:

Szerző: Dojcsák Dániel

2012. március 6. 16:27

Vigyázz, Google! Nyomodban az Amazon!

A Google jól prosperál a hirdetési bevételeiből, amit a keresésen keresztül szerez. Az Amazon viszont pont ott haraphat bele az üzletbe, ahol a Google-nek a legjobban fájni fog. A kereséseknek csak egy szűk része az, ami valós bevételt hoz, amikor a keresés tárgya egy termék.

A Google működési modelljével kapcsolatban gyakorlatilag köztudott, hogy a bevételeinek túlnyomó többsége a keresések egy viszonylag kis százalékából keletkezik. Ritka az, hogy valaki hirdetésre kattint, ha épp egy hír vagy információ után kutat, annál inkább valószínű a kattintás, amikor egy termék vagy szolgáltatás iránt érdeklődik az illető. Ha egy termékcsoport definíciója a keresőszó, akkor már valószínű, hogy a hirdetés is relevánssá válik, de amikor egy konkrét termékre keresünk rá, akkor már jó eséllyel megvan a vásárlási szándék, egy jó ajánlat pedig szinte biztos átkattintást jelent.

A Google-nek mindegy, végül ki adja el a terméket

A Google üzlete tehát mindaddig dübörögni fog, amíg a Google fenn tudja tartani azt az állapotot, hogy a felhasználók a vásárlás előkészítési folyamatot egy webes kereséssel kezdik a keresőcég oldalain. A Google számára ebben az esetben teljesen mindegy, hogy a felhasználó melyik eladót fogja preferálni és az is mindegy, hogy valójában a folyamat végén ki adja el a terméket, a cég ugyanis az átkattintás után megkapja a pénzét minden esetben.

Az elmúlt évtizedben viszont az Amazon kereskedőként kezdett terjeszkedni a weben és szép csendben eljutott odáig, hogy ma már nem csak a saját portékáit, illetve más kereskedők termékeit árulja a saját felületein, hanem linkeket ad el és hirdetést olyan külső partnereknek, akikkel nincs más kereskedelmi megállapodása. Az Amazon ezeket a linkeket és hirdetéseket a termékoldalak alján helyezi el, amik viszont adott esetben sokkal relevánsabbak és pontosabban célzottak, mint a legtöbb Google hirdetés.

Reklám-szponzorált vásárlás

Az Amazon egyébként is hihetetlenül komplex ajánlórendszerével felvértezett termékoldalain a relevanciát könnyű megtalálni egy további hirdetéshez, hiszen a webáruház egy adott termékkel kapcsolatban pontosan tudja, hogy milyen egyéb vásárlások tartoznak hozzá. Az értékesítési rendszer elemzéseiből kiderül, hogy egy adott terméket egy adott lakhelyen élő, adott életkorú, érdeklődési körű vásárló mikor rendel meg, mit vesz még mellé, sőt azt is tudni lehet, hogy a vétel után milyen további termékek következnek majd várhatóan egy hét vagy egy hónap múlva. Nemrég járta be a sajtót annak az amerikai kislánynak a híre, aki úgy bukott le a szülei előtt, hogy terhes, hogy egy hűségprogram algoritmusai észlelték a terhességet, azt is megbecsülték, hogy melyik szakaszban jár a lány és postai úton küldtek neki egy terhes nőknek szóló kuponfüzetet. A kereskedői célzás messze nem új dolog, az Amazon hibrid (kereskedő, webes cég) tudása pedig komoly értékkel bír.

Az Amazon pedig ezt a tapasztalatot már felhasználja arra, hogy a hirdetési piac meghatározó szereplője legyen. Minden egyes dollár, amit valaki az Amazonon költ el hirdetésre, valójában egy dollár kiesett bevétel a Google-nél. Az elmúlt időszakban egyre több hír járta be a világot arról, hogy a Google ezt a fenyegetést komolyan is veszi és egyre jobban aggódik az Amazonnal való verseny miatt.

Az Amazon toboroz

A webes kereskedő pedig folyamatosan toborozza a sales munkatársakat és agresszíven építi a hirdetési üzletágát. Számokat általában nehéz megtudni az Amazonnal kapcsolatban, általában még a Kindle eladási adatok is valamilyen misztikus feladvány formájában érkeznek. A Business Insider egyik forrása szerint viszont az Amazon már most is több mint 1 milliárd dolláros éves hirdetési bevétel felett jár. Ez persze még messze van a Google jelenlegi körülbelül 40 milliárdos hirdetési bevételéhez képest, de az Amazon rohamtempóban tudja növelni ezt a forrást. Az igazi potenciál az Amazonban az, hogy a kereskedelmi oldalon domináns szereplő, sokkal könnyebben képes építkezni a hirdetésben is.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ráadásul az Amazon számára a hirdetési bevétel számítása is kristálytiszta. Egyrészt a webáruházak oldalai egyébként is termelő helyek, a cég alap üzletága a kereskedelem, ugyanezen oldalakra kvázi nem kerül semmibe elhelyezni még további hirdetéseket. Sőt, az egyébként is releváns oldalak a vásárlók számára még hasznosabbá válnak, amikor hiteles és odaillő hirdetésekkel egészülnek ki. A reklám a termékoldalakat nem erodálja, hanem épp ellenkezőleg, még értékesebb felületté teszi őket, akár a keresők organikus találatai között, akár a felhasználók szemében.

Houston...

A régi szép időkben a felhasználók ellátogattak az Amazon oldalára, hogy kiválasszák a megfelelő terméket, majd rákerestek a Google-ben, hogy azt hol kaphatnák meg a legkedvezőbb áron. Ma már ez utóbbi is megtörténhet az Amazon oldalain belül. A veszély úgy tűnik valós, a Google számára kiélezetté válhat a piaci verseny, amint igazán felnő az Amazon. A tartalomszolgáltatás és a hardverek terítése is tovább erősíti a cég de facto-vá válását. Ahogyan a Facebookot egyelőre nem lehet megelőzni a közösségi hálózatok terén, úgy az Amazon is nehezen megkerülhető, ha kereskedelemről van szó. A Google viszont egy évtized után megkaphatja első igazán veszélyes és komoly kihívóját hazai pályán.

a címlapról