:

Szerző: Dojcsák Dániel

2012. június 5. 11:50

Vége a hanghívás királyságának

Kevesebb mint egy éven belül a világon több mobil előfizetés lesz mint ember. Ha a mobilos és okostelefonos forradalomnak keresünk mérföldköveket, akkor ez mindenképp az, de emellett számos kardinális fordulatnak is szemtanúi lehetünk, amiket Tomi Ahonen, független mobilpiaci elemző foglalt össze egy alapos jóslatgyűjteményben.

Tomi T. Ahonen korábban a Nokia globális 3G üzleti tanácsadó részlegének alapítójaként és vezetőjeként vált ismertté, de azóta hat teljes könyvvel, folyamatosan frissülő blogjával, Twitter- feedjével, tanulmányaival mélyítette el hírnevét. A mobilpiaci guru keményen kritizálja volt munkaadóját és az okostelefon piac többi szereplőjét is, de őszinte stílusa mindig átvilágít a vállalati marketingkommunikációs ködön és felhívja a szakértők figyelmét a fontos részletekre.

Így tesz legújabb tanulmányában is, aminek tartalmából 10 sarokpontot publikált is. A fent említett látványos mérföldkő, miszerint több mobil előfizetés lesz mint ember, a tendenciák ismeretében biztosan bekövetkezik a következő 12 hónapban, 7 milliárd emberre már most 5,9 milliárd előfizetés jut, de ennél még sokkal érdekesebb részletekkel szolgál a mobilvilág az azt követőknek a következő néhány évben.

A hanghívás hattyúdala

Az egyik legfontosabb változás, hogy a hanghívás, mint a mobilokon használt funkció leesik az élről, s még a kamerahasználat is megelőzi majd. 2011 volt az első év, amikor a mobilok leggyakrabban használt funkciója nem a telefonálás volt, hanem a szöveges üzenetküldés. A mobiltelefon, illetve az okostelefon elnevezés már valóban elavulttá válik, egyre inkább használjuk mobiljainkat kicsi számítógépekként. Ez a trend látszik az új készülékek kijelzőméretének növekedésében is: egyre kevésbé szempont a vásárlásnál, hogy kényelmesen simuljon a fül mögé, sokkal jobban számít a könnyű olvashatóság és a hatékony adatbevitel.

Jövőre várhatóan több mint 1 milliárd okostelefon, vagy kezdjük el megszokni: “okoskészülék” fogy majd világszerte. 2011-ben is eladtak a gyártók 486 millió darabot, ami 60 százalékos növekedést jelentett 2010-hez képest. A növekedési görbe azonban nem csak egy lépcsőt lépett fel, továbbra is felfelé hajlik, idén az eladások átütik a 700 milliót, jövőre pedig várhatóan az 1 milliárdot is. Ezzel az okostelefon a "feature phone" után a második legnagyobb számban eladott elektronikus készülékké lép elő a világon: sem tévéből, sem zene- vagy videólejátszóból, sem számítógépből, sem más műszaki cikkből nem adtak el még 1 milliárd darabot évente.

Over-the-top

A mobilszolgáltatók számára ebből úgy tűnhet, hogy elérkezett a Kánaán, de valójában nehéz időszak előtt állnak. A mobilhálózatok egyre drágább fejlesztéseket követelnek, a felhasználók száma és az általuk igényelt kapacitás is drámaian növekszik. A mobilhálózatok terheltségét valamelyest enyhíti, hogy 2013-ra már minden harmadik mobil képes Wi-Fi hálózatra is csatlakozni. Az első ilyen eszközök 10 éve jelentek meg Japánban, a nyugati világban 8 éve a Nokia Communicator révén, de a tömeges terjedés az iPhone megjelenésével kezdődött. Jövőre viszont már szinte minden megjelenő okostelefon Wi-Fi képes lesz. Ez a mobilszolgáltatóknak egy lélegzetvételnyi nyugalmat jelent, de valójában komoly fenyegetést is, hiszen az Over-the-top szolgáltatások (Facebook, Whatsapp, Skype, iMessage) masszívan szeletelik az operátorok alapbevételét jelentő hanghívás- és üzenetdíjakat, ráadásul a független Wi-Fi lefedettség még az mobilinternet-függést is csökkenti.

