A briteknél már szinte közmű a Twitter
Közművé válik a Twitter Európában is. Világszerte már 140 millió aktív felhasználója van a szolgáltatásnak, de már az Egyesült Királyságban is 10 millió felé ért a szám. Ez azt jelenti, hogy a szigetország minden hatodik lakója aktívan üzenget a 140 karakteres mikroblog szolgáltatáson keresztül.
Ha ez az elterjedtségi mutató még nem lenne elég fényes, akkor érdemes megjegyezni azt is, hogy a Twitter statisztikái szerint a brit felhasználóinak 80 százaléka mobilon keresztül is használja a szolgáltatást, ami bármilyen webes alkalmazáshoz viszonyítva egy meglepően magas szám. A Twitter esetében globálisan 55 százalékos mobilos felhasználók aránya, de az Egyesült Királyságból az elmúlt 30 napban twittelő 10 millió ember közül 8 millió mobilon is belépett.
A Twitter-birodalomban az Egyesült Királyság jelenleg a negyedik legnagyobb ország, éppen lecsúszva a dobogóról, amit az USA, Brazília és Japán foglal el. Az erős növekedés, illetve az erős mobilos használat viszont azt sugallja, hogy a britek hamarosan előrébb kerülhetnek a listában, bár ezt maximum relatív értékekben tudják megtenni, nehéz lenne a 62 milliós országnak versenyezni a 309 milliós USA-val vagy a 120 milliós Japánnal.
A Twitter mindenesetre a nehéz kezdetet követően mostanra már konszolidálódott, tisztán látszik a szerepe és ma már nem kérdőjelezi meg senki sem a funkcionalitását, sem a jövőállóságát. Az egyik legfontosabb tényező, hogy a Twitter-felhasználók aktív részesei a tartalom létrejöttének, az összes regisztrált felhasználó 60 százaléka posztolt szövegeket, képeket vagy linkeket. A világ legnagyobb videómegosztóján, a YouTube-on ez az arány csak egy százalék, ott a felhasználói tömeg klasszikusan passzív.
A balhék hozták meg a sikert
A Twitter a briteknél sokáig a közepesen hanyagolt kategóriába esett, de a tavalyi lázongások többek közt Twitteren szerveződtek, egyre több közéleti esemény, információ forrásává vált a csatorna, illetve több bírósági per és bulvárbalhé is folyamatosan a figyelem középpontjában tartotta a Twittert a brit közönség előtt. A Twitter az Egyesült Királyságban még csak két hét múlva fogja ünnepelni irodájának egy éves évfordulóját, de a nulláról mostanra egy 30 fős stábot épített fel, úgy, hogy nem csak az organikus tartalom, de a hirdetések, fizetett kiemelések is működnek és szép bevételt hoznak a cégnek.
Magyarországon messze nem ilyen egyértelmű a siker, viszont a korábbi évekhez képest, amikor is azt mondtuk, hogy a Twitter megragad egy szűk réteg prémium csatornájaként, némi változás látható. Tavaly év végére már közel 115 ezer magyar felhasználót mutatott a Yamm.hu statisztikája, amiből elvileg ki vannak szűrve a spammer és egyéb nem természetes felhasználók. A HWSW kérdésére Liebig Zsolt, a Yamm.hu tulajdonosa azt mondta, hogy a jelen állás szerint 145 ezer magyar regisztrált twitterezőről lehet beszélni, akik közül körülbelül 40 ezer az aktív felhasználó, akik napi 54 ezer üzenetet kreálnak átlagosan.
Ugyan látszólag nem mozdult ki az eredeti közegéből a magyar Twitter, továbbra is a fiatal, technológia iránt fogékony, városi internetezők a jellemzők, de a népszerű tematikákat figyelve kiderül, hogy a Twitteren folyó közbeszéd együtt hullámzik a tömegmédiumokkal, ugyanazok a szólamok köszönnek vissza, mint amit a nagy kereskedelmi csatornák műsorai, illetve a vezető írott lapok fednek le.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Budapest attól persze messze van, hogy a Twitter alapvető kommunikációs csatornájává váljon, sőt, még a celebek, zenészek, előadók, közszereplők közül is csak nagyon kevesen élnek a könnyű figyelemszerzés eszközével. A politikusok közül szokatlanul nyers formában, de folyamatosan kommunikál Deutsch Tamás (@dajcstomi), aki 14 hónappal ezelőtt névnapjára lepte meg magát egy regisztrációval. Azóta 820 üzenetet írt és közel 5 ezer követőt gyűjtött, ami véleményvezér mércével mérve nem elhanyagolható szám.
Kis figyelem, kis eredmény
Hazánkban azonban továbbra sem jellemző, hogy hivatalos bejelentések, botrányok és komoly figyelmet vonzó viták, értekezések indulnának el Twitteren. Leszámítva 1-1 kisebb visszhangot kapó botrányt, nem történtek lázító esetek sem, a legemlékezetesebb talán az ál-Semjén ügy, aminek kapcsán több tucat embert kihallgattak, hogy kiderüljön, ki indította a poén-fiókot. Az aktív internet- és okostelefonhasználat megvan itthon is, infrastrukturális akadályai nincsenek a Twitter közművesedésének, de valahogy a hazai kontextus mégsem kedvez a műfajnak, a mikroblog, legyen szó Twitterről, Tumblrről vagy bármi hasonlóról, megmarad a szűk weben szocializálódott elit játékszerének.