Közösen dolgozik két hatóság a hírközlési fogyasztói jogokért
Hatékonyabb és gyorsabb jogorvoslatra számíthatnak a hírközlési szolgáltatások ügyfelei, vásárlói két illetékes hatóság, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, valamint a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság együttműködésének köszönhetően.
Együttműködési megállapodást kötött hétfőn délelőtt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), valamint a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) annak érdekében, hogy a hírközlési szolgáltatásokkal kapcsolatos panaszok megelőzhetők legyenek, illetve a jogsérelmek gyorsabban orvosolhatók legyenek. A két hivatalhoz éves szinten több tízezer panasz érkezik, ezek egy vizsgálatát eddig éppen hatáskör hiányában voltak kénytelenek elutasítani a hatóságok, mostantól azonban már akár át is adhatnak egymásnak ügyeket.
Az NMHH Ügyfélkapcsolati és Tájékoztatási Osztályára csak az idei első negyedévben 4700 megkeresés érkezett, melyből 1600 volt média- és hírközlési szolgáltatással kapcsolatos panasz - áll a két szervezet által közösen kiadott sajtóközleményben. A hatósághoz tartozó, de önálló jogkörrel nem rendelkező média- és hírközlési biztoshoz emellett 560 esetben fordultak hírközléssel kapcsolatos kifogások miatt.
Az NFM-hez ehhez képest arányaiban jóval több fogyasztói panasz érkezik (2011-ben közel 86 ezer beadvány született, aminek 7-8 százaléka kapcsolódik hírközléssel kapcsolatos ügyekhez), a hatóság tapasztalatai szerint ugyanakkor sok esetben nincsenek tisztában azzal a fogyasztók, hogy problémájukkal melyik hatósághoz kell fordulni. Így az NFH több olyan ügyben is kap bejelentést, amiben valójában az NMHH-nak van hatásköre és eljárási lehetősége.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
"Amennyiben a panasz nem saját hatáskörünkbe tartozik, azonnal továbbítjuk egymásnak. A két hatóság által felügyelt piacokon hamarabb kiszűrhetők a szolgáltatók olyan újabb piaci gyakorlatai, amik veszélyeztetik a vevők jogait" - mondta el a sajtótájékoztatón Szalai Annamária, az NMHH elnöke. Szalai hozzátette, a legtöbb ügyfélpanasz a számlázással kapcsolatban jelentkezik, ami egyébként kiderül a hatóság által évente közzétett piacfelügyeleti jelentéséből, melynek legfrissebb, 2011-es kiadása éppen a napokban készült el.
A most kötött megállapodás révén a két hatóság többek közt ezeket a piacfelügyeleti dokumentációkat küldi meg egymásnak, valamint rendszeres, eseti konzultációt tart. Az NMHH és az NFH emellett egyeztetést kezdeményez minden olyan esetben, amelyben a másik fél eljárását tartja szükségesnek, vagy amikor olyan piaci gyakorlatot tapasztalnak, mely súlyosan sérti vagy veszélyezteti a fogyasztói jogokat. A két hatóság továbbá a jövőben közös ellenőrzéseket is tarthat.