Egészen más a helyzet az emelt díjas SMS-ek piacán. A valóságshow-k és tehetségkutatók népszerűsége világszerte a csúcson van, az elküldött szavazatok száma a sokadik évadokkal sem csökken, sőt folyamatosan növekszik. Idén már közel annyi szavazatot adnak le az emberek, ahány tévékészülék van a földön, jövőre pedig már minden készülékre több mint egy SMS szavazat jut majd. Ez egyrészt a mobilszolgáltatóknak jelent komoly bevételt, hiszen az SMS-ek után a bevétel 40-60 százaléka náluk marad. A tévétársaságok ennek ellenére szeretik a mikrofizetési megoldást, hiszen mindenféle elkötelezettség és bonyodalom nélkül tudják közvetlen befizetésre bírni a nézőiket. A módszer csúcsa az lehetne, amikor az SMS kihagyásával okostelefonos alkalmazáson keresztül vásárolnak a nézők szavazati lehetőséget, a díjat pedig az alkalmazás-piacterek megszokott fizetési megoldásaival egyenlíthetnek ki. Ez utóbbi biztosan a jövő, de a következő néhány évben még nem érdemes az SMS trónfosztásával számolni sem a szavazásoknál, sem egyéb mikrofizetéseknél.

Ne becsüld alá az SMS-t!

Többek közt azért sem, mert hiába adnak el a világon jövőre már több mint 1 milliárd okostelefont, közel ugyanennyi "buta" is fogy mellette, az SMS így még mindig az egyetlen univerzális, mindenki számára elérhető mobilos "jegyrendszer”. Két éven belül pedig SMS-felhasználó lesz, mint ember a Földön - igaz, ez a növekedés nem tarthat a végtelenségig, már csak azért sem, mert a lakosság 12 százaléka 860 millió ember korából adódóan nem tud írni-olvasni, illetve az írástudatlanok is a népesség 11 százalékát teszik ki (800 millió), akik számára az SMS nem opció. Néhány éven keresztül azonban még további robbanásszerű növekedés várható az SMS-eknél.

A következő technológia felfutása ezzel párhuzamosan viszont azért elkezdődött, a mobilinternet 2014-re az internetező népesség felének az első és egyetlen csatlakozása lesz. Minden második mobilnetes elmondhatja majd magáról, hogy PC-n sosem internetezett. Ezt a közepesen fejlett Európából nézve nehéz elképzelni, de mind a legszegényebb régiókban, mind a technológiailag előrehaladott államokban életszerű a PC kiszorulása, ha kizárólag internetezésről van szó.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A mobilos hanghívás 33 éves, az SMS 19, a mobilinternet pedig alig 15 éve létezik. Két év múlva mégis ez utóbbi adja majd a mobil operátorok bevételeinek több mint felét az előrejelzések szerint. Így sokkal fontosabbá válik majd a piaci szereplők aránya a mobilnet-piacon, mint a hangpiacon. Ehhez többek közt az is szükséges, hogy az eladott mobilok háromnegyede okostelefon lesz 2015-re világszerte. A fejlett nyugati világban ekkor már szinte csak okostelefont adnak el, ahogy hazánkban is már idén februárban 70 százalék volt az okoskészülékek aránya a legnagyobb szolgáltató értékesítésében.

Ki gondolta volna?

A kutatás jóslatai azt mutatják, hogy a korábbi tervek, képletek túl óvatosnak bizonyultak és a mobilforradalom sokkal intenzívebb, sokkal gyorsabb és jelentősebb, mint valaha is gondoltuk. A kapcsolódó vállalkozások számára át kell értékelni a következő évek stratégiáját és reagálni kell az új trendekre. Ha valakit a téma mélyebben érdekel, annak érdemes beszereznie a teljes előrejelzést, ami a fenti 10 adatpont mellett további 100-at vizsgál 4 éves távlatban. Ha valaki megelégszik a könnyedebb tartalommal, akkor érdemes Tomi Ahonen twitter feedjét vagy blogját követnie.

a címlapról