NVIDIA: Brutális véget ért a Tegra 2 karrierje
A vártnál lényegesen gyengébb negyedévet zárt az NVIDIA, köszönhetően két független hatásnak. Egyrészt a mobilchipek terén a Tegra 2 - Tegra 3 váltás nem zajlott zökkenőmentesen, másrészt a GPU-k piacát jelentősen visszafogta a thaiföldi áradás.
A thaiföldi áradás hatása fogta vissza az NVIDIA negyedik negyedéves eredményét - jelentette be a vállalat a pénzügyi eredmények közlését követő konferenciahíváson. A vállalat szerint a mainstream GPU-k piacát a merevlemezhiány a vártnál is jobban érintette, a PC-gyártók felé a szállítások jelentősen visszaestek.
Az előző év utolsó negyedéve során az NVIDIA 953 millió dolláros forgalmat generált, ami 7,5 százalékos növekedést jelent a 2010 hasonló időszakához képest. A cég 116 millió dolláros adózott nyereséget könyvelt el, a bruttó eredményhányad pedig 51,4 százalékos lett. Összehasonlításképpen egy éve 171 millió dolláros nyereséget ért el a vállalat, alacsonyabb forgalom mellett. A GPU-üzletág éves szinten enyhén nőtt, 614 millióról 621 millió dollárra, a professzionális megoldások szállításai pedig 203-ról 221 millióra nőttek. A konzumer lapkák forgalma meredeken, 68 millió dollárról 109 millió dollárra nőtt, köszönhetően a Tegra sikerének. A cég öröme mégsem felhőtlen, az előző negyedévben ugyanis 191 millió dolláros bevételt generált a szegmens, szekvenciálisan tehát 42 százalékkal zsugorodott a mobil processzorokból és konzolos GPU-kból álló termékkategória.
Ennek magyarázata az NVIDIA szerint az, hogy a Tegra 2 szállításai a vártnál hamarabb leálltak, a Tegra 3 volumene pedig egyelőre nem pótolta a kiesett forgalmat. Ettől függetlenül az NVIDIA elégedett a mobil szegmensben elfoglalt pozíciójával, amelyre a későbbiekben a várakozásai szerint építeni tud. Az év során a Tegra 14 telefonban és 34 tabletben kapott helyet, a cég pedig elsőként szállított kétmagos, a Tegra 3 formájában pedig négymagos processzort is. Ez a felhasználók körében fontos percepciós értéket jelent, az NVIDIA mobil termékeit úttörőnek és innovatívnak látják.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A GPU-piac idén is lesz, az NVIDIA által idézett kutatási adatok szerint a nem vállalati PC-k 53 százaléka tartalmazott diszkrét GPU-t. További jó hír, hogy a felmérések szerint a PC-s játékok csillaga újra felfutóban van, köszönhetően a Battlefield 3 és Modern Warfare 3 megjelenésének. Az NVIDIA számára külön pozitív információ, hogy a játékra használt PC-k mintegy 80 százalékában az ajánlott követelmények alatti hardver üzemelt, ami részben indokolja a GPU-piac egész éves jó teljesítményét. A következő negyedévek során újabb sztárjátékok megjelenése várható, az eladásokat a Mass Effect 3 és a Diablo III is felturbózhatja.
A befektetők számára aggodalomra adhat azonban okot az NVIDIA első negyedéves előrejelzése. A cég 900-930 millió dolláros bevétel vár, 383 millió dolláros üzemi kiadás mellett. Az általánosan elfogadott könyvelési gyakorlat szerint a várható bruttó nyereséghányad 49,2 százalék körül alakul majd (plusz-mínusz egy százalék). A társaság részvényei a zárás utáni kereskedésben esni kezdtek, a befektetők lényegesen pozitívabb kilátásra számítottak az első negyedévet tekintve, ennek megfelelően a papírok árfolyama jelenleg 7,6 százalékos mínuszt mutat.