Bridge - GTX 680M kombinációra épülő gépeikkel. Jó hír, hogy az összes bejelentett modell támogatja az Optimus technológiát, így kevéssé grafika-intenzív feladatok alatt a processzorba integrált GPU-t használják.

Új képességek

A Kepler a funkciólistát is hosszabbá tette és támogatja a TXAA-t (időalapú élsimítás, amely az egymást követő képkockák összehasonlításából nyer információt. Az NVIDIA állításai szerint a TXAA használatával a nyolcszoros MSAA-hoz hasonló képminőség érhető el, miközben erőforrásigénye csupán a 2xMSAA-val egyenértékű. A TXAA használatához alkalmazásoldali támogatás is kell, a gyártó azonban már sikeresen meggyőzött néhány játékfejlesztőt

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A másik újdonság az adaptív V-Sync, amely az aktuális képfrissítési sebességhez (fps) igazítja a V-Sync kapcsoló állását. Amennyiben a renderelt képkockák száma alacsonyabb mint a monitor képfrissítési frekvenciája, akkor a V-Sync lekapcsol, amennyiben azt meghaladja, akkor a képszakadás (tearing) elkerülése érdekében visszakapcsolja azt. A megoldás meglehetősen triviálisnak tűnik, hardveres támogatásra azonban egészen eddig várni kellett.

Ultrabookokban is

Ugyan a GeForce GTX 680M fogyasztása (tipikus hőkerete) messze túl magas az ultrabookok hűtési kapacitásához, a bimbózó termékkategóriát sem hagyja ki számításaiból az NVIDIA. A könnyű és nagyon vékony gépekbe a GeForce GT 610M és 620M GPU-kat ajánlja a gyártó, ezeket az Acer (Timeline U M3) és az ASUS (UX32) már be is építette újdonságaiba, az NVIDIA szerint pedig még számtalan termék van a csőben. A GT 610M és GT 620M a korábbi generációs GPU-architektúrát, a Fermit használjáa 48, illetve 96 CUDA-maggal. Utóbbi két változatban 28, illetve 40 nanométeres gyártástechnológiával is elérhető lesz, a GT 610M azonban egyelőre csak 40 nanométeren készül.

Ahogy a szaklapok tesztjeiből kiderül, az Ivy Bridge generációs ULV-processzorok maximális TDP-je (17 watt) meglehetősen szigorú korlát játékok futtatása esetén - a GPU és a CPU együtt csúcsra járatva messze meghaladná ezt a fogyasztási értéket, ezért a beépített szabályozó mechanizmus mindkettőt alaposan visszafogja. Ennek eredménye, hogy az asztali Ivy Bridge-hez és a 35 wattos mobil processzorokhoz képest az ULV-egységek HD 4000-es GPU-ja számottevően alacsonyabb teljesítményt nyújt, van helye tehát a diszkrét grafikának az ultrabookok szegmensében is.

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának ötödik, december 12-i állomásán.

a címlapról