Beszállhat a tévébizniszbe az Intel
Lapértesülések szerint aktívan dolgozik a világ legnagyobb chipgyártója, hogy megvesse a lábát a televíziós szolgáltatások piacán, méghozzá egy ma még gyakorlatilag egyáltalán nem létező üzleti modellel.
A hagyományos kábel- és műholdas tévészolgáltatók ajánlataihoz hasonló tévés műsorcsomagokat kínálna az Intel az Egyesült Államokban, írja bennfentes forrásokra hivatkozva a Wall Street Journal. A lap informátorai szerint a világ legnagyobb chipgyártója IP-alapokon továbbítana tartalmat a nézőknek, részben saját hardverein keresztül, a szolgáltatáshoz szükséges internetelérést azonban más szolgáltatótól kell majd megrendelniük az ügyfeleknek.
Új vizeken
A chipgyártó a kiszivárgott hírek szerint jelenleg tartalomtulajdonosokat próbál megnyerni magának - a sikeres szolgáltatáshoz ugyanis már az elejétől fogva elengedhetetlen a vonzó tartalomkínálat, az Intel láthatóan nem kíván a Google TV-hez hasonló félkész tartalmi kínálattal előállni. A megbeszéléseken egyebek mellett szóba kerül a technológiai megvalósítás, mely alapján valószínűsíthető, hogy az előfizetői végberendezések Intel hardvert tartalmaznak majd, emellett a bemutatókon már egy félkész felhasználó interfészt is tudtak prezentálni az Intel szakemberei.
Az Intel nem az egyetlen nagy technológiai multi, mely a televíziós iparág várható változásait, konkrétan az IP-alapú televíziózás drámai mértékű felfutását igyekszik kihasználni. Az elmúlt egy-két évben a Sony, a Dish Network, a Google, az Apple és a Microsoft egyaránt folytatott, illetve jelenleg is folytat tárgyalásokat tartalomtulajdonosokkal a jövő tévészolgáltatásait illetően, de áttörést egyelőre egyik cégnek sem sikerült elérnie. Mindez elsősorban a nagy médiacégek vonakodásának köszönhető, hiába volt jó a technológiai koncepció, részben ez vezetett a Google TV eddigi látványos kudarcához is.
Szakértők szerint egyelőre nem látható előre, hogy a technológiai cégek képesek lesznek-e egyáltalán egyfajta virtuális kábelszolgáltatóként működni. A bizonytalanság oka az igen jelentős összegeket felemésztő programming költség, vagyis a tévécsatornák továbbításának jogdíja. Az eddig kialakult üzleti modellek alapján ráadásul egy új szolgáltató többnyire hátrányból is indul, hiszen rendszerint a több ügyfelet elérő cégek kapnak csak kedvezményt a licencdíjakból.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Az Intel ezért a pletykák szerint eleinte kisebb előfizetői csomagok értékesítésére helyezné a hangsúlyt, ebben ugyanakkor alapvetően ellenérdekeltek lehetnek a tartalomtulajdonosok, melyek az esetek túlnyomó többségében több csatornát egyszerre, csomagban értékesítenek a kábelszolgáltatóknak.
Akadnak buktatói
Szintén komoly problémát jelenthet az internetcsatlakozások sávszélessége, mely bizonyos területeken, illetve szolgáltatóknál alkalmatlan arra, hogy HD-s tartalmakat közvetítsen rajta a virtuális kábeltévé-szolgáltató. Ez a probléma ugyanakkor a tárgyalások részleteit ismerő bennfentesek szerint nem rettenti el az Intelt, mely biztos benne, hogy a rendelkezésre álló saját technológiákkal mindenhol megfelelő képminőséget tud biztosítani az ügyfeleknek.
Végül a harmadik problémát az egyes csatornák adott műsorokra vonatkozó internetes sugárzási joga jelentheti. Egyes, jellemzően nagy nézettségű műsorszámok (ilyen például a Formula 1, vagy az olimpia élő közvetítései) online közvetítési joga vagy eleve meg sem szerezhető, vagy jóval többet kell érte fizetni, így elképzelhető, hogy ezeket a virtuális kábelszolgáltatók nem is adhatják élőben. Ez összességében a hagyományos kábeltévés megoldásoknál jóval kevéssé vonzó ajánlattá teszi az internet-alapú tévé ezen formáját.