Kétharmadával nőtt a magyar okostelefon-piac
A tavalyi negyedik negyedévben Magyarországon értékesített mobilok közel fele okostelefon volt, derül ki az IDC statisztikáiból. Három hónap alatt majdnem annyi okostelefon fogyott hazánkban mint 2010-ben összesen.
Több mint 400 ezer okostelefon egy negyedév alatt
Az ünnepi szezonban szokás szerint erős volt a kereslet a mobilok iránt, három hónap alatt több mint 927 ezer készülék fogyott itthon, ez éves szinten több mint 6 százalékos növekedést jelent mindössze - tudta meg a HWSW az IDC piackutató cégtől. A kereslet erőteljesen eltolódott az okostelefonok felé, 2011 negyedik negyedévében a teljes mobilpiacnak 44 százalékát tették ki, vagyis több mint 407 ezer ilyen készüléket adtak el. Egy évvel korábban 250 ezer felett volt az értékesített okostelefonok száma Magyarországon, vagyis a piac éves szinten mintegy 60 százalékot növekedett. 2010-ben összesen félmillió okostelefont adtak el itthon.
A piaci bővülés több okra vezethető vissza. Az okostelefonok egyre olcsóbbak, ma már 30 ezer forint alatt lehet belépő szintű érintőképernyős, androidos modelleket vásárolni, a szolgáltatói kínálatból így egyre inkább kiszorulnak a "feature phone"-ok. Az operátorok ráadásul az adatcsomagok mellé jelentős kedvezménnyel kínálják az okostelefonokat, amelyek megvásárlásakor részletfizetési konstrukciót is igénybe lehet venni, így ezek a mobilok ma már gyakorlatilag mindenki számára elérhetők és akár a csúcskategóriás, listaáron 150 ezer forintos modellek is elhozhatók kezdőbefizetés nélkül a szokásos 2 éves hűségnyilatkozat aláírása mellett.
Világszinten 55 százalékkal bővült az okostelefon-piac a negyedik negyedévben, jelentette korábban az IDC, vagyis a magyar piac bővülése enyhén felülmúlta a globálist, ami nem csoda, hiszen hazánk a legfejlettebb mobilpiacok közé tartozik. Az elemzőcég szerint 157,8 millió okostelefon fogyott 2011 utolsó három hónapjában, míg 2010 végén 102 millió darabot adtak el. A világpiacon minden harmadik eladott mobil volt okostelefon, állítja az IDC, amely megjegyzi, hogy a szakma figyelmét elsősorban a csúcskategóriás mobilok ragadják meg, mint amilyen az iPhone 4S vagy a Samsung Galaxy Nexus, de az eladások javát a 250 dollárnál olcsóbb modellek adják - jobbára ezeknek köszönheti világsikerét az Android.
A Samsung negyedéve volt
Nemzetközi szinten az Apple lett a legnagyobb okostelefon-gyártó a negyedik negyedévben 37 millió készülék eladásával. Ez annak köszönhető, hogy az iPhone 4S bemutatása épp az ünnepi időszakra esett, az első negyedévre feltehetően lecseng ez a láz és a vállalat a második helyre esik vissza, a Samsung mögé. 36 millió készüléket értékesített az ünnepi szezonban a Samsung, amivel a legnagyobb növekedést érte el, közel háromszorosára növelte eladásait éves szinten és a második helyet csípte meg a kivételesen erős negyedévet produkáló Apple mögött. A harmadik legnagyobb okostelefon-gyártó a Nokia volt, amelynek eladásai 30 százalékkal 19,6 millió darabra estek vissza.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A negyedik helyet a Research In Motion csípte meg, a nagy gyártók közül a Nokián kívül a kanadaiak produkáltak még "negatív növekedést", a BlackBerryk eladásai éves szinten 11 százalékkal 13 millió darabra csökkentek, de még ez is elég volt a HTC megelőzéséhez, amely 2011 utolsó negyedévében csupán 17 százalékkal tudott több telefont eladni mint 2010 azonos időszakában. A 10,2 millió eladott készülék a világpiac 6,5 százalékának megszerzésére volt elegendő.
Magyarországon az erősorrend egészen másképp alakult, a piacvezető Samsung az eladások majdnem harmadát tartotta kézben, megelőzve a Nokiát és a Magyarországon hagyományosan nagy rajongótáborral rendelkező Sony Ericssont. Az árérzékeny hazai piacon az Apple csak a negyedik helyet szerezte meg, de még így is felülmúlta az LG-t és a Research In Motiont. Érdekesség, hogy a világpiacon ötödik helyet birtokló HTC nem fért fel a hazai élmezőnybe - ennek oka feltehetően ugyanaz mint a nemzetközi szinten elért harmatos szereplésnek: a tajvani vállalat 2011-ben képtelen volt igazán ütős modellekkel magára irányítani a vevők figyelmét.