Botlás után újra szárnyal az Android, stabil az iOS
Kiadta a Gartner az okostelefonos platformok elmúlt negyedévben mutatott teljesítményére vonatkozó adatait. Az Android diadalmenete az előző negyedéves törés után újra folytatódik, az iOS részesedése 20 százalék fölött stabilizálódott.
Közel 45 százalékkal nőtt az okostelefon-piac az előző év hasonló időszakához képest - jelenti a Gartner. A piac mérete 100 millió eladott darabról 144,4 millió darabra nőtt 2012 első három hónapjában, ami a teljes mobilpiac 34,4 százalékát teszi ki. Az okostelefonok részesedése gyorsan nő, egy évvel ezelőtt még 23 százalék volt globálisan, jövőre pedig várhatóan a teljes mobilpiac felét tehetik ki az ilyen készülékek.
Visszaáll a rend
Az előző negyedévben megbotlott az Android, piaci debütálása óta először csökkent szekvenciálisan a piaci részesedése. Mivel a két nagy platform gyakorlatilag csak egymástól szerez felhasználókat, a törés mögött az Apple kirobbanó teljesítménye állt, az új iPhone bemutatkozása és az ünnepi negyedév egymásra csúszása minden korábbinál nagyobb eladásokat hozott a cupertinói cég számára. Az iPhone 4S sikere azonban úgy tűnik, nem tudta érdemben visszavetni az Android növekedését, a Google operációs rendszerét 81 millió új okostelefon futtatta, szemben az előző év hasonló időszakának 36 milliós adatával.
Okostelefon-platformok eladásai (millió darab)
Az Android több mint duplázódó növekedésével az iOS tudta tartani a lépést, az Apple rendszere 16,9 millióról 33,1 millióra nőtt, részesedése pedig 16,9 százalékről 22,9 százalékra emelkedett. Ez utóbbi adat arra utal, hogy a hosszasan 15 százalék körül stagnáló részesedést sikerült tartósan 20 százalék fölé tornázni és ezen a szinten stabilizálni. Az iOS részesedését a jövőben tovább emelheti az iPad elképesztő táblapiaci sikere, a közös ökoszisztéma sok androidos felhasználót megtéríthet: az alkalmazásokat elegendő egyszer megvásárolni, az eszközök között egyre kiterjedtebb a szinkronizáció, a felület logikája és működése pedig megegyezik az iPhone és az iPad között. Az Android tovább folytatódó táblapiaci vergődése így hosszú távon a telefonpiacon is az Apple malmára hajthatja a vizet.
Symbian és BlackBerry
A két szebb napokat látott mobil operációs rendszer tovább folytatja a versenyt az eltűnésig, mindkettő drámaian veszít részesedéséből és az eladott darabszámból is. A Symbian helyzete sokkal rosszabb, az előző év hasonló időszakához képest a Nokia részesedésének kétharmadát elveszítette, így 27,7 százalék helyett az eladott okostelefonok 8,6 százaléka futtatja a rendszert. Az eladott készülékek száma is hatalmasat zuhant, 27,6 millióról 12,5 millióra. Ennek ellenére a Symbian még mindig a harmadik legnagyobb platformnak számít - köszönhetően a BlackBerry szintén nagyon gyenge teljesítményének. A kanadai Research In Motion operációs rendszere 13 százalékos részesedését 6,7 százalékra küzdötte le, a 13 milliós darabszám pedig 9,9 millióra csökkent.
A két rendszert hasonló részesedésükön kívül a jövőkép teljes hiánya is összeköti. A megfelelő gyártók mindkét rendszer mögül teljesen kivonultak, a Nokia a Windows Phone mögé állt be teljes mellszélességgel, a RIM pedig a nevében a jelenlegi rendszerrel azonos, egyébként a Nokiáéhoz hasonló teljes szakítást mutató BlackBerry 10 fejlesztésén dolgozik gőzerővel. A kérdés mindkét gyártó számára ugyanaz: a piac több mint 79 százalékát feloszotta egymás közt az Android és az iOS, a harmadik szereplő pozíciójára pedig legalább három jelentkező (WP7, BB10, Bada) van - ők pedig egymás esélyeit rontják.
Okostelefon-platformok piaci részesedése (százalék)
Jelenleg a legnagyobb kérdés, hogy év végéig a feltörekvő platformok fel tudják-e osztani maguk között a Symbian 8,6 százalékos részesedését, vagy az Android sikeresen felszívja azt is. Az év végéig várhatóan eltűnő operációs rendszer felhasználóinak megszerzésére jó esélye van a Nokiának, de az üzleti felhasználói réteg számára vonzó alternatíva lehet a BlackBerry is. A Symbian jelenlegi vásárlói azonban tipikusan az olcsó, operációs rendszerrel rendelkező telefont látják készülékeikben, így az Android vagy akár a Bada is komoly versenytárs lehet.
A semmiből hová?
A listán a két meglepetés a két legfiatalabb mobil operációs rendszer, a Samsung Badája és a Microsoft Windows Phone-ja. A meglepetés oka azonban a két rendszer esetében ellentétes: míg a dél-koreai Bada hihetetlen sebességgel robog előre és éves szinten több mint megduplázta a eladásait, a Microsoft részesedése továbbra is csökken, az eladások pedig stagnálnak. A Bada részesedése az egy év alatt 1,9 százalékról 2,7 százalékra nőtt, a darabszám pedig 1,9 millióról 3,8 millióra emelkedett. Ezzel szemben a redmondiak operációs rendszerei (Windows Phone és Windows Mobile együtt) 2,6 százalékról 1,9 százalékra estek, az eladások pedig gyakorlatilag stagnáltak, 2,6 millióról 2,7 millióra nőttek.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Mondanunk sem kell, hogy a Microsoft operációs rendszerének teljesítménye hatalmas csalódás. Az első negyedévben ugyanis semmilyen kifogással nem mentheti magát a szoftverház, a Nokia teljes mellszélességgel állt mellette, a megváltóként beharangozott Lumia 800 pedig tavaly ősszel jelent meg, az első negyedévben pedig világszerte elérhetővé vált - külső okokra tehát nem fogható a rendszer részesedésének csökkenése. Látványos kudarc tehát, hogy a marketingre költött százmillió dollárok egyelőre semmilyen kézzelfogható hatást nem gyakoroltak a rendszer sikerességére.
A Bada sikerére ugyanakkor kevés magyarázat létezik. A Samsung operációs rendszerének marketingjét néhány országra fókuszálta, a Dél-Koreai mellett Franciaországban és Lengyelországban is sikeres a platform - a világ többi táján azonban gyakorlatilag ismeretlen. A gyártó fokozatosan bővíti is a badás portfóliót, van már QWERTY billentyűzetes és olcsó kiadás is. Sejtésünk szerint az operációs rendszert a Samsung márkája és az androidos csúcstelefonoknál számottevően alacsonyabb ár teszi vonzóvá a vásárlók körében - van ugyanis a vásárlóknak egy egyre szélesedő rétege, akik nem tudják hová tenni az okostelefonos ökoszisztémák koncepcióját, számukra az Android nem jelent értelmezhető hozzáadott értéket.