Megelőzte az online zene a CD-t
Az Egyesült Királyságban már több bevételt termelnek a digitális zenei disztribúciós megoldások, mint amennyit a fizikai hordozók értékesítéséből keres az iparág. Ugyanez a fordulat az USA-ban már tavaly megtörtént, de világszinten ez még mindig kuriózum.
A British Phonographic Industry statisztikái alapján 2012 első negyedévében a brit zeneipar 155,8 millió angol fontos bevételéből a fogyasztók 86,47 millió fontot költöttek online vásárlásra és szolgáltatásokra. Az online zenepiac növekedése olyan erős volt az elmúlt egy évben, hogy a brit zenei ipar még növekedett is 2,7 százalékkal, azaz az online zene már nem csak lassítja a CD-eladások csökkenése miatti hatásokat, hanem teljes mértékben képes azt ellensúlyozni.
Pörög az albumeladás is
Az online bevételek egyetlen év alatt közel 25 százalékkal növekedtek az Egyesült Királyságban, miközben a CD- és egyéb fizikai hordozók eladásából származó forgalom 15 százalékkal csökkent. Érdekes módon az onlines albumeladás is virágkorát éli, tehát az iTunes féle megközelítés, miszerint elég csak számokat venni, nem alakította át teljesen a gondolkodást a fogyasztók fejében. A britek ma már három albumvásárlásból egyet nem fizikai hordozó bevonásával tesznek meg, tavaly ugyanez a szám még csupán 23,6 százalék volt. Az albumok népszerűsége olyannyira megnőtt, hogy egymás után két negyedévben is megelőzte az egyes zeneszámok eladásából származó bevételeket az albumeladásé.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A brit piac eredményei persze nem önmaguktól álltak elő, nagyon sokat számított, hogy a jogkezelők előremutató gondolkodásával számtalan újszerű ötlet jelent meg a szigetországban, illetve a licencelési gyakorlatban is komoly támogatást kapott szinte minden új online és mobilos szolgáltatás. Az iTunes és az Amazon mellett a Spotify, Last.fm, Deezer és minden egyéb zenei megoldás szabadon rugaszkodhatott el, aminek néhány év alatt meg is lett az eredménye.
10 éve jobb volt
Ugyan új szelek fújnak, de ettől még a fizikai hordozók piaca sem tűnik el végérvényesen, az albumok kétharmadát még mindig CD-n adják el a legfejlettebb zenei piacok egyikének számító Egyesült Királyságban is - főként az idősebb generációban maradt meg az igény a fizikai lemezekre. A hirtelen fordulat ünneplése előtt a szakértők még kivárnának néhány negyedévet, hogy a trendszerűség megállapítható legyen. A tavalyi évben ugyanis összességében 3,4 százalékkal csökkent a brit zenei piac, éves szinten 795 millió fontos bevételt termelve. 2003-ban ugyanez a piac még 1,2 milliárd fontot, tehát másfélszer annyit termelt. A 2000-es évek eredményeihez való felzárkózáshoz tehát az online piacnak még óriásit kell nőnie, mindenesetre örömteli, hogy a csökkenés megállni látszik.