Google: fizetős lett a termékkeresések listázása
Fizetőssé válik és nevet vált a Google Product Search. A 2002 óta ingyenes listázásért a jövőben fizetni kell, cserébe a találatok hangsúlyosabbá válnak. Ez az első olyan Google-szolgáltatás, amely ingyenesből lesz fizetős.
A Product Search és a Product Listing Ads összevonásából születik a Google Shopping - jelentette be a vállalat. A Google Shopping az úgynevezett "fizetős bekerülés" (paid inclusion) elvén működik, vagyis a kereskedőnek fizetnie kell azért, hogy termékei az adatbázis részeivé váljanak, a rendszer azonban a pénzért cserébe nem garantál jó helyezést, megjelenést, átkattintást semmilyen kulcsszóra. A fizetést elutasító kereskedők termékeit továbbra is beolvassa a Google robotja és az organikus találatok között meg is jelennek, a kiemelt Shopping keretbe azonban nem kerülhet be.
Eléggé elkülönül?
A Google szerint a Shopping találatai a felhasználó számára észrevehetően el vannak különítve az organikus találatoktól, a sarokban megjelenik a "Sponsored" felirat is, így a lépés nem számít a keresőtalálatok fizetőssé tételének. A logika azonban erősen sántít, a Shopping találatai nem különböznek érdemben a többi kiemelt, ám organikus, ingyenes találatoktól, mint amilyenek például a lokációs vagy épp a Knowledge Graph találatai.
A keresőóriás álláspontja szerint a fizetéses rendszer bevezetésére a felhasználók érdekében is szükség volt, az ingyenes listázással ugyanis a kereskedők visszaéltek, rendszeresen a ténylegesnél alacsonyabb árakat tüntettek fel, az adatokat pedig ritkán frissítették. A fizetéses rendszer a jövőben biztosítja, hogy az árak valódiak, az adatok pedig frissek maradnak - ez ugyanis a kereskedőnek is elemi érdeke.
Az egyik megoldás (forrás: SearchEngineLand)
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A kritikusok szerint láthatóan filozófiát váltott a Google a fizetős hirdetések és az organikus találatok keveredését illetően - legalábbis erre utal a termékekre, szállodákra és repülőutakra vonatkozó keresések találati listája. Az egyelőre kísérleti fázisban lévő új megoldás ugyanis a kereskedők termékeit és a szállodák illetve repülőtársaságok ajánlatait ugyanis fizetés ellenében a jövőben kiemeli az algoritmus.
Don't be evil?
A Google Shopping a keresőóriás Adwords rendszerét használja majd, ezen keresztül olvassa be az adatforrást és a fizetés is ezen a rendszeren keresztül történik - a ma elérhető Product Listing Ads-hoz hasonlóan. Az adott kereskedőtől származó termék megjelenésében szerepet játszik majd a kifizetett összeg, a magasabb ajánlatért nagyobb eséllyel jelenik meg a találatok között. A másik független változó a relevancia, a motor ennek alapján is rangsorolja a terméktalálatokat.
A Shoppingot a következő hetekben-hónapokban kezdi tesztelni a Google, a végleges design és a hivatalos indulás várhatóan őszre várható, egyelőre az Egyesült Államokban. A szolgáltatás azonban jövőre világszerte elindul, így várhatóan hazánkban is megjelenik 2013 folyamán